شیطان به دنبال گرفتن لباس «تقوا» از آدم در زمین است
خطبه اول ـ شیطان از طریق گرفتن لباس «تقوا» آدم را از بهشت بیرون کرد؛ تقوا یعنی نرمافزاری که در زندگانی من و شما برنامهای را به ما میدهد که هرچه مطرود و ناخواسته خداست صورت نمیگیرد؛ این تقوا پوششی است که انسان را مظهر جمال و جلال حق قرار میدهد.
به گزارش Alamolhoda.com، آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، اول اردیبهشتماه در حرم امام رضا (علیهالسلام)، بابیان اینکه موضوع بحث در خطبه اول، بررسی شیطان شناسی در آیات قرآن است، اظهار کرد: آیه 27 سوره اعراف را در این موضوع قرائت کردم «یا بَنی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ».
ایشان ادامه داد: عرض شد در این آیه شریفه، سه محور وجود دارد برای بحث شیطان شناسی، محور اول، هدفگذاری عملیات شیطان در مقابله با بنی آدم و انسان است، هدف دوم عبارت است از اینکه شیطان در این آیه شریفه مشخص میکند خصوصیت و قدرتی که در این هدفگذاری دارد و نکته سوم، جامعه هدفی شیطان در بنی آدم و انسان است.
سه بلایی که نافرمانی شیطان از دستور خدا بر او وارد شد
آیتالله علمالهدی به سه بلایی که نافرمانی از دستور خدا بر او وارد شد اشاره و عنوان کرد: در نکته اول عرض کردیم دو بحث داریم، یکی بحث در عملیاتی شیطان بود که در هفته قبل عرضه شد و نکته دوم، روش عملیات در این هدفمندی، اجرا و حرکت بهطرف هدف شیطان بود؛ عرض شد هدف شیطان در تقابل آدم و بنی آدم این است که در ارتباط آدم بر سر شیطان، سه بلا و گرفتاری آمده آنهم به خاطر تمرد خودش، یکی اینکه از بهشت اخراج شد، دوم اینکه رجیم درگاه و قرب الهی قرار گرفت و سوم، ملعون الیالابد شد.
ایشان افزود: شیطان تصمیم گرفت این سه برنامه را در مورد آدم اجرا کند، آدم را از بهشت بیرون کند، رجیم و راندهشده قرب پروردگار قرار دهد و آدم را به لعنت ابدی دچار کند؛ البته در مورد خود حضرت آدم شیطان تنها به یکی از این سه چیز نائل شد، فقط توانست آدم و حوا را از بهشت بیرون کند اما قدرت اینکه آدم را رجیم قرار بدهد یا آدم را به لعن ابدی دچار کند، این قدرت را پیدا نکرد و آدم، صفوت الله شد.
«برهنه سازی»، وسیله اخراج آدم و حوا از بهشت توسط شیطان
آیتالله علمالهدی خاطرنشان کرد: بنا گذاشت این سه برنامه را برای فرزندان آدم بهعنوان انتقام از آدم اجرا کند، بنی آدم به بهشت وارد نشوند، رجیم باشند و به لعن ابدی و مخلت شدن در دوزخ و عذاب الهی دچار شوند، در مورد خارج کردن آدم از بهشت این آیه شریفه میفرماید چگونه توانست آدم را از بهشت بیرون کند و دیگر آدم نتواند در بهشت جایی داشته باشد، خداوند در این آیه میفرماید: «عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما»، با اینکه آدم را برهنه کرد، بهوسیله برهنه سازی آدم و حوا را از بهشت بیرون کرد، با کندن لباس آنان که بدیها و زشتیهای آنان را نشان بدهید، جایگاه آدم در بهشت از بین رفت و آدم از بهشت خارج شد، قبل از این آیه که آیه 27 سوره اعراف است، پروردگار آیه 26 را درباره لباس بیان میکند.
لباس آدم در بهشت، نماد صلابت و ابهت در مقابل فرشتگان بود
ایشان بابیان اینکه لباس آدم در بهشت، لباس دوختهشده از نخ و ابریشم نبود، خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند میفرماید: «یا بَنی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ»، در این آیه ذات مقدس پروردگار میفرماید بنی آدم، ما برای شما لباس قرار دادیم، لباسی که زشتیهای شما را بپوشاند و زینت باشد، لباس آدم از نخ و پشم و ابریشم دوختهشده نبود، لباسی که داشتند نماد صفوت، صلابت و ابهت آدم در مقابل فرشتگان و بهشتیان بود.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، لباس انسان در بهشت را مظهر جمال و جلال خداوند عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی بنا شد یک موجود و مخلوقی بهعنوان مظهر جمال حق در برابر بینش بندگان مقرب خدا که فرشتگان هستند جلوه کند، صلابت، زیبایی و جلوهای بهعنوان مظهر جمال حق در برابر فرشتگان پیدا میکند، لبس آدم لباس جمال و جلال بود، آنچه فرشتگان در قیافه آدم، جمال و جلال حق را میدیدند، جمال حق بود و شیطان تلاش میکرد تا این لباس را بگیرد؛ وقتی بنا شد لباسی که زینت آدم بود، مظهر جمال و جلال حق بود، از آدم کنده شد، میشود یک موجود خاکنشینی که زشتیهای آدم از ماوراء آن جلوه جمال و جلال حق نمودار شد، این لباس از آدم گرفته شد، دیگر آدم نمیتوانست در بهشت باشد.
ایشان افزود: تا زمانی میتوانست در بهشت باشد که آبرو داشت و فرشتگان جمال و جلال حق را در او میدیدند و شیطان این لباس را از او گرفت؛ یک آدم معصیتکار، آدمی که فرمان خدا را زیر پا گذاشته، نمیتواند آن طراوت و زیبایی جمال و جلال حق را داشته باشد و این در یک نمادی ظاهر شد که آدم لباسهایش کنده شد و کار بهجایی رسید که با برگ درختان بهشتی خودشان را بپوشانند چون در ظاهر تغییر کردند.
بهشت، عشرتکده و محل خوشگذرانی جسمی نیست
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه بهشت جایگاه خوشگذرانی و عشرتکده نیست، گفت: با برهنه سازی آدم و حوا، شیطان باعث بیرون کردن آنان شد، خطاب رسید هردویتان از بهشت هبوط کنید چون نمیتوانستند در بهشت بمانند، اگر آن صلابت و هیبت در آدم نباشد، نمیتوانند قبله فرشتگان برای سجده پروردگار قرار بگیرند، جا ندارند در بهشت، چرا در بهشت بمانند؟ بهشت جایگاه خوشگذرانی نیست، بهشت عشرتکده نیست، جایی نیست که یک آقای بهشتی برود آنجا خوشگذرانی کند و لذایذ نفسانی خود را در بهشت به دست آورد، تفسیر ما از بهشت درست نیست؛ خیال میکنیم عشرتکدهای است ک انواع و اقسام خوراکیها، آشامیدنیها، لذایذ، خوشگذرانیهای نفسانی و میولات غریزی جایش در بهشت است، نمیگوییم نیست اما از باب اینکه بهشت جای کمال زندگی است، آن را نمیشناسیم.
بهشت محل کمال زندگی جسمانی و روحانی است
ایشان اضافه کرد: کمال زندگی یعنی زندگی که از نظر جسمی و روحی کامل باشد، زندگی کامل از نظر جسمی این است که همه لذایذ جسمی در بهشت فراهم باشد، از این باب در بهشت «فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ» هست، «حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِی الْخِیَامِ» هست، از این باب است که زندگی جسمانی آنجا کامل شود اما همه بهشت این نیست که غیر از خوشگذرانی، کاخ، باغ و حوریه و لذت چیز دیگری نیست، نخیر، بهشت جای زندگی کامل روحانی و جسمانی است، اصل بهشت این است.
«تقوا»، لباس بهشتی که شیطان از آدم گرفت
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه شیطان، لباس تقوا را از آدم در بهشت گرفت، عنوان کرد: شیطان از طریق گرفتن این لباس کمال از آدم، آنان را از بهشت بیرون کرد؛ خداوند در همین آیه میفرماید «وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِکَ خَیْرٌ»، تقوا هم لباس است، تقوا یعنی آن نرمافزاری که در زندگانی من و شما برنامهای را به ما میدهد که در این برنامه هرچه مطرود پروردگار است، هرچه ناخواسته خداست صورت نمیگیرد و هرچه مطلوب و مرضی پروردگار است در برنامه زندگی ما ظاهر میشود، این برنامه اگر در زندگی پیاده شد، لباس است، این تقوا پوششی است که انسان را مظهر جمال و جلال حق قرار میدهد و خدا در انسان رنگ پیدا میکند.
ایشان افزود: عظمت خدایی در انسان به وجود می آید، انسانی که درنتیجه لباس تقوا، مظهر جمال و عظمت حق قرار گرفت در دلها و مغزها نفوذ میکند، دلها را قبضه میکند، بشرها خاطرخواهش میشوند ولو او را نبینند، یک «یا زهرا» میگویی، دلت تکان میخورد اشکت جاری میشود، این همان جلوه جمال و جلال حق در فاطمه است، در امیرالمؤمنین است، در امام حسین است، در وجود اقدس امام رضاست، ندیدیمشان، اسمشان را که میگوییم دلمان تکان میخورد و اشکمان جاری میشود.
شیطان به دنبال گرفتن تقوا از بنی آدم در زمین است
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وقتی این لباس و جلوه در آنان ظاهر شد حتی یادشان هم در ما نفوذ میکند تا چه رسد به دید، نگاه و تصرف ولایتیشان، همه وجودمان میشود تسخیر امام حسین، این به خاطر همان لباس است، آدم چنین لباس و جلوهای داشت، شیطان این جلوه را گرفت و او را از بهشت بیرون کردند؛ تقوا نقش پوششی برای شما دارد که در این پوشش، جمال و جلال حق جلوه میکند، انسان باتقوایی که در زندگی گناه نمیکند، مرضیه خداوند را انجام میدهد و در زندگی او رضای حق جلوهگر است، ابهت خدایی پیدا میکند و این ابهت و صلابت را لباس تقوا به او میبخشد.
ایشان یادآور شد: شیطان میخواهد این لباس را از ما بگیرد، در اجرا نیت شوم که فرزندان آدم را از بهشت بیرون کند، گرفتن این لباس است تا دیگر در بهشت جایی نداشته باشد؛ اگر بنا شد چنین خصوصیت و ویژگی را در اعدا عدو خودمان که از علی الدلخسام و سرسختترین دشمنان خداست پیدا کردیم و شناختیم، دیگر نباید تسلیم او شویم، دیگر نباید تزیین شیطان دل ما را ببرد و اعضا و جوارحمان به دنبال شیطان راه بیفتد، این درست نیست.
مشروح خطبه اول
دریافت
مدت زمان: 23 دقیقه 54 ثانیه