۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

   

اغلب مردم به اشتباه از امام زین‌العابدین(ع) با پسوند «بیمار» یاد می کنند،  شناخت امام چهارم با این پسوند نه تنها اهانت و بی‌حرمتی به مقام ولایت است بلکه جهل و نادانی ویژه ای در حوزه معرفت شناسی ائمه اطهار(ع) به شمار می رود که باید به یک معرفت شناسی کامل مبدل شود.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع) مصادف با 25 محرم الحرام در حرم مطهر امام رضا(ع) بیان کرد: ما شیعیان در مسأله شناخت معصومان(ع) به شدت دچار مشکل هستیم در حالی که مراسم های ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) فرصتی است تا حوزه معرفت شناسی‌مان را نسبت به امام معصوم توسعه دهیم.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: متأسفانه شناخت ما در مسأله انقلاب کربلا و ابعاد قیام حسین(ع) به خواندن مقاتل، اجرای برنامه های ادبی و هنری محدود شده است که فقط جنبه تحریک و تأمین عواطف و احساس انسانی دارد.

وی افزود: نسبت به وضعیت مقام عصمت و ولایت در بحران‌های شکننده تأمل و شناختی نداریم و کربلا را فقط در روز عاشورا و اسارت اهل بیت آن هم نه به طور کامل بلکه در مظلومیت اهل بیت می بینیم، به همین دلیل نتوانستیم معرفتی عمیق پیدا کنیم.

تلقی امام بیمار اهانت به مقام ولایت است

آیت‌الله علم الهدی با اشاره به این که اغلب مردم به اشتباه از امام زین‌العابدین(ع) با پسوند «بیمار» یاد می کنند، اظهار کرد: شناخت امام چهارم با این پسوند نه تنها اهانت و بی‌حرمتی به مقام ولایت است بلکه جهل و نادانی ویژه ای در حوزه معرفت شناسی ائمه اطهار(ع) به شمار می رود که باید به یک معرفت شناسی کامل مبدل شود.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: ایشان بنا بر مصلحت الهی، تنها در روز عاشورا دچار کسالت شدند تا به عنوان دنباله جریان امامت و تداوم ولایت اهل بیت(ع)، مسیر امامت انقلابی امام حسین(ع) را ادامه دهند.

وی افزود: دوران امامت حضرت زین العابدین(ع) بعد از واقعه عاشورا 40 سال به طول انجامید که در تمام این مدت امام سجاد(ع) بر مصیبت پدر بزگوارشان اشک می ریختند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه واقعیت جریان کربلا چنانکه ما تنها به امام حسین(ع) نسبت می دهیم، نیست، خاطرنشان کرد: نهضت کربلا دارای سه فصل و سه رهبر بود که و امام حسین(ع) رهبر فصل شهادت نهضت کربلا بودند.

نقش آفرینی سیاسی اهل بیت؛ علت دشمنی حاکمان وقت

وی با اشاره به اینکه فصل زمینه سازی انقلاب کربلا از سوی امام حسن مجتبی (ع) رهبری شد، مطرح کرد: امام حسن(ع) در هاله ای از مظلومت و تحمل سختی ها، موضع گیری های ویژه ای در مقابل بنی امیه داشتند تا زمینه سازی تحول و دگرگون سازی کاملی برای هدایت انسان‌ها به اصول فکری سیاسی دینی فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: امام زین العابدین(ع) رهبر سوم کربلا هستند و نباید از ایشان تنها به عنوان شخصیتی بیمار یاد شود، امام سجاد(ع) با 40 سال کار کردن روی مسأله کربلا رهبر نهادینه ساز انقلاب بودند.

وی با این که امام سجاد(ع) با گریه و اشک به یاد شهدای کربلا مانع خاموشی جریان انقلاب عاشورا شدند، اظهار کرد: امام با این کار تنها قصد گریه و زاری مردم بر مصیبت کربلا را نداشتند بلکه شگرد سیاسی امام بود تا به مردم اعلام کنند عاشورا تنها یک مبارزه نابرابر نبود.

آیت الله علم الهدی با بیان این که گریه های امام سجاد(ع) در میادین شهر انقلاب به پا می کرد، عنوان کرد: امام حتی در مراسم عروسی یکی از خوشاوندان هم با دیدن آب گریه کردند چنان که مجلس و محفل شادی یکپارچه عزا شد.

وی افزود: علت دشمنی بنی امیه و بنی عباس را نمی توان کینه توزی یا حسادت دانست بلکه نقش آفرینی امام سجاد(ع) در عرصه سیاسی، اجتماعی آن روز مانع حکومت حکومتهای غاصبانه و طاغوتی بنی امیه و بنی عباس می شد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مسأله براندازی هریک از اهل بیت(ع) به خاطر نقش آفرینی در مسائل سیاسی ـ  اجتماعی جامعه بود، موضع گیری ائمه اطهار(ع) در برابر طاغوتها، مانع بروز آزادنه قدرت آنها برای مردم می شد از این رو اقدام به کشتن اهل بیت(ع) می کردند.

وی با اشاره به اینکه عاشورای امروز با عاشورای 50 سال قبل از نظر توسعه جهانی قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: تعظیم شهدای کربلا، عزاداری و اشک بر ابی عبدالله در اقصی نقاط جهان که به این صورت شکل گرفته و هر روز توسعه پیدا می کند، مرهون زحمات سیدالساجدین(ع) است.

راهبرد اهل بیت در بحران‌های سیاسی معلم ما است

امام جمعه مشهد در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: بخشی از مجموعه راهنمایی‌هایی ما از مقام ولایت در سایه احادیث است و جزئیات راهبردهای لازم در عرصه های اجتماعی ـ سیاسی به وسیله دقت و تأمل در سیره اهل بیت(ع) حاصل می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: عملکرد ائمه(ع)، چگونگی تصمیم گیری و راهکارهای اجرایی در حوادث و بحران‌های سیاسی که برای امت اسلام پیش می‌آمد، زوایایی دارد که معلم و راهنمای ما در عرصه های اجتماعی و سیاسی امروز است.

به گفته وی نکات برجسته اخلاقی اهل بیت(ع) چه در حوزه فردی و چه اجتماعی تعیین کننده نوع خط یابی و موضع گیری‌های ما در پیچیدگی های بحران ها و بوران های سیاسی است.

آغاز جریان شهادت امام سجاد

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه جریان شهادت امام زین العابدین با یک شعر آغاز شد، گفت: روزی هشام با تمام تشکیلات خود برای طواف وارد مسجدالحرام شد اما به دلیل ازدحام جمعیتی گوشه ای منتظر شدند تا کمی خلوت تر شوند، سپس مشاهده کرد که امام آمدند و مردم ادای احترام و مسیر را برای طواف ایشان خلوت کردند، آنگاه هشام با اینکه امام سجاد(ع) را می شناختند به قصد تحقیر کردن ایشان پرسید این کیست که مردم چنین تعظیمش و راه را برای طواف او باز می کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: شاعر مواجب بگیر دستگاه خلافتی هشام در پاسخ به او قصیده ای در مدح امام با این مضمون «تو می گی این آقا کیست؟ این آقا کسی است که نه تنها اینجا بلکه تمام اهالی مکه همه او را می شناسد، مردم سرزمین حرم همه  او را می شناسند، سراسر کره زمین حتی درحایی هم که حرم نیست او را می شناسند» خواند.

وی افزود: هشام دریافت که ولایت امام سجاد(ع) نه تنها در بین مردم بلکه درون دربار حکومتی خودش هم نفوذ دارد که شاعر حقوق بگیر هشام در مقابلش درباره امام سجاد(ع) قصیده سرایی می کند، آنگاه به این نتیجه رسید که با وجود این امام امکان حکومت نیست و مسأله شهادت ایشان در آنجا رقم خورد.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اصل مظلومیت امام سجاد(ع) در جریان کربلا به قدری زیاد بود که مسأله مسموم کردن آن حضرت در مقابل فاجعه هایی که ایشان در جریان عاشورا ملاحظه کردند به مراتب کوچکتر بود.

وی بیان کرد: اگر بنا است امروز برای امام سجاد(ع) عزاداری کنیم باید بر مظلومیت آن حضرت در شام اشک بریزیم که به گفته خود امام آنجا بیش از سایر مواقع بر ایشان سخت گذشته است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: پس از واقعه عاشورا در شام کاروان اسارت اهل بیت(ع) را در طول مسیر کوتاهی که تا دستگاه یزید فاصله داشت، سر هر چهارراه نگه می داشتند و گروهی در مقابل چشمان این خاندان عزادار با نوازندگی و رقاصی هلهله و شادی می کردند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی