۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت

  دعای «واجعلنا من انصاره و اعوانه» برای این نیست که امام زمان(عج) ظهور کنند و سپس به ایشان کمک کنیم. ایشان همین الآن دارند امامت می‌کنند و انصار و اعوان می‌خواهند.

به گزارش alamolhoda.com،آیت الله علم‌الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم که با محوریت موضوعی آیات دلالت کننده بر مسأله «مهدویت» در مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به بیان نکات تفسیری آیات 155 و 156 سوره مبارکه بقره پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این که طبق روایات معصومان(ع) مراد از واژه «صابرین» در این آیه شریفه، یاران امام زمان(عج) است، در تبیین ویژگی‌های ایشان خاطرنشان کرد: طبق آیه 154 همین سوره، صابرین در دنیا از دو چیز کمک می‌گیرند؛ یکی از خدا، که به واسطه رابطه و برقراری عشق با ذات مقدس حق صورت می‌گیرد و دیگری مقاومت خودشان.

وی افزود: مقصود از این که صابران از خدا کمک می‌گیرند، این است که این افراد در بندگی خدا به گونه‌ای عمل می‌کنند که خدا محور زندگی‌شان قرار دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی در تکمیل سخن خود با اشاره به راهبردی بودن فرمایشات پیامبر اکرم(ص) برای زندگی مسلمانان، روایتی از آن حضرت مطرح کرد و گفت: یکی از جملات ایشان این است که فرمودند «من کان لله کان الله له» یعنی چه خدا برای اوست؟ یعنی وقتی من برای خدا در مسیری گام برمیدارم، خداوند هرچه توان دارد، من با همان توان کار را پیش می‌برم.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: حداقل ‌چیزی که خدا دارد این است که دل‌ها دست خداست. یعنی هم می‌تواند در دل دشمنان تصرف کرده و رعب به دل آن‌ها اندازد و هم دل دوستان را متوجه کار ما کند.

وی ادامه داد: سومین توجهی که خداوند به صابران دارد، مسأله بهشت است. خداوند در آیه 75 سوره فرقان می‌فرماید «خداوند به عبادالرحمانی که دارای مقاومت هستند، لیاقت می‌دهد که غرفه بالای بهشت نصیب‌شان شود.» هرچه خداوند در این آیه آورده نیز خصوصیات یاران امام زمان(عج) است.

آیت‌الله علم‌الهدی «پاداش بی‌حساب» را چهارمین خصوصیتی دانست که بر اساس آیات قرآن کریم متوجه اعمال یاران امام زمان(عج) است و افزود: آیه 10 سوره زمر، چهارمین امر متوجه صابران را بیان کرده و می‌فرماید خداوند اجر آن‌ها را بدون حساب عطا می‌فرماید. کسی که خود را وقف خدا کرده، بدون حساب و کتاب به او اجر و نعمت می‌دهند، به‌گونه‌ای که اندازه نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی مفهوم آیه 156 سوره بقره را پنجمین ویژگی یاران امام زمان(عج) برشمرد و گفت: یکی از روش‌های غلطی که بین ما رایج است، این است که  فقط هنگام مصیبت از این آیه شریفه استفاده می‌کنیم. در واقع این آیه آرم موت شده است. البته این بد نیست اما اصل پیام آیه این است که صابران در شرایط ناامنی‌، تهاجم و فشار اقتصادی و این مسائل، از جمله «إنا لله و إنا الیه راجعون» استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: این عبارت خلاصه شعار خدامحوری انسان است. یعنی من مملوک و عبدم؛ هرچه به سرم می‌آید یا در راه خداست، یا خدا برای من می‌خواهد. ذات مقدس پروردگار ضمن این‌که خالق است، مدیر جهان وجود نیز هست. تمام دستگاه‌های درون بدن انسان را مدیریت می‌کند. کسی که خدامحور است، مملوک خداست و خداوند هرطور بخواهد در ملک خودش تصرف می‌کند. این معنای «إنا لله و إنا الیه راجعون» است.

آیت‌الله علم‌الهدی پس از برشمردن ویژگی‌های یاران امام زمان(عج)، اظهار کرد: این که ما دعا می‌کنیم «واجعلنا من انصاره و اعوانه» برای این نیست که امام زمان(عج) ظهور کنند و سپس به ایشان کمک کنیم. ایشان همین الآن دارند امامت می‌کنند و اگر این مدیریت نباشد، هیچ‌چیز در نظام و انقلاب سر جای خودش نمی‌ایستد. اگر کسی هم در این جهت خدمت می‌کند تحت تصرف ولایی خود ایشان است و نهایت مقام ما این است که در مسیر تحت مدیریت ایشان به کار گرفته شویم. پس همین الآن انصار و اعوان می‌خواهند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی