۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

   

مسئله ی ما در سیاست خارجی امروز این است که اعتدال به معنی تنش زدایی نیست و این نیست که ما با هردشمنی که بنای براندازی ما را دارد دست بدهیم و روی خوش نشان دهیم و سعی در تنش زدایی داشته باشیم. تنش زدایی با کسانی که با ما دشمن نیستند نه جریانی مستکبر که به ما میگوید همه ی گزینه ها روی میز است ما با آن تنش زدایی کنیم؟ این اعتدال نیست ذلت و به سمت سراشیبی رفتن است.

به گزارش alamolhoda.com، چهاردهمین جلسه تفسیر سوره مبارکه ممتحنه توسط آیت‌الله علم‌الهدی، ظهر امروز، همزمان با روز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) در محل مهدیه مشهد برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به بیان ادامه نکات تفسیری آیه 8 و 9 این سوره مبارکه پرداخت و گفت: در این دو آیه ی 8 و 9  سوره ممتحنه کفار به دو دسته تقسیم میشوند. اول دسته ای که به دشمنی با مسلمین بر نیامدند و موضع گیری ما در مقابل این کفار به دستور پروردگار نیکی به آنها است و اینکه در معاملات و برخورد ها عدل و قسط را برعایت کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: دسته ی دوم کسانی هستند که با مسلمانان عداوت دارند و تظاهر به این دشمنی میکنند که خداوند از ارتباط و دوستی با آنها نهی میکند و هرکس با آنها ارتباط و دوستی داشته باشد ظالم است. این دو خط در ارتباط با کفار باید ملاک و میزان روابط خارجی و زندگی بین المللی ما باشد. از آیه 8 دیپلماسی ما برداشت می شود.

وی ادامه داد: توسعه ی ارتباطات از یک طرف و وابستگی های اقتصادی از طرف دیگر عواملی هستند که اقتضا میکند ما در دنیا زندگی کنند و در گوشه ای منزوی نشویم. دقیقا ما ناچاریم در این ارتباطات که اقتضا حیات زندگی انسانی است در جامعه جهانی زندگی کنیم. این اصول که روابط ما را در جامعه جهانی برقرار میکند و چگونه در جامعه جهانی زندگی کردن و برخورد با سایر جوامع اصول دیپلماسی است.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: مشکل الان ما در داخل در بینش این نوع زندگی جهانی است، ما در داخل بین جریان های سیاسی این مسئله را داریم که در نوع تفکر و بینش در جامعه ی جهانی دو بینش وجود دارد ، اول بینشی که می گوید ما هم به مانند باقی جوامع با ارزیابی های اقتصادی و مادی و منافع خود رابطه و زندگیمان را تنظیم کنیم، دین ما و اسلام ما باید در داخل باشد و ملاک و معیار دیگران برای زندگی برای ما هم باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: مقابل این بینش بینش ارزشی است که ارزشهای دینی را در نوع برقراری رابطه با سایر کشور ها و جوامع دیگر موثر و ناظر در این ارتباطات می داند که در برقراری این ارتباطات باید دین و ارزش های دینی هم دخل و تصرف دارد و حفظ شود که این بینش متدینین ما است. امروز ما در این مملکت سر قدرت دعوا نداریم، این عملیات روانی دشمن است که این را دعوای ما جلوه دهد.  بحث ما در بینش و اندیشه است و آنکه بینش ما را قبول دارد که اسلام و ارزش های اسلام در همه ی مسائل زندگی من جمله روابط بین المللی ما حاکم باشد این جزء تبار ما است و قدرت در دستش باشد یا نباشد اهمیت ندارد. 

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: از روز اول رحلت رسول الله(ص) این منطق منطقی بود که ائمه و اولیا خدا و علمای دین و مراجع را از عرصه ی سیاسی میراند و اینکه هرکس دم از مدیریت جامعه و امت اسلام میزد به حساب سیاسی بودن و قدرت طلب بودن کنار زده می شدند و سرنوشت ملت اسلام به دست ستمگران و بیدادگران اداره می شد و این سد را امام راحل شکستند. ما دنباله رو دین و اسلام و حاکم کردن ارزش های دین در تمام شئون زندگی خود هستیم.

 


دریافت

وی گفت: آن اصول دیپلماسی در قرآن برای ارتباطات جهانی ما 4 چیز است. اولین اصل در ارتباطات جهانی این است که بنای بر احسان و نیکی به دیگران داشته باشیم. اصل دوم برخورد با قسط و عدل در تمام ارتباطات است، اصل سوم در تعاملات با کفار اگر تعارض فرهنگی پیش آمد اگر معتقد به ارزشهای ما نیست اما باید ملتزم به آنها باشد چون دین برای ما اصل است اما باید به آن مهلت داد تا حرف خدا و دین ما بشنوند و قبول کنند.  

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: اصل چهارم اگر بنای صلح بعد درگیری با آنها به ما داده شد بپذیریم وحتی مساعدت و کمک به آنهایی که قصد دشمنی با ما ندارند، مسئله ی ما در سیاست خارجی امروز این است که اعتدال به معنی تنش زدایی نیست و این نیست که ما با هردشمنی که بنای براندازی ما را دارد دست بدهیم و روی خوش نشان دهیم و سعی در تنش زدایی داشته باشیم. تنش زدایی با کسانی که با ما دشمن نیستند نه جریانی مستکبر که به ما میگوید همه ی گزینه ها روی میز است ما با آن تنش زدایی کنیم؟ این اعتدال نیست ذلت است و به سمت سراشیبی رفتن است. اعتدال یعنی برخورد با کفار درسیاست خارجی که در ابتدای تفسیر در آیه ی 8 و 9 سوره ی ممتحنه گفته شد. 

نماینده ی ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: نکته ای که الان بر سر زبان افتاده و از آن سوء استفاده می شود اسلام رحمانی است. تا حرفی می شود میگویند باید به دنیا اسلام رحمانی نشان داد دشمن دارد از اسلام دین خشن نشان می دهد و مزدوری بنام داعش و جریان تکفیری ساخته تا به دنیا بگوید اسلام این است. اما اسلام رحمانی این است که میگوید با کفاری که با ما دشمنی ندارند به مهربانی و عدل و قسط رفتار کنیم. با دشمنی هم که قصد براندازی ما دارد مانند خودش برخورد کنیم

آیت الله علم الهدی افزود: این "اشداء علی الکفار رحماء بینهم "که خدا در قرآن در خصوصیات پیروان پیغمبر میگوید یعنی در ستیز با بیگانه و کافر سختگیر بودن و در مقابل کفار سر مواضع خود ایستادن است، رحماء بینهم هم یعنی مسلمین بین خود در اتفاقات و کشمکش ها زود فرود می آیند و راضی می شوند. ارتباط عاطفی شبکه ای بین دو مسلمان سبب میشود بینشان خودی بودن احساس شود اما اشداء علی الکفار مقدم شده بر رحماء بینهم .
وی گفت : در اسلام انتقام نداریم و روزی که نسبت به دشمن احساس خطر نکردیم به گذشته او نمی نگریم که چه کرده و این اسلام رحمانی است. در این اسلام در رفع ظلم مسلمان را بر کافر مقدم نمی دانیم. برای دشمن در دشمنی با دین خدا هیچ حد و مرزی وجود ندارد و چیزی با او تقابل نمیکند. دشمن وقتی پای منافعش در میان باشد از هیچ چیزی نمی گذرد و هیچ خط قرمزی در اعمال دشمنی و عداوت ندارد که نمونه اش در رفتار آمریکا بسیار مشهود است.

 


دریافت
 

 


دریافت

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی