۱۴۰۳ يكشنبه ۲۳ ارديبهشت

تبری از دشمنان، مقدم بر تولی نسبت به دوستان خداست

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۰۷ ب.ظ

 

این منطقی که می‌گوید «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»، منطق ضد قرآنی و ضد دینی است. اگر بنا باشد اطرافیان من دقیقا مسیر، جاده و گرایش‌شان به گونه‌ای باشد که با جریان حرکتی من فرق کند، ما نمی‌توانیم راه مشترک داشته باشیم.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در نهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «ممتحنه» در ماه مبارک رمضان که ظهر امروز در مهدیه مشهد برگزار شد، به تبیین نکات تفسیری این سوره مبارکه پرداخت.
 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: برائت از دشمنان خدا، برائت شعاری، تلقینی، جناحی و یا جریانی نیست. این‌طور نیست که شما به خاطر مطامع سیاسی‌تان و یا چون در زمینه اقتصادی با دشمن خدا اصطکاک پیدا کرده‌اید، دشمنش باشید. ریشه این عداوت، کفر ورزیدن به آن‌هاست.
 

وی افزود: شما در زیارت جامعه کبیره خدمت امام معصوم(ع) عرض می‌کنید «أشهد الله و أشهدکم أنی مومن بکم و بما آمنتم به کافر بعدوکم و بما کفرتم به.» یعنی «آقاجان، خدا و خود شما را شاهد می‌گیرم که به شما و آن‌چه نسبت به آن ایمان دارید، ایمان دارم و نسبت به هرچه به آن کفر می‌ورزید، من هم به آن کفر می‌ورزم.» بینش فکری و اعتقادی طرف مقابل (کفار) او را به سمت ضلالت و سقوط انسانیت می‌برد و من چون این بینش را قبول ندارم، آن را منکر هستم و در نتیجه با او در زندگی همراه نیستم.
 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: این منطقی که می‌گوید «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» یا «هرکس را در قبر خودش می‌گذارند»، منطق ضد قرآنی و ضد دینی است. اگر بنا باشد گرایش و مسیر اطرافیان من به گونه‌ای باشد که با جریان حرکتی من فرق کند، ما نمی‌توانیم راه مشترک داشته باشیم.
 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در پاسخ به ادعاهای برخی جریان‌های سیاسی مبنی بر «منطقی نبودن برائت از کفار»، گفت: یکی از مسائلی که امروز موجب انحراف روشن‌فکران ما شده و بعضی جوانان هم تحت تأثیر این تفکر هستند، این است که می‌گوید «توسعه ارتباطات، دنیا را به صورت یک دهکده درآورده و همه دارند در کنار هم زندگی می‌کنند. پس در این شرایط نباید نسبت به کسی به خاطر عقیده‌اش اظهار بیزاری کرد.» (در پاسخ به این تفکر باید گفت) زندگی (مانند حضور در یک) رستوران نیست که به یکدیگر کاری نداشته باشید؛ جاده‌ای است که در کنار افراد حرکت می‌کنید و وقتی بینش‌تان از هم جدا باشد، نمی‌توانید باهم در یک مسیر باشید. اینجاست که برائت لازم است و لذا یکی از واجبات شرعی است.
 

وی با بیان این‌که تبری از دشمنان به دو فصل «عملی» و «فکری» باید صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: تبری مقدم بر تولی است. چون شما اول باید از عناصری که هم‌فکر و هم‌خط شما نیستند، جدا شوید. در غیر این صورت نمی‌توانید با هم‌عقیده خود یکی شوید. انسان نمی‌تواند یک طرف دلش به یک جهت باشد و طرف دیگر آن با جریان متضاد. خداوند در آیت‌الکرسی می‌فرماید «کسی که به طاغوت کفر ورزیده و به خدا ایمان آورد، به ریسمان محکم چنگ زده است. یعنی باید اول از دشمن خدا انفکاک پیدا کرد. در عبارت «لا‌إله‌إلا‌الله» نیز ابتدا وجود معبودان دیگر را نفی می‌کنید، سپس الوهیت پروردگار را اثبات می‌کنید.
 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در روایتی داریم که «ملائکه وارد خانه‌ای که در آن سگ یا عکس سگ وجود داشته باشد، نمی‌شود.» خواجه نصیر طوسی، تحلیلی روی این روایت دارد و می‌گوید «در دلی که علاقه و گرایش به دشمن خدا باشد، فرشته عشق حق در آن دل وارد نمی‌شود. چرا که دشمن خدا در حکم سگ است و فرشته وارد دلی که فکر رابطه با دشمن خدا در آن باشد، نمی‌شود.»
 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حضرت ابراهیم(ع) و یاران ایشان، علاوه بر برائت جستن از کفار، با واژه «بغضاء» نفرت خود نسبت به آن‌ها را ابراز داشتند، گفت: بینش انسان بر گرایش او حاکم است. ابراهیم و یارانش به کفار می‌گویند «بینشی که ما نسبت به ناهنجاری، خباثت و رذالت مبانی فکری و اعتقادیِ شما داریم، گرایشی در ما ایجاد کرده است که به سبب آن، ما از شما نفرت داریم.» همان‌طور که تا وقتی بینش ما به یک باور نرسد، ایمان محقق نمی‌شود، تا زمانی‌که نسبت به دشمنان نفرت نداشته باشیم، برائت محقق نمی‌شود. نمی‌توان شما فردی باشی که انقلابی باشی و به امریکا هم علاقه داشته باشی.
 

وی با تصریح بر این که نمی‌توان از ملتی که یک دولت ظالم را قبول دارند، محبتی در دل داشت، افزود: مردمی که بر اساس دموکراسی به دولت و نظام سیاسی ظالم خود رأی داده‌اند و غالبا مبانی فکری آن را قبول دارند، در تصمیمات و اقدامات و سیاست‌های منافقانه و کفرآمیز آن سهیم هستند. این‌ها مانند مردم بحرین و عربستان سعودی نیستند که در برابر نظام‌های آدم‌کش خون‌خوار، با این دولت‌ها می‌جنگند. انسان نمی‌تواند در دل خود نسبت به این‌چنین ملتی محبت داشته باشد چرا که اکثریت آن‌ها موافق این نظام آدم‌کش هستند.
 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: مرز این دشمنی «حتی تؤمنوا بالله وحده» است. یعنی ما با کفار تا زمانی که خدا را باور نکرده‌اند، دشمن هستیم. این نفرت به معنای قطع رابطه نیست. بعضی ممکن است بگویند ما باید با تمام کسانی که کافر هستند، قطع رابطه کنیم. شخصی از من سوال کرد که «اگر شما می‌گویید نباید با کفر رابطه داشته باشیم؛ آیا نباید با روسیه قطع رابطه کرد؟» معنای این راهبرد قرآن، قطع رابطه نیست؛ معنایش «مرز داشتن» است. همان‌طور که در اقلیم جغرافیایی مرز داریم. وجود مرز باعث نمی‌شود با آن‌ها رفت و آمد نکنیم اما مرز مشخص می‌کند که وقتی در منطقه آن‌ها بودیم، بدانیم با آن‌ها بیگانه هستیم.



 

گفتنی است، جلسه تفسیر روزانه قرآن کریم توسط آیت الله علم الهدی تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 13 هر روز و پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز به صورت هفتگی، چهارشنبه شب های هر هفته در محل مهدیه مشهد برگزار می شود.

 

 



مدت زمان: 33 دقیقه 18 ثانیه

 



مدت زمان: 33 دقیقه 40 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی