۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت

انسان نمی‌تواند بگوید «من می‌خواهم علاوه بر داشتن یک زندگی عادی، در عرصه بحران‌ها نیز برای دگرگون‌سازی اجتماعی حرکت کنم.» جهادی بودن و انقلابی بودن با این سبک از زندگی شدنی نیست.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره «ممتحنه» که ظهر امروز در مهدیه مشهد برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه سوم از این سوره مبارکه پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تبیین موضوع محوری این آیه شریفه، سخنان خود در تبیین شأن نزول سوره ممتحنه را یادآور شد و اظهار داشت: ذات مقدس پروردگار در آیه سوم سوره ممتحنه نکته‌ای را متناسب با شأن نزول سوره بیان می‌دارد. در ارتباط با این مسئله که حتی یک مسلمانِ در حال هجرت، به خاطر ایمانش از خانواده خود جدا شده و به پیامبر اکرم(ص) ملحق شده و از مجاهدان جنگ بدر نیز هست، به سبب وابستگی به خانواده حرکتی را بر خلاف منافع اسلام انجام می‌دهد؛ در حالی‌که نه انگیزه عداوت با پیامبر(ص) دارد و نه گرایش به کفار و تنها به جهت رابطه عاطفی با خانواده‌اش چنین حرکتی می‌کند.

امام جمعه مشهد مقدس خداوند افزود: این آیه را باید به عنوان یک راهبرد عظیم در تنظیم خانه و خانواده با زندگی جهادی و انقلابی قرار داد. اصولا در جریان طبیعی زندگی، زن و فرزند نقش اول را دارند و انسان حاضر است همه شدائد را متحمل شده و حتی زندگی‌اش در ناامنی قرار گیرد اما عزیزان و وابستگانش در امنیت و خوشی باشند. اما اگر انسان، فرد مؤمنی است که دفاع از دین، ارزش‌های الهی و اقامه حدود خداوند را وظیفه و محور زندگی خود می‌داند، چنین فردی زندگانی‌اش با زندگانی یک آدم معمولی فرق دارد.

وی خاطرنشان کرد: انسان نمی‌تواند بگوید «من می‌خواهم علاوه بر داشتن یک زندگی عادی، در عرصه بحران‌ها نیز برای دگرگون‌سازی اجتماعی حرکت کنم.» جهادی بودن و انقلابی بودن با این سبک از زندگی عادی که انسان معیشت خود را اداره کرده، از درآمد قابل توجهی هم برخوردار باشد و همه امکانات رفاهی را برای خانواده‌اش فراهم کند، جور نیست و تداخل این دو شدنی نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی زندگی اولیاء خدا را یک زندگی بحرانی و انقلابی قلمداد کرد و گفت: وجود مقدس صدیقه طاهره(س) و امیرمؤمنان(ع) زندگی بحرانی‌ای داشتند و در بین ائمه ما که در شرایط و ظروف مختلف زندگی می‌کردند هم یک نفر را پیدا نمی‌کنید که به طور عادی زندگی کرده باشد. انسان وقتی در زندگی انقلابی ائمه(ع) تأمل می‌کند، نقاط جان‌گدازی را می‌بیند که شهادت ایشان نیز در برابر آن نقاط قابل مقایسه نیست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تبیین سخن خود به مصائب امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: امام هشتم(ع) هم به همین شکل بودند. در نقلی داریم که حضرت در مدت 14 سالی که موسی بن جعفر(ع) در زندان بودند، حتی یک شب را در بستر خود نخوابیدند و عمدتا در دهلیز خانه به خواب می‌رفتند. شرایط دو سال پایانی عمر ایشان نیز به‌گونه‌ای بود که بسیار دلخراش‌تر از جریان شهادت‌شان گذشت.

وی با بیان این‌که تنظیم رابطه عاطفی صحیح با خانواده در رأس تمام مسائلی است که یک مجاهد فی سبیل الله باید مورد توجه قرار دهد، خاطرنشان کرد: رابطه یک مجاهد با خانواده‌اش باید در راستای بینش انقلابی او باشد و چنین شخصی نمی‌تواند زن و فرزندش را رها کند که هرطور خواستند عمل کنند اما خودش در عرصه مجاهدت قدم بردارد. بینش انقلابی تکلیف‌ساز است و اگر دید انسان با دید خانواده‌اش یکسان نباشد، نه تنها در زندگی جهادی موفق نمی‌شود بلکه به نقطه‌ای می‌رسد که به اسلام خیانت بورزد. از همین رو انسان باید روی بینش سیاسی و انقلابی خانواده‌اش حساب کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که این سفارش اسلام به منزله تحمیل نظر شخصی بر نظر اعضای خانواده نیست، گفت: غرض این است که انسان انقلابی حساب خودش را تسویه کرده و روابطش را به گونه‌ای تنظیم کند که اگر زمانی بینش خانواده سدی برای فعالیت او شود، این سد را به هم زده و به راهش ادامه دهد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: ما در تاریخ 37 ساله انقلاب با صحنه‌هایی مواجه بوده‌ایم که تاریخ‌نویسان باید بنویسند تا مردم آینده درک کنند که چه قهرمانانی در عرصه این انقلاب وجود داشته‌اند. صحنه‌هایی که از صدر اسلام نیز بالاتر است. ما در تاریخ زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) مواردی داشته‌ایم که برخی مسلمانان خدمت پیامبر(ص) می‌رسیدند که از ایشان اجازه کشتن اعضای منافق یا کافر خانواده خود را می‌خواستند. پیامبر(ص) اجازه نمی‌دادند اما آن‌ها اعلام آمادگی می‌کردند. ما در این انقلاب بالاترش را داریم. مرحوم آیت‌الله گیلانی حاکم شرع دادگاه انقلاب بودند و وقتی فرزند ایشان منافق شدند، حکم اعدامش را صادر کردند. ایشان زندگی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده بود که اگر فرزندش محارب شد، بدون کوچک‌ترین دغدغه بتواند فرزند خود را اعدام کند. این سبک زندگی جهادی است.

وی تصریح کرد: مسئله عدم تنظیم روابط عاطفی خانوادگی در زندگانی جهادی یک آدم انقلابی به گونه‌ای است که اگر درست نشود، او را به فردی سرسخت در برابر پیامبر(ص) تبدیل خواهد کرد. همان‌طور که پیامبر(ص) درباره زبیر فرمودند «تا زمانی که فرزندش عبدالله بزرگ نشده باشد، در راه مستقیم خواهد ماند.» و کار زبیر به جایی رسید که در برابر امیرمؤمنان شمشیر کشید.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: علاوه بر اتفاقات قهرمانانه در انقلاب، ما صحنه‌های عبرت‌آموزی هم  از کسانی‌که روزی سنگ زیرین آسیاب این انقلاب بودند داشته‌ایم که بعدها به خاطر وابستگی خانوادگی تغییر مسیر داده‌اند. در انقلاب نمونه‌هایی داریم که وقتی خط فرزند از پدر جدا می‌شود، پیوند خانواده از هم گسیخته می‌شود؛ اما در عین حال مواردی هم داشته‌ایم که در اثر این اتفاق، خود پدر راهش عوض شده است.

 

 



مدت زمان: 35 دقیقه 2 ثانیه



مدت زمان: 20 دقیقه 15 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی