۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۹ فروردين

برخی صراحتا می گویند «ما اسلام و قرآن را قبول داریم اما قائل به لیبرالیسم هستیم.» در حالی‌که ما لیبرال مسلمان نداریم و لیبرال، کافر و مشرک است.

به گزارش alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «ممتحنه»، که هر روز ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به بیان ادامه نکات تفسیری این سوره پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به عبارت «قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُم» در آیه نخست سوره «ممتحنه» گفت: ذات مقدس پروردگار در این بخش از آیه یک روش خاص تربیتی را به ما ارائه می‌دهد. ما معمولا در شیوه تربیتی خود یا از موضع قدرت بر امر و نهی تکیه می‌کنیم و یا اگر از قدرت بالایی برخوردار نبودیم، نسبت به فرجام و سرنوشت تهدید می‌کنیم. هردو این موارد از نظر اصول تربیتی درست نیست.

وی با اشاره به اینکه «افراد در برابر امر و نهی واکنش نشان می‌دهند»، افزود: شما حتی اگر بخواهید با یک بچه کوچک هم از موضع بالا برخورد کنید، تحریک به نافرمانی می‌شود. طبیعی است که تأثیر تربیت شما روی افراد، وقتی از بالا به آن‌ها دستور بدهید، با این‌که بخواهید به عنوان یک جریان مشورتی با آن‌ها صحبت کنید، فرق می‌کند. یکی از نظام‌های تربیتی مهم این است که یک مدیر با زیرمجموعه خود دوست شود. این مدیر موفق‌تر از مدیری است که صرفا دستور و فرمان می‌دهد.



دریافت
حجم: 12.5 مگابایت

آیت‌الله علم‌الهدی «امر و نهی همراه با ارائه دلیل» را شیوه تربیتی اتخاذ شده از این آیه شریفه دانست و اظهار کرد: شما باید در مقام تربیت امر و نهی بکنید اما دلیل این امر و نهی را نیز بازگو کنید. یعنی هیچ‌گاه بدون دلیل دستور ندهید؛ چه از موضع یک مدیر و چه از موضع یک پدر، با دلیل امر و نهی کنید و تهدید را برای مرحله سوم بگذارید. خداوند در این آیه شریفه، ابتدا مؤمنان را از برقراری رابطه دوستی با دشمنان نهی می‌کند و می‌فرماید «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاء»؛ سپس علت این نهی را بیان می‌کند و می‌فرماید «دشمنان نسبت به آنچه از حق به شما رسیده است، کفر ورزیده‌اند و با ترتیب اثر دادن به کفرشان، شما و رسول را از مکه بیرون کرده‌اند، در حالی که شما به خدا ایمان آورده‌اید.» سپس خداوند تهدید کرده و می‌فرماید «اگر دشمنان مرا به دوستی گرفتید، چه آن را پنهان کنید و چه آشکار، خدا باخبر می‌شود.»

 

اندیشه «پلورالیسم دینی» در ذهن برخی جوانان نفوذ کرده است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که «چرا خداوند در این آیه شریفه، از اسلام، تعبیر به حق می‌کند؟» گفت: تمام مفسران «حق» را به «اسلام» و «قرآن» تفسیر کرده‌اند. این تعبیر به «حق»، نکات لطیفی دارد. یکی از علل این تعبیر، این است که خداوند می‌خواهد ثابت کند دشمن شما بر باطل است. امروز عده‌ای می‌گویند «از کجا معلوم که ما مسلمانان بر حق هستیم؟ شاید غیر مسلمانان بر حق باشند و همانطور که ما با اسلام انس گرفته‌ایم، آن‌ها در خانواده‌های غیر مسلمان متولد شده‌اند و با آن باورها انس گرفته‌اند. آن‌ها هم خدایی را قبول دارند. چرا هرکس که مثل ما نیست، نباید بر حق باشد؟» این تفکر ناشی از «پلورالیسم دینی» است که از اندیشه‌های انحرافی بوده و متاسفانه در ذهن برخی از جوانان و روشنفکران نفوذ کرده است.

وی افزود: متأسفانه اخیرا در کشورهای غربی، تفکر خطرناک‌تری هم توسط یک کشیش آمریکایی مطرح شده که می‌گوید «اصلا بحث ما بر سر وجود یا عدم خدا و معاد نیست. بحث بر سر این است که ما باور کنیم خدا و معادی هست. خود این باور، یک تلقین نفسانی است که در زندگی به ما آرامش می‌دهد؛ حالا می‌خواهد تحت عنوان «مسیحیت»، «اسلام» و «یهودیت» باشد؛ یا تحت هر عنوان دیگری.»

 

«تعدد قرائت از اسلام» مصداق مبارزه با حق است

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر مسئله «تعدد قرائت از اسلام» به عنوان مصداق مبارزه با حق، خاطرنشان کرد: برخی خودِ قرآن را قبول ندارند؛ قرآنی را قبول دارند که با شهوات و نفسانیت آن‌ها بسازد و وقتی ما از دین با آن‌ها سخن می‌گوییم، می‌گویند «قرائت ما از دین، به شکل دیگری است.» مگر هرکس می‌تواند هرطور دلش خواست، قرائتی نسبت به دین داشته باشد؟ قرائت دینی همان قرائتی است که اولیاء خدا داشته‌اند. پیامبر اکرم(ص) در بیانی، همین مسئله را مشخص کرده‌ و فرموده‌اند «عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ، وَالحَقُّ مَعَهُ یَدُورُ حَیثُ دَار» یعنی دَوَران «حق» و «علی(ع)» باهم است. پس هر چیزی نمی‌تواند حق باشد و تنها قرائت علی(ع) از قرآن با حق برابر است. قرآن می‌گوید دشمنان شما تنها کفار و کمونیست‌ها نیستند؛ کسانی که برداشت شما از اسلام را در سایه ولایت رسول‌الله(ص) قبول ندارند، دشمن شما هستند، ولو در ظاهر می‌گویند «ما مسلمان هستیم و دین داریم.»


امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: علت دیگری که خداوند فرموده دشمنان روی «بِما جاءکُم منَ الحَق» با شما دشمنی می‌کنند، این است که گاهی ممکن است دشمن شما کافر باشد اما اظهار به دین کند. لذا خداوند در این عبارت نگفت «بِما جاءَکم بِالقرآن» یا «بِما جاءَکُم بِالدّین»؛ بلکه به حق اشاره کرد (تا بگوید) منافقی که ادعای ایمان به اسلام و قرآن می‌کند اما اعتقادی به آن ندارد هم «عدُوّ‌الله» و «عدُوّکم» است. اگر خداوند این‌جا چیزی جز «بما جاءَکم بِالحَق» می‌گفت، شامل منافقین نمی‌شد. در حالی که ما در زندگی‌مان از ناحیه افرادی که کفر خود را پنهان می‌کنند، ضربه می‌خوریم.

 

اعتقاد به لیبرالیسم با مسلمانی تناسب ندارد

وی با بیان این که «در عرصه مسائل سیاسی نیز اعتقاد به قرائت‌های متفاوت از اسلام، مبارزه با حق است»، تصریح کرد: مشکل ما در خیلی از مسائل سیاسی این است که برخی صراحتا می‌گویند «ما اسلام و قرآن را قبول داریم اما قائل به لیبرالیسم نیز هستیم.» در حالی‌که ما لیبرالِ مسلمان نداریم و انسانِ لیبرال، کافر و مشرک است. اصلا  لیبرال دموکراسی، دقیقا ضد توحید است. چرا که دین می‌گوید «حاکمیت حق خداست» اما لیبرال دموکراسی حق حاکمیت را به غیر خدا می‌دهد. این ادعای آن‌ها مثل این است که فردی بگوید «من هم مشرک هستم و هم مسلمان.»

آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین سخنان خود خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دولت اصلاحات فرمودند «ما در این کشور دو نوع جریان داریم؛ جریان خودی و جریان غیرخودی. جریان‌های خودی که اصول انقلاب را قبول دارند و ولایت را پذیرفته‌اند، نباید یکدیگر را نقض کنند. اما جریان غیرخودی با وجود این‌که این که اظهار دین‌داری می‌کند، چون اصول را قبول ندارد، غیر خودی است. این مصداق «کَفَروا بِما جاءَکُم مِنَ الحَق» است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که «آیا افراد به صرف کفر ورزیدن، دشمن مسلمانان می‌شوند؟»، گفت: این‌جا قرآن در دنباله عبارت «قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَق»، می‌فرماید « یُخرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُم أَن تُؤمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّکُم» که این عبارت، از باب تعیین نماد و مصداق است و در قالب آن، خداوند این واقعیت را بیان می‌دارد که «انسان غیر معتقد به اعتقاد شما، به نقطه و زاویه انفصال خواهد رسید و در این اشتراک انسانیت که با شما دارد، باقی نخواهد ماند.»

 

مخالفت عربستان با برگزاری حج، به علت آثار برگزاری مراسم «برائت از مشرکین» است

وی افزود: خداوند می‌گوید شما مدیریت «الله» را پذیرفته‌اید و انسان وقتی تحت یک مدیریت واحد درآمد، تحت مدیریت دیگری نمی‌رود. انگلیسی‌ها وقتی در جنگ1920 بر بغداد مسلط شدند، دیدند در بغداد هنگام نماز اذان می‌گویند. فرمانده آن‌ها علت را جویا شد و وقتی به او گفتند این مسئله به حکومت بریتانیا در بغداد ضرری نمی‌رساند، گفت «بگذارید اذان بگویند.»

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی علت کارشکنی‌های رژیم سعودی در برگزاری مراسم حج را مرتبط با همین موضوع دانست و افزود: آن‌ها می‌گویند حج برگزار شود و (مسلمانان) هرچه می‌خواهند طواف کنند، گوسفند بکشند و دعا و نماز بخوانند اما نباید تحت عنوان «برائت از کفار»، یک کلمه علیه امریکا حرف بزنند. آن‌ها حج ابراهیمی را قبول ندارند. چرا که با برائت مسلمانان از مشرکین، دیگر کفار بر آن‌ها مسلط نخواهند شد. لذا خداوند می‌فرماید دشمنی آن‌ها به این دلیل است که شما به خدا به عنوان «رب» مؤمن هستید.


دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی