۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

تفسیر سوره ی والعادیات

پنجشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۳۲ ب.ظ

یکی از آثار خواندن سوره ی "والعادیات" تثبیت محبت امیرالمومنین (علیه السلام) است

در بحث خواص سوره والعادیات 4 روایت بیان شده است، دو روایت از شیعه و دو روایت از اهل تسنن، پیامبر(صل الله) فرمودند هرکس سوره ی "والعادیات" را بخواند ثوابش به اندازه ی کسی است که کل قرآن را ختم کرده است و دو حالت در آن ایجاد می شود اول پایمردی در راه دین و دوم توجه به آخرت و معاد و کسانی که این سوره را می خوانند یکی از آثارش تثبیت محبت امیر المومنین (علیه السلام) در آنهاست.

تفسیر سوره "والعادیات" ، مهدیه مشهد


آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر قرآن کریم به تفسیر سوره ی والعادیات پرداخته و افزودند: در ابتدای تفسیر سه نکته قابل بحث است اول رابطه ی این سوره با سوره ی زلزال، دوم خواص این سوره و سوم شان نزول آن.

ایشان در بیان نکته ی اول بیان کردند: بحثی که اول هر سوره بین مفسرین مطرح است تناسب سوره با سوره ی قبل آن است، اما عده ای از مفسرین گفته اند تناسبی بین سوره ی زلزال والعادیات وجود ندارد. سوره زلزال در مورد قیامت و معاد است و سوره ی والعادیات مربوط به بحث جهاد فی سبیل الله وفتح مسلمین است درحالیکه با توجه مضمون این دوسوره متوجه می شویم مضمون این دو سوره یکی است و تفاوت این دو سوره بین اجمال و تفصیل است.


آیت الله سید احمد علم الهدی در ارتباط سوره ی والعادیات و زلزال فرمودند: از آیه 4 تا 8 سوره ی زلزال در مورد پریشانی مردم در محشر است ودر سوره ی والعادیات هم اجمال این 4 آیه را در آیه ی" وحصل ما فی الصدور" بیان شده در آیات بعدی هم این اجمال آیات با مفهوم آیات سوره ی زلزال وجود دارد. در واقع سوره ی والعادیات نتیجه گیری سوره ی زلزال است.


ایشان در بحث خواص این سوره 4 روایت بیان کردند: دو روایت از شیعه ودوروایت از اهل تسنن است، پیغمبر(ص) فرمودند هرکس سوره ی والعادیات را بخواند ثوابش به اندازه ی کسی است که کل قرآن را ختم کرده است. ودو حالت در آن ایجاد می شود اول پایمردی در راه دین و دوم توجه به آخرت و معاد و کسانی که این سوره را می خوانند یکی از آثارش تثبیت محبت امیر المومنین(ع) است.


آیت الله سید احمد علم الهدی در ادامه بیان خواص سوره ی والعادیات افزودند: دومین خصوصیت تداوم خواندن سوره ی والعادیات به قول رسول اکرم(ص) ادای دین است. وسومین روایت از رسول اکرم(ص) در مورد خواص این سوره این است که خواندن آن در نماز عشاء مانند این است که نیمی از قرآن را در نمازش خوانده است. از دیگر خواص این سوره به روایت از امام صادق(ع)دادن آرامش است وکسی که از چیزی ترس داشته باشد با خواندن این سوره ترسش برطرف می شود وانسان گرسنه و تشنه با خواندن این سوره گرسنگی و تشنگی اش برطرف می شود. و باز از امام صادق(ع) نقل است کسی که سوره ی والعادیات را زیاد بخواند خداوند او را با امیر المومنین(ع) محشور میکند و در حفاظت ایشان قرار می گیرد.


در بحث شان نزول این سوره ایشان تاکید کردند: شان نزول این سوره در قزوه ی ذات الصلاصل است و این سوره در شخصیت امیر المومنین(ع) ودر فضیلت ایشان است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی