۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

خطبه اول ـ زندگانی انسان یک زندگانی هدفمند است، اگر اجرای خواسته در مسیر هدف باشد، باید خواسته او اجرا شود اما اگر در مسیر هدف نیست، باید در برابر آن خواسته مقاومت و پیشگیری شود، این مقاومت در برابر اجرای خواسته، صبر است که پاداشش بهشت است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 6 فروردین‌ماه 95 در حرم امام رضا(ع)، در ادامه تفسیر سوره انسان در تبیین انسان الگویی قرآن در عرصه انسان زیستی بابیان این‌که به آیه « وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَریراً» رسیدیم، گفت: ابراری که در رأس آنان وجود اقدس امیرالمؤمنین، صدیقه اطهر، امام مجتبی و سیدالشهدا(ع) هستند، پاداش این‌ها در برابر تمام مزایا و عملیاتشان در برابر صبر و مقاومتی که دارند، بهشت و حریر است.

ایشان بابیان این‌که محور تفسیری ما در این آیه دو نکته است، ادامه داد: نکته اول شناخت حقیقت و معنای صبر و نکته دوم، این‌که چگونه بهشت و حریر در کنار هم به‌عنوان پاداش معرفی‌شده‌اند که سخن امروز در محور اول این سوره است؛ این نکته در ابتدای این آیه برای ما قابل‌تأمل است که پروردگار پاداش ابرار را در برابر عبادت، امتیازات اخلاقی، فضائل گوناگون و فرایند اطعام و ایثار آنان قرار نمی‌دهد، جزا و پاداش در این آیه در برابر صبر قرارگرفته است، پاداش صبری که داشته‌اند، بهشت و حریر است.

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان معنای صبر در این آیه پرداخت و اظهار کرد: اصولاً در عرصه زندگی، افراد چنین فکر می‌کنند که جریان زندگی طبیعی یک انسان، در اجرای خواسته‌ها و تمایلات او هست، اگر انسانی هرچه بخواهد بتواند در زندگانی خودش اجرا بکند، زندگانی او یک زندگانی طبیعی، آرام و مطمئن است درحالی‌که تفاوت بین زندگانی انسان و حیوان همین نکته است.

تفاوت زندگی انسانی و حیوانی، هدفمند بودن زندگی انسانی است

ایشان با اشاره به این‌که زندگی انسانی، زندگی هدفمند است، عنوان کرد: در زندگی طبیعی حیوان، اجرای خواسته‌ها نقش اول را دارد، یک گوسفند زندگی طبیعی‌اش این است که از هر مرو زاری بچرد، از هر نقطه‌ای تعلیف بشود، در هر نقطه‌ای بخواهد استراحت کند و از هر نوع تمایل و شهوت جنسی هم برخوردار بشود، این زندگانی طبیعی یک گوسفند است، زندگانی طبیعی یک انسان این‌گونه نیست چون زندگی انسان هدفمند است، با هدف زنده است.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: چون زندگانی انسان یک زندگانی هدفمند است، اگر اجرای خواسته در مسیر هدف باشد، باید خواسته نفسانی او اجرا شود اما اگر اجرای خواسته او در مسیر هدف نیست، باید در برابر خواسته‌اش مقاومت بشود و از اجرای خواسته او پیشگیری گردد، این مقاومت در برابر اجرای خواسته، صبر نامیده می‌شود.

ایشان در بیان معنای قرآنی کلمه صبر، خاطرنشان کرد: راغب اصفهانی در کتاب مفردات، صبر را این‌گونه معنا می‌کند: «صبر، حبس النّفس على ما یقتضیه العقلل أو الشرع»، دو جریان در مقام جهت دادن زندگانی انسان در مسیر هدف برای انسان موضوعیت دارد، یک جریان عقل، اندیشه و درک است و یک جریان شرع است.

صبر یعنی جلوگیری از نفس با دو عامل عقل و شرع

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، عقل و شرع را دو عامل کنترل نفس دانست و گفت: عقل و شرع به‌عنوان دو عامل تعدیل خواسته‌ها و غرایض در برابر خواسته‌ها و تمایلات نفسانی قرار می‌گیرد، آنجا که عقل اقتضا کند، جلوی خواسته گرفته می‌شود و آنجا که خواسته شرع این باشد که آن خواسته را انجام ندهد، این حبس نفس که انسان نفس را حبس کند و جلوی نفس را جلوی خواسته بگیرد، می‌گویند صبر.

ایشان ادامه داد: باید در آنجایی که مصلحت زندگانی انسان در مسیر هدف، اجرا نشدن خواسته نفسانی و پیشگیری از خواهش دل هست، آنجا باید انسان با بینش اقلانی خودش و با تعهد و تقید شرعی در برابر نفس و انجام خواسته در انجام لذایذ بایست و مقاومت کند، این ایستادن و مقاومت کردن، ارزش انسانی انسان است، انسانی که آزادانه خواسته‌هایش اجرا می‌شود، یک زندگانی حیوانی است.

بهشت، پاداش صبر و استقامت ابرار بر دین است

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان مثالی در مورد صبر در زندگی و نتایج آن پرداخت و عنوان کرد: جایگاه صبر طلا یک فلزی است، قرن‌ها در زیر خاک قرار می‌گیرد، با انواع رطوبت‌ها ستیز می‌کند، با تمام تبدیل و تبدل‌های شیمیایی داخل خاک روبرو می‌شود، بعد از قرن‌ها در همان قیمت و همان جلا و ارزش اولیه از زیر خاک بیرون می‌آید اما هر فلز دیگری اگر زیر خاک قرار بگیرد و مورد تبدیل و تبدلات شیمیایی داخل خاک قرار بگیرد، می‌پوسد و از بین می‌رود.

ایشان تصریح کرد: خداوند هم می‌فرماید جزا و پاداش ابرار در برابر صبری که کرده‌اند، بهشت و حریر است؛ این‌ها چه صبری داشته‌اند؟ وجود مقدس امیرالمؤمنین، صدیقه اطهر، امام مجتبی، سیدالشهدا (ع)، این‌ها تمام جریان زندگانی این‌ها را که بخواهیم ارزیابی کنیم، در آن نمایش عظیم ایثارگری در میدان کربلا، در آن حلم بالا و مقاومت شدید در مقابل تمام نارسایی‌ها در میدان سیاست به‌وسیله امام مجتبی، همه ایثارگری‌ها و استقامت‌های مولا، در مجاهدت عظیم صدیقه اطهر در حفظ ولایت در پهنه دین بعد از رحلت پیغمبر، تمام این‌ها را که روی‌هم بریزیم، اصل قطعی صبر و مقاومت حاکم بوده و خداوند می‌فرماید پاداش این‌ها در این صبر و مقاومت، بهشت و حریر است.

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 17 دقیقه 41 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی