۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت

عذاب ما تصویر گناه خود ماست

چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۳۷ ب.ظ

   

این گونه نیست که خدا جهنم را به عنوان یک میدان بزرگ عذاب ایجاد کرده باشد، عذاب ما تصویر گناه خود ماست، هر کار کنیم تصویر آن را میبینیم.

به گزارش alamolhoda.com ، آیت الله سید احمد علم الهدی در ادامه جلسه ی تفسیر قرآن در مهدیه ی مشهد به ادامه ی تفسیر سوره ی ناس پرداخت و افزود: برق، یک موج است، یک موجی در جریان این سیم ها وارد شد که برق روشن شد، موج قطع شد و برق خاموش شد، روح انسانی در وجود انسان همان موج است، زمانی که امام فرمودند «الروح من الریح»، آن زمان که امواج کشف نشده بود، ایشان فرمودند روح باد است زیرا در آ ن زمان مفهوم جریان و موج قابل درک نبود.

وی گفت: روح یک موج مثبت است در سلول هایی که دارای خاصیت حیات و زندگی حیوانی است؛ این موج مثبت از کجا می آید؟ فلاسفه می گویند این خاصیت رشد جنین در چهار ماهگی است که این موج مثبت در او به وجود می آید؛ جنین یک حیوان با انسان در این است که از نظر سلول ها و ساخت و ساز بدنی هردو طی می کنند اما در وجود جنین حیوان موج به وجود نمی آید اما در وجود جنین انسان این موج به وجود می آید

خداوند نفس ها را از بدن خارج می کند در هنگام موت بدن، ابتدا انسان می میرد، اگر سینه تنگ باشد، یک عده آدم ها قسمت وسعت سینه شان به شانه هایشان است، این ها زود به امراض قلبی دچار می شوند، عده ای افراد به عکس هستند، قسمت بالای شانه کوچک است و جایگاه قلب بزرک تر است، این ها کمتر دچار عوارض قلبی می شوند، این که می گویند "رب الشرح لی صدری"، این است که جایگاه قلب بیشتر و رشد و قلب زیادتر است، دقیقأ در سینه روح همین است، اگر سینه روح که صدوق و جایگاه دل روح است، اگر گشایش داشته باشد، فعالیت قلب که کانون علم و فهم و تشخیص است، بیشتر می شود لذا موسی(ع) اول خواسته اش در برابر فرعون این است که خدایا کانون و مرکز دل من را بگشای که فعالیت روح من زیاد شود.

سوره مبارکه والعادیات می خوانید ان الانسان لنفسهی لکنود...

میبینید آدم هایی که صد در صد به آنان معتقدید، تصویرهایی از گناه و معصیت خدا می گذرد که اگر حتی یک مورد از آن را بدانید، حاضر نیستید حتی یک درصد به او نگاه کنید؛ خدا که ستار العیوب است، عمده مظهر ستار بودن خداوند در مخفی بودن ما فی الضمیر است.

همه این ها را نشان دهند، شما بگویید من پشت سر او نماز می خواندم؛ خدا اگر مرا عفو کند، آن نافرمانی ها و صور معصیت را از بین می برد، اگر بماند صورت این گناه مرا از بین می برد.

اینطور نیست که خدا جهنم را به عنوان یک میدان بزرگ عذاب ایجاد کرده باشد، عذاب من تصویر گناه خود من است، هر کار کنیم تصویر آن را میبینیم.

خدا می گوید چشم هایشان کور نیست اما دل هایی که درسینه هایشان است کور است؛ وسوسه در صدور ناس است، وسوسه شیطان که خناس است، در سینه انسان شروع به وسوسه کردن می کند؛ وسوسه دو اثر دارد، یک وسوسه متوجه قلب انسان می شود که در سینه است.

در وسوسه دل، کاری که شیطان می کند این است که جلوی تشخیص دل را می گیرد، دل کانون فهم، عقل و درک روح انسان است، بر اساس این که آن عقل، فهم  ودرک انسان باور کرده خیلی چیزها برای او قطعی شده، شیطان در آن باورها تردید ایجاد می کند.

در مناجات شعبانیه می خوانید که «خدایا چشم های دل ما را به نور دیدن خود روشن کن»، نمی گوید چشمان عقل ما را روشن کند چون انسان با عقل خود خدا را درک نمی کند، آدم با دل خدا را حس می کند، خدا فهمیدنی نیست.

دیدرو یک فیلسوف ماتریالیست در فرانسه بود، کتابی نوشت در 500 صفحه که درآن استدلال کرد خدایی وجود ندارد و عالم ماورایی نیست؛ همین آدم نصف صفحه با خدا مناجات نامه دارد و می گوید 500 صفحه نوشتم که نیستی اما با دل حس کردم که هستی؛ آدم خدا را باور کرده، معاد را باور کرده اما شیطان می آید وسوسه می کند در دل روح که در کانون سینه است، آدم تردید می کند که آیا بهشت و جهنم درست است؟

غیر وسوسه ای که از شیطان متوجه دل می شود، یک وسوسه دیگر شیطان دارد در ارتباط با غرایز و شهوات انسان؛ غیر از قلب که کانون علم و درک است در سینه، غرایز و گرایش های انسان کانونش در سینه انسان است، شیطان در دل وسوسه می کند و این شهوات را تحریک می کند، فشار می آورد در دل.

گاهی از اوقات وقتی ریه دچار بیماری بشود و آدم چون مریض می شود، به قلب آدم فشار می آورد، فوران شهوت ها وقتی زیاد شد در داخل سینه روح، به دل روح فشار می آورد و جلوی تشخیص روح را می گیرد. وسوسه ی شیطان شهوت را تحریک می کند، در دل فوران می کند و چشم دل را کور می کند. می گویند آدم وقتی یک چیز را خیلی دوست داشته باشد، کورش می کند.

زمانی که شیطان می خواهد وسوسه ر ابه دل وارد  کند، آن را القاء می کند در دل، آنجایی که وسوسه شیطان متوجه شهوت و غریزه می شود، وسوسه را پرت می کند؛ خدا می فرماید شیطان وسوسه را پرت کرد در آرزوهای انسان؛

از امام صادق (ع)روایت داریم: هیچ مؤمنی نیست که دلش دو گوش داشته باشد، از یک گوش زمزمه فرشته می دمد و از گوش دیگر، وسوسه شیطان خناس می دمد، آن چه شیطان در دل و سینه انسان می دمد، تردید ایجاد می کند، اعتقادات قلبی و باطنی انسان را دچار سقوط می کند.از گوش دیگر فرشته می دمد که هر تریدید که شیطان ایجاد می کند، او آن تردید را از بین می برد.در وسوسه در امیال و شهوت این است که شهوت را تحریک می کند و لذا ما در آنجا در نوع وسوسه در شهوات و غرایز بحث میکنیم

ان شاالله بعد از پایان یافتن تفسیر، از سال آینده چهارشنبه شب ها، تفسیر آیات مربوط به امام زمان(عج) را از ابتدای قرآن شروع می کنیم که حدود 200 آیه می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی