۱۴۰۳ يكشنبه ۰۱ مهر

 

خطبه اول نماز جمعه ـ این‌که خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید «بگو من جز محبت به عترتم چیزی نمی‌خواهم»، به خاطر این است که دین‌داری بر پایه این محبت و مودت استوار است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، دوم بهمن‌ماه در حرم امام رضا(ع)، بابیان این‌که کلام ما در خطبه اول در تفسیر آیات سوره انسان، انسان الگویی قرآن در انسان زیستی بود، گفت: کلام به آیه «إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» رسید.

ایشان بابیان این‌که کلام امروز در تبیین دو نکته تفسیری در این آیه است، ادامه داد: نکته اول این‌که برحسب آنچه در گذشته عرض کردیم، در یک تعبیر اطعام در این آیه و آیه قبل، خداوند دو مسؤولیت انسان الگویی قرآنی را تبیین می‌کند؛ مسؤولیت اول در برابر خلأ اقتصادی زندگی دیگران و مسؤولیت دوم، مسؤولیت در برابر خلأ فکری دیگران است که قرآن هر دو را با لفظ اطعام بیان می‌کند.

«اطعام» به معنای مسؤولیت در برابر امور مادی انسان است

امام‌جمعه مشهد مقدس به بیان تعابیر موجود از کلمه «اطعام» در قرآن پرداخت و عنوان کرد: اولین نکته تفسیری این است که چرا خداوند از دستگیری اقشار آسیب‌پذیر، تعبیر به اطعام می‌کند درحالی‌که مسؤولیت در برابر خلأ اقتصادی، تنها مسؤولیت در برابر گرسنگی نیست، در برابر برهنگی، نادانی، ناتوانی در مخارج معالجه و مشکلات در تأمین معیشت خانوادگی، این‌ها همه خلأ اقتصادی است که انسانی الگویی قرآنی در برابر این خلأ دیگران، مسؤول است، چرا فقط تعبیر به اطعام می‌کند؟

ایشان افزود: دلیلش این است که انسان الگوی قرآنی در مقام اجرای این مسؤولیت، آن‌قدر در خلأ اقتصادی دیگران دقت دارد و آن‌چنان خودش را مسؤول می‌داند، حتی به دقیق‌ترین مسئله اقتصادی قوت لایموت توجه دارد، مسؤولیت در برابر گرسنگی، آن دقیق‌ترین و حساس‌ترین نقطه مسؤولیت انسان الگوی قرآنی است؛ از مسئله غذا گرفته به بالاتر، مسؤولیت دارد.

«اطعام» یعنی جبران خلأ فکری و تفهیم مسائل گوناگون

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که انسان الگویی قرآن تنها در بعد معیشت مردم دارای مسؤولیت نیست، اضافه کرد: در مسئله خلأ فکری هم قرآن تعبیر به اطعام کرده به خاطر این‌که اگر خلأ فکری در جامعه است، تنها با گفتن، آموزش دادن، با تبلیغ کردن و با اطلاع‌رسانی خلأ فکری جبران نمی‌شود، باید برای دیگران مسائل را تفهیم کنیم تا خلأ فکری از بین برود؛ مسائل و جریان‌ها گوناگونی که شناخت و درک آن از حوزه عقاید و التزامات دینی گرفته تا حوزه مسائل اجتماعی  و سیاسی، باید برای دیگران جا بیندازید، اطعام و به آنان تفهیم کنید؛ هم در تأمین خلأ فکری، فهماندن و دانش دادن به دیگران قرآن تعبیر به اطعام می‌کند و هم تأمین خلأ اقتصادی، خداوند از اطعام استفاده کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: نکته دوم این است که معمولاً حرکت‌های اجتماعی در ارتباطات مردمی برحسب انگیزه‌های مادی در زندگی از افراد صورت می‌گیرد، روشنگری‌هایی که اشخاص در جامعه دارند، حساب می‌کنند که با این روشنگری‌ها، فکر و عقیده خود را تأمین کنند و مردم را به دنبال خود راه بیندازند، امروز در روی کره زمین در جوامع غیردینی اگر بنا شد یک مساعدت و تعاونی به‌وسیله برخی افراد انجام می‌شود، یا برای پیشبرد اهداف سیاسی و تقویت ارتباطات اجتماعی  یا تأمین منافع اقتصادی که بر این اساس مترتب است این تعاون را انجام می‌دهند.

کمک و مساعدت در جوامع مادی تنها برای اهداف و منفعت خود است

ایشان با اشاره به جایگاه جوامع دینی در کمک‌رسانی به دیگر افراد جامعه، خاطرنشان کرد: در هیچ جامعه غیردینی، یک کمک و مساعدت به یک فقیر و بیچاره را جز برای تأمین یک منفعت مادی، نمی‌بینید؛ حداقل برای وابسته کردن افراد به خودشان این مساعدت‌های را انجام می‌دهند؛ در فرهنگ انسان الگویی قرآن این‌گونه نیست، کمک، تعاون و کمک به دیگران صرفاً در راستای بندگی خدا انجام می‌شود، یکی از کارهای مهم برای رسیدن به خدا، بندگی خداست.

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ما در اسلام نشستن در یک غار، انزوا و تنها ذکر و ورد برای خدا نداریم، در کنار مردم، آمیخته با مردم و انسان‌ها را در خط بندگی خدا قرار دادن و به خلأ زندگی انسان‌ها رسیدن، ابعاد برجسته عبودیت و بندگی خداست؛ در مقام نتیجه و جبران مادی نیست، در مقام انگیزه‌های اجتماعی و سیاسی و انگیزه‌های سیاسی این کمک انجام نمی‌شود.

تنها در فرهنگ اسلامی کمک و هدایت با اهداف الهی صورت می‌گیرد

ایشان بیان داشت: چنین حرکتی جز با فرهنگ دینی در جوامع بشری قابل تحقق نیست، این کار تنها کار انسان الگویی قرآن در عرصه انسان زیستی و ارتباطات اجتماعی است، همین‌که انسان کاری را برای غیر خدا انجام دهد، مقصدی مادی و اجتماعی برای  خود در نظر می‌گیرد؛ اگر اولیاء خدا و ابرار که نقطه نهایی در انسان زیستی این افراد هستند، پس چرا خدا در قرآن می‌گوید «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى»، اگر بناست اطعام، آموزش، تلقین فکر، اعتقاد و تعقل فقط برای خداست و هیچ اجر و پاداشی نمی‌خواهد، پس چرا خداوند به پیغمبر می‌گوید به مردم بگو من در برابر اجرای رسالتم از شما اجری نمی‌خواهم جز مودت و محبت نسبت به عترت من؟

امام‌جمعه مشهد مقدس با طرح این سؤال که چرا مودت و محبت خواسته پیامبر در برابر هدایت است، اظهار کرد: چرا خداوند می‌گوید به مردم بگو رسالت من مزد دارد و مزد آن محبت به عزیزان من است؟ به خاطر این‌که اجر هر کاری، قیمت آن کار است، قیمت هر کاری عبارت است از چیزی که آن شیء بر آن کار استوار است و باعث قوام آن می‌شود، دلیل این‌که محبت به عترت پیغمبر، قیمت رسالت پیغمبر قرارگرفته است، این است که قوام رسالت پیغمبر در عشق و محبت مردم به عترت است.

درک رسالت پیامبر تنها با محبت و مودت به عترت پیامبر(ص) حاصل می‌شود

ایشان بابیان این‌که درک رسالت پیامبر تنها با مودت به عترت پیامبر(ص) حاصل می‌شود، گفت: شمایی که بچه‌های پیغمبر را دوست دارید و محبت دارید، نتیجه‌اش این است که شما رسالت پیغمبر را در این محبت و مودت درک می‌کنید؛ این‌که خداوند می‌گوید بگو من جز محبت به عترتم چیزی نمی‌خواهم، به خاطر این است که دین‌داری شما بر پایه این محبت و مودت استوار است.

صوت خطبه اول


دریافت

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 19 دقیقه 39 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی