۱۴۰۳ شنبه ۰۸ ارديبهشت

 

خطبه دوم نماز جمعه ـ ولایت محور وحدت است، بدون ولایت وحدت قابل تحقق نیست، اگر وحدت نباشد، اختلاف، دوقطبی شدن، باعث نفوذ دشمنان ما خواهد شد.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته دوم بهمن‌ماه در حرم امام رضا(ع)، با اشاره به سالروز به توپ بستن گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) به دست نظامیان روس، گفت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت جان‌گداز خواهر کریمه امام هشتم(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س)، امروز برحسب مناسبتی، مصادف با سالروز یک حادثه دردناک مربوط به این حرم مطهر رضوی و این بارگاه امام هشتم(ع) است؛ 107 سال گذشته در چنین روزی، ساحت مقدس ولایتمدار علی بن موسی‌الرضا(ع) در این حرم مورد اهانت کفار روسی قرار گرفت و گنبد مطهر را روس‌ها به توپ بستند.

اختلاف بین جامعه، عامل به توپ بستن گنبد حرم مطهر

علت آن نیز این بود که در انقلاب مشروطیت، بعدازاین که محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و مستبدین و مخالفین مشروطه قدرتی پیدا کردند، درگیری مسلحانه شدید بین طرفداران استبداد و مشروطه وجود آمد، در مشهد مقدس طرفداران مشروطه در صحن آزادی که آن روز می‌گفتند صحن نو و طرفداران استبداد در مسجد گوهرشاد سنگر گرفتند و ضمن سخنرانی‌ها، خطاب‌ها و تحریک مردم به طرفداری خودشان، باعث یک قیام و حرکت مسلحانه شدند.

روزها که به دنبال نفوذ بودند و می‌خواستند از این اختلاف حداکثر استفاده را برای نفوذ خودشان در ایران در رقابت با انگلیس‌ها انجام دهند و این کشور را ببلعند، به بهانه حمایت از افراد روسی ساکن مشهد، این‌ها  حرکت مسلحانه را شروع کردند و آغازش با توپ بندی گنبد مطهر بود؛ در ساختمان‌های بلند اطراف حرم قبضه‌های توپ را نصب کردند، لوله‌های توپ به‌طرف گند مطهر امام هشتم(ع)، مردم مشهد صدای انفجار توپ‌ها را شنیدند، متوجه حرم مطهر رضوی شدند و این جسارت و جنایت را با چشم خودشان شاهد بودند و به این وسیله، اولین اهانت به قبر مطهر امام هشتم(ع)، شروع شد.

بعضی‌ها می‌گویند این شعری که امام رضا به قصیده دعبل اضافه کردند «و قبر بطوس یالها من مصیبة - توقد فی الاحشاء بالحرقات»، در تحلیل این شعر می‌گویند مقصود از مصیبت قبر، مصیبت بر صاحب قبر است اما برخی می‌گویند نظر حضرت در این شعر، مصیبت خود قبر بوده، این قبر چند بار مورد تعدی و تجاوز و اهانت قرار گرفت که سرآغاز اهانت به قبر مطهر امام هشتم در توپ بندی روس‌ها در مثل چنین روزی واقع شد.

پیروی از ولایت، تنها راه رسیدن جامعه به وحدت

برادران و خواهران، این نمونه‌های عبرت و تجربه از تاریخ گذشته زندگی ما ثابت می‌کند آن روزی که جامعه ما دوقطبی بشود و آن روزی که اختلاف در بین مردم ما به وجود بیاید، دشمن از وسط این دوقطبی شدن جامعه نفوذ می‌کند و با نفوذش، هستی ما را تصرف خواهد کرد و در همه‌جا باید توجه داشته باشیم دشمن نتواند این وحدت ما را به هم بزند، البته وحدت، محور می‌خواهد، بدون محور، وحدت قابل تحقق نیست و تنها محور وحدت که می‌تواند ملت را یکپارچه در برابر دشمن حفظ کند، مسئله ولایت است.

در همین فقره زیارت مقدسه جامعه کبیره عرضه می‌داریم: «بِمُوَالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعَالِمَ دِینِنَا وَ أَصْلَحَ مَا کَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیَانَا وَ بِمُوَالاتِکُمْ تَمَّتِ الْکَلِمَةُ...»، «چون عاشق شما هستیم، باهم اختلاف نداریم، چون دلداده شما هستیم، ولایت شما به‌عنوان یک زنجیره وحدت، همه ما را به هم بسته است و از هم جدا نیستیم»، یعنی محوریت ولایت برای وحدت، عامل تضمین وحدت و جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه است، اگر این محور نباشد، وحدت با شعار، اظهار و اعلام درست نمی‌شود، وحدت به‌ظاهر به وجود نمی‌آید، وحدت باید از درون ما به وجود بیاید، درون ما هم دل ماست، اگر همه دل‌ها به یک نقطه متصل شد، آن‌وقت وحدت قابل تحقق است.

دوقطبی شدن جامعه باعث نفوذ دشمن است

در عرصه‌های زندگی اجتماعی و سیاسی ما همین است، ولایت محور وحدت است، بدون ولایت وحدت قابل تحقق نیست، اگر وحدت نباشد، اختلاف، دوقطبی شدن، باعث نفوذ دشمنان ما خواهد شد و لذا باید سعی کنیم در همه برنامه‌های جامعه، آنی که نظر مقام معظم رهبری است، آنی که قائل به جریان ولایت هست، دقیقاً آن را دنبال کنیم و تکیه به ولایت، همه برنامه‌های اجتماعی و سیاسی خودمان را شکل دهیم.

تمام قدرت نظام به پشتوانه مردمی است

مقام ولایت رهبری از ما خواسته‌اند مشارکت حداکثری در جریانات انتخابات که مشارکت حداکثری از دو جهت به‌عنوان یک تکلیف است، یک‌جهت که در مقابل دشمنان خدا و جبهه استکبار و الحاد، تنها جریان مقاوم این نظام مقدس است و این نظام مقدس، تنها قوتش به پشتوانه مردمی است؛  نظام قدرتش به تجهیزات نیست در عین این‌که ازنظر تجهیزات، قوی‌ترین نظام حاکم در منطقه است، نظام، قدرتش به امکانات اقتصادی نیست، تمام قوت نظام ما که دشمن 37 سال است درصدد براندازی آن است و قدرتش را ندارد، به خاطر پشتوانه مردمی و وابستگی مردم به این نظام است. «تکبیر

مشارکت حداکثری در انتخابات، مانور قدرت نظام اسلامی

مشارکت حداکثری در انتخابات، مانور قدرت برای این نام است و اگر کسی بنا شد در انتخابات شرکت نکند، معنای آن این است که در این صف مقدم مقابله با استکبار و کفر جهانی نایستاده است، از این جهت تکلیف است، از جهت دوم هم تکلیف است؛ ببینید برادران، ما در اسلام، مشارکت سیاسی برایمان حق نیست، برایمان تکلیف است، حق بودن مشارکت سیاسی، مولود تکلیف ما هست.

این روایت از پیغمبر اکرم، تمام مذاهب اسلامی، سنی و شیعه و عامه و خواص به شکل حدیث متواتر نقل کردند که فرمودند: «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»، «هرکس اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد، نفرمودند مؤمن نیت، فرمودند مسلمان نیست»، معنای این حرف چیست؟ امور جمع است، مسلمین هم جمع است، علمای حاضر در جمع توجه دارند که وقتی بنا شد هم مضاف جمع، هم مضاف علیه جمع، می شه امور جمعی و اجتماعی مسلمین و امور جمعی و اجتماعی مسلمین، امور سیاسی است.

مصداق وظیفه قطعی هر فرد در جامعه، مشارکت در انتخابات است

اگر کسی در امور سیاسی مشارکت نداشته باشد، پیغمبر اکرم فرمودند این مسلمان نیست، این یک تکلیف صد در صد شرعی و قطعی است و مصداق برجسته و بارز مشارکت سیاسی، شرکت در انتخابات است، اگر در انتخابات شرکت نکنیم، کجا می‌خواهیم این تکلیف شرعی را محقق کنیم لذا مشارکت حداکثری، یک حقیقت تکلیفی است که باید برای مردم مسلمان ما در این کشور تحقق پیدا کند و انجام بگیرد و این مشارکت حداکثری لازم هست.

مسئله‌ای که در اینجا هست، مقام معظم رهبری فرموده‌اند «هیچ‌چیز مانع حضور حداکثری نیست»، این‌که بگو‌یند اگر بنا شد به کسی که نمی‌شناسیم رأی دهیم، در همه سیئات او شریک هستیم و در همه حرکت‌های خلاف او سهیمیم، پس ما مسؤول هستیم و بهتر است شرکت نکنیم، این در حقیقت عذر برای رفع تکلیف است.

مردم برای انتخاب درست، نامزدها را بشناسند

چرا نشناسید؟ خب بروید بشناسید؛ مثل این است که یک کسی بگوید من نماز نمی‌خوانم، چون وضو نمی‌گیریم، آب ندارم وضو بگیرم و اصلاً نماز نخوانم، خب بروید بشناسید؛ مقام معظم رهبری فرمودند اگر شما خود این‌ها را نمی‌توانید بشناسید، به همین فهرست‌ها و لیست‌هایی که جریان‌های مؤمن دارند ارائه می‌دهند، به آن‌ها اعتماد کنید و به‌عنوان این‌که عناصر مؤمن و جریان‌های باایمان این لیست‌ها را داده‌اند، برحسب اعتماد به این‌ها به آنان رأی دهید.

این تکلیف را از گردن انسان برنمی‌دارد منتها این جریان را هم فرمودند که «به آن لیست‌ها و فهرست‌هایی که از طرف افراد و جریان‌هایی که دلشان با آمریکاست، به آن‌ها اعتماد نکنید. «تکبیر»

باید به فهرست افراد مؤمن اعتماد کرد نه معتمدان آمریکا

پس بنابراین، این فهرست‌ها باید به‌وسیله افرادی ارائه‌شده و اعتماد کنید که اول مؤمن باشند و به ایمان آنان یقین داشته باشید و ثانیاً دلشان با آمریکا نباشد، البته این دو خصوصیت در نماینده کفایت نمی‌کند، نماینده مجلس باید توان رفع بیماری، رفع رکود، ایجاد عمران و آبادی، طراحی برای آبادسازی کشور، توسعه صنعت و تولید هم داشته باشد، تنها این دو خصوصیت کافی نیست اما این‌که ما فکر کنیم توانمندی در توسعه صنعت و در رفع بیکاری و رکود مربوط به کسانی است که بی‌دین هستند و یا کسانی که دلشان با آمریکاست، این فکر، فکر غلطی است تجربه ما در این کشور خلاف این را ثابت می‌کند.

این فناوران هسته‌ای ما، این دانشمندان هسته‌ای ما از جوانان متدین و باایمان بوده‌اند، این فعالان نانو و بنیان‌های علمی ما، نیروهای متدین بودند، این شاگرداول‌های دانشگاه‌ها، اکثراً شاگردان متدین هستند، این‌طور نیست که اگر بخواهیم به دنبال یک متخصص، یک فناور و یک اقتصاددان برویم، حتماً باید سراغ کسی برویم که دلش با آمریکاست و یا سراغ فرد بی‌ایمان برویم.

داشتن ایمان و غرب‌زده نبودن، شروط اول برای حضور در مجلس

ایمان و غرب‌زده نبودن، شرط اول قطعی است، در آن‌ها بگردید آدم فناور، متخصص، مدیر و ماهر پیدا کنید، این‌طور نیست که اگر بخواهیم دنبال متخصص برویم، باید سراغ یک آدم بی‌دین باشیم، این‌ها تبلیغات بعضی دشمنان ماست که می‌خواهند بگویند دین فاقد تخصص است، جامعه دین‌داران فاقد علم و تخصص هستند.

در جامعه دینی و دین‌دار، بهتر متخصص و باعرضه شما پیدا می‌کنید، باید حتماً ایمان و تقوای او احراز شود و احراز تقوا و ایمان در حدی که کاندید بشود و نامزد بشود، مقدس‌ترین نهادی که می‌تواند در نظام پیش‌بینی‌شده و در قانون اساسی این صلاحیت را احراز کند، شورای نگهبان است.

وجود نهادهای نظارتی در تمام کشورهای دنیا

برادران، خواهران، ما در نهادهایی که می‌خواهند نامزد و کاندید کنترل کنند و احراز صلاحیت کنند، در همه کشورهای دنیا یک نهادی داریم اما بخواهیم این‌ها را بررسی کنیم، قداست هیچ‌کدام آن‌ها به قداست شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی نمی‌رسد؛این‌که بعضی‌ها فکر می‌کنند در بعضی کشورها فیلتر صالح در خود احزاب است و خود احزاب فیلتر دارند، بهتر است که این‌ها بروند مقداری مطالعه کنند، این‌طور نیست، در کشورهای دنیا، فیلتر صلاحیت در نهادها تشکیل می‌شود و این موقعیت را نهادها دارند.

قداست شورای نگهبان در هیچ نهاد نظارتی در دنیا وجود ندارد

در ترکیه، دادگاه قانون اساسی، در مصر، محکمه النقد، در فرانسه، شورای قانون اساسی و دیوان عالی عدالت، در آلمان، دادگاه قانون اساسی، در آمریکا، سنا، در روسیه، دادگاه قانون اساسی، این‌ها همه نهادهایی هستند که صلاحیت کاندیدا را در کشور خودشان باید احراز کنند، این‌ها شما بگذارید کنار شورای نگهبان، در شورای نگهبانی که 6 مجتهد مسلم قطعی و عادل وجود دارد، قداست هیچ‌کدام این‌ها به قداست شورای نگهبان نمی‌رسد. «تکبیر»

هشدار امام راحل نسبت به تضعیف شورای نگهبان

امام بزرگوار فرمودند: «من به این آقایان هشدار می‌دهم، توهین به فقهای شورای نگهبان، هم برای نظام و هم برای اسلام خطرناک است»، این فرمایش امام بود، امام این مطلب را سال 63 گفتند، در سال 88 که فتنه 88 در کشور به وجود آمد و آمریکا و غرب چشم دوخته بودند با فتنه 8 نظام را براندازی کنند، بزرگ‌ترین مغز متفکر مشاوره کاخ سفید، «فوکویاما» اعلام کرد که «بیخودی زحمت نکشید، تا وقتی دو نهاد در ایران باشد، نظام ایران به‌صورت یک نظام سکولار درنمی‌آید، یکی نظام رهبری و یکی نظام شورای نگهبان».

توهینی بزرگ‌تر از جناحی خواندن شورای نگهبان به این نهاد مقدس وجود ندارد

این حرف فوکویاما بود، 20 سال قبل از این‌که حرف را فوکویاما بزند که شما شورای نگهبان را باید براندازی کنید که نظام قابل براندازی باشد، امام بزرگوار این خطر را اعلام کردند که توهین به فقهای شورای نگهبان، خطر برای نظام  و اسلام است، 20 سال بعد آقای فوکویاما گفت که نظام شورای نگهبان را براندازی کنید تا نظام ایران بشود نظام سکولار؛ آیا این درست است که امروز یک عده راه بیفتند و بعضی از عزیزان ما با کمال بی‌باکی به یک نهادی که 6 مجتهد عادل در این نهاد است، توهین و اهانت کنند و بدترین اهانت به شورای نگهبان این است که کسی بگوید شورای نگهبان جناحی است، کسی که جناحی بودن به شورای نگهبان، یعنی به 6 مجتهد عادلی که هم عدالتشان، هم فقاهت و اجتهادشان به تأیید ولی امر مسلمین رسیده است و به تأیید حجت امام زمان رسیده است، به این شش مجتهد بگوید جناحی، دیگر توهین از این بدتر نمی‌شود.

کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، التزامشان به دین احراز نشده

این‌ها جناحی‌اند؟ این‌ها برای جناح کار می‌کنند؟ می‌گویند اینی که صلاحیت دارد برای این‌که در حوزه برنامه‌ریزی این نظام اسلامی و دینی قرار بگیرد باید مسلمانی‌اش احراز بشود، التزامش به دین باید احراز بشود، خوب این‌ها احراز نشده است، آن‌وقت این‌ها می‌شوند جناحی؟ این اعلام‌خطری است که امام فرمودند سال 88 ثابت شد با حرفی که فوکویاما زد.

نباید عده‌ای در کشور هم‌نوا با فوکویاما، شورای نگهبان را تضعیف کنند

این درست نیست عده‌ای در مملکت ما راه بیفتند و هم‌دهن با فوکویاما بشوند و مجری منویات سوء فوکویاما و آمریکا بشوند و به شورای نگهبان توهین کنند و بدترین توهین این است که بگویند جناحی است و جناحی عمل می‌کند، جناحی یعنی غیر عادل، یعنی ظالم، به شش مجتهد فقیهی که به‌عنوان عادل از طرف مقام معظم رهبری نصب‌شده‌اند، به این‌ها بگویید ظالم و جائر؟ از این بدتر هم امکان دارد؟

انتخابات، فرصت تثبیت و توسعه نظام اسلامی است

امام(ع) می‌فرمایند: «الرّادُّ عَلَیهِمُ الرّادُّ عَلَینا»، «هرکسی ولی‌فقیه را رد کرده، ما را رد کرده، رد ولایت‌فقیه و ضد ولایت‌فقیه بالاتر از این نیست که کسی به شش مجتهد عادلی که نصب‌شده ولی‌فقیه هستند، بگوید جناحی، از این بدتر نمی‌شود دیگر و لذا عزیزان، ما مواظب باشیم، ما در این انتخابات می‌خواهیم نظاممان را تثبیت کنیم و توسعه دهی، یک عده راه نیفتند بیایند همراه با فوکویاما بخواهند نظام ما را براندازی کنند و آن‌هم با تضعیف و جسارت به شورای نگهبان.

صوت خطبه دوم 


دریافت

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 25 دقیقه 58 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی