۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

   

قرآن طریق هدایت را در همه عرصه ها پیش روی مؤمنان قرار می دهد، عده ای از نخبگان سیاسی توجه داشته باشند لازمه عینیت سیاست با دیانت این است که هر خط سیاسی که انتخاب می کنیم برگرفته از قرآن یا حدیث باشد.

به گزارش alamolhoda.com, آیت سیداحمد علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری جمعه شب در آیین اختتامیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم در محل تالار صبا با اشاره به هدایتگری قرآن کریم در همه عرصه ها گفت: انتخاب خط زندگی از طریق قرآن کریم در همه ابعاد زندگی سیاسی، فردی اجتماعی ممکن است.

وی با تأکید بر این که معنای عینیت دیانت با سیاست، اتخاذ خط سیاسی از قرآن است، افزود: از این رو سخن ما با عده ای از نخبگان سیاسی این است که لازمه عینیت سیاست با دیانت این است که هر خط سیاسی که انتخاب می کنیم برگرفته از قرآن یا حدیث باشد.

بزرگ ترین جفا در حق قرآن این است که خط مشی خود را از مأخذی غیر آن اتخاذ کنیم

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: ما به عنوان وابستگان و معتقدان به قرآن نمی توانیم منهای قرآن سراغ اندیشه سیاسی برویم و نظری بر مبنای فکر خود یا تجارب دیگران مطرح کنیم؛ بزرگ ترین جفا در حق قرآن به عنوان تعیین کننده خط اقوم، این است که خطی را از مأخذی غیر آن اتخاذ کنیم.

ویژگی های بی نظیر قرآن کریم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: قرآن کریم در دو خصوصیت بی نظیر است؛ نخست آن که کتابی است که از روز اول نزول، در برابر همه بینش ها و حتی در برابر دید سرسخت ترین دشمنان با عظمت جلوه کرده است.

وی ادامه داد: دومین خصوصیت، جاذبه ادبی قرآن در میان همه آثار ادبی است به گونه ای که پس از 1400 سال همچنان برای مردم با گرایشات مختلف جالب توجه و دلنشین است.

رویکردهای مختلف به قرآن

آیت الله علم الهدی در ادامه به رویکردهای مختلف نسبت به قرآن کریم اشاره کرد و گفت: یک رویکرد، رویکرد هنری است که قرآن را اثری هنری که سایر آثار قابل رقابت با آن نیستند، می داند؛ گرچه خود قرآن این رویکرد را تأیید نمی کند اما قرآن دارای بعد هنری هست و خصوصا در صدر اسلام، بزرگ ترین ابزار جذب عرب جاهلی همین بُعد بوده است.

وی، دومین رویکرد به قرآن را رویکرد علمی برشمرد و افزود: با وجود این که در قرآن بسیاری از گره های علمی گشوده شده اما کتاب کشف علوم و اسرار طبیعت نیست و چنین رسالتی ندارد.

 امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: رویکرد صحیح به قرآن همان است که خود قرآن بدان اشاره کرده و می فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ و یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ ...؛ همانا قرآن کتابی است که به راه اقوم هدایت می کند و مؤمنان را بشارت می دهد».

وی با اشاره به این که بشارت قرآن در اخذ خط هدایت از قرآن تنها برای مؤمنان و باورمندان به وحی است، ادامه داد: قرآن انسان ها را در جاده اقوم هدایت می کند به گونه ای که هم هدف را نشان می دهد و هم جاده رسیدن به هدف را؛ هنگام قرائت قرآن نیز اگر رویکرد هدایتی مد نظر ما باشد به سادگی از آیات نمی گذریمو به محتوای آیات به منظور بهره گیری از مضامین هدایتی آن توجه می کنیم.

تدبر به معنای پس نگری آیات است

آیت الله علم الهدی با بیان این که قرآن کتابی است که فهم جدی و عمیق آن برای انسان عادی میسر نیست، افزود: با این وجود خداوند خطاب به ما می فرماید: «أفَلا یَتَدبّرون القرآن»؛ چرا که تدبر متفاوت از تفسیر است

امام جمعه مشهد اظهار کرد: در مقام تفسیر قرآن از تفسیر به رأی منع شده ایم اما حق استظهار داریم؛ تفسیر به معنای کشف مراد خداوند است که کار خدا و معصومین(ع) است و تدبر در واقع پس نگری آیات است.

وی اضافه کرد: در تدبر، با اندیشه و تفکر روی آیات، از قرآن استظهار و برداشت می کنیم؛ البته هر برداشتی صحیح نیست و باید برای اطمینان از صحت آن حتما مؤیدی از روایات داشته باشد.

توسعه قرآن در جامعه باید متناسب با شأن آن باشد

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به مسابقات قرآنی، این دست برنامه ها را باعث نشاط جوانان و جلب توجه آنان به فعالیت های قرآنی و مؤثر در توسعه قرآن در جامعه دانست.

وی یادآور شد: مطرح کردن قرآن در عرصه های مختلف علمی هنری، فراهم آوردن عالی ترین فضای ترویجی برای قرآن بوده و قابل تقدیر است اما از این نکته غفلت نشود که یا قرآن را به عرصه نیاوریم یا اگر آوردیم توجه کنیم که این حضور با مراعات شأن آن همراه باشد و چیزی بر آن مقدم نشود.

عضو خبرگان رهبری افزود: به عنوان نمونه، استقبال از قهرمانان سایر عرصه ها اصلا قابل مقایسه با استقبال از قهرمانان افتخارآفرین قرآنی نیست؛ این تنها قدرنشناسی از قهرمان قرآنی نیست بلکه تقلیل قدر قرآن در جامعه است.

جامعه قرآنی ما در ترویج معالم کتاب خدا، نمونه و علمدار شناخته می شود

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: کارنامه تلاش عاشقانه و خستگی ناپذیر دلدادگان قرآن در طی 27 سال عمر نظام اسلامی، بزرگ ترین سرمایه افتخار ما در دنیای اسلام و عالی ترین مؤلفه ای است که عظمت اسلامیت انقلاب را در پرتو ایثارگری های شهدا به دنیای اسلام نشان می دهد تا جایی که امروز جامعه قرآنی ما در ترویج معالم کتاب خدا در کره زمین به عنوان جامعه نمونه و علمدار شناخته می شود.

گفتنی است مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم که امسال به یادبود مهاجر الی الله، محسن حاجی حسنی کارگر برگزار شد، رویکردی جدید را در مسابقات قرآن ایجاد کرده است به گونه ای که همه قاریان شرکت کننده موظف به حفظ قرآن و همه شرکت کنندگان موظف به تسلط بر معنا و مفاهیم قرآن هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی