ادامه ی تفسیر سوره ی زلزله
مسئله ی ما در وحی شناسی ، واژه شناسی وحی است
ما در اصل وحی نمی توانیم شناختی داشته باشیم چون نه به ما وحی می شود و نه ازحالات پیامبر (ص)در هنگام وحی چیزی برای ما تبیین شده و درک حالات درونی ارتباط با خدا قابل وصف نیست.
ادامه ی تفسیر سوره ی زلزال، مهدیه مشهد
آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر سوره ی زلزله به تبیین بحث وحی پرداخته و افزودند: بحث در مورد آیه ی "وان ربک اوحا لها" است. خداوند از ویژگی های روز قیامت را حدیث کردن وقایع و اتفاقاتی بیام می کند که در آن انجام شده و بیانگر این است که خداوند به زمین وحی می کند، حال این وحی خدا به زمین یعنی چه؟
ایشان در ادامه بیان کردند: وحی شناسی از جمله مطالب معرفت شناسی دینی ماست که باید به آن توجه شود، اما وحی شناسی به خاطر اینکه به ما وحی نشده و نه حالات پیامبر که به آن وحی شده را می توانستند تبیین کنند. چون درک حالات درونی انسان خصوصا در بحث ارتباط با خدا قابل وصف و بیان نیست. انسان خدا را در باطن خود حس می کند اما این حالات انسان قابل بیان با زبان نیست.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزودند: وحی ارتباط خاص پیغمبر با خداست که قابل توصیف نیست لذا وحی شناسی به عنوان شناخت اصل وحی و کیفیت ارتباطی فرستاده ی خدا با خدا قابل شناخت نیست. اما در قرآن می بینیم خداوند به جماد هم وحی می کند مانند وحی به زمین و آسمان یا حشرات. ویا وحی به کسانی چون مادر حضرت موسی که پیامبر هم نبوده است.
ایشان در تبیین بحث وحی تاکید کردند: مسئله ی ما در وحی شناسی مسئله ی واژه شناسی است نه در اصل وحی، وحی یعنی اشاره ی تند که یا کلام مختصر و جزیی است و یا با کمتر از یک کلام مانند صدا ویا با برخی جوارح وحی انجام می شود. اما وحی خدا به پیغمبر به شکلی بوده چون ارتباط با خداوند عظیم است که تمام توان پیغمبر و نیروی جسمانی آن متمرکز در ارتباط با خداست. تمام قدرت و انرژی بدن در مغز و چشم ایشان متمرکز بود.
آیت الله علم الهدی در ادامه افزودند: شکل دوم وحی، وحی به حضرت موسی از طریق صدایی بود که از درخت ایجاد می شد و به ایشان از طریق صدا وحی می شد. قسم سوم وحی القاء در مغز پیغمبر است که به مغز پیغمبر انجام عملی دمیده می شد، قسم چهارم وحی الهام به فرد است مانند وحی به مادر حضرت موسی. شکل بعدی وحی وحی در خواب است مانند وحی به حضرت ابراهیم وقسم بعدی تسخیر موجودی است در یک عمل که این هم وحی است مانند وحی به زنبور عسل.