۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

   

شناخت این مسئله که ماهیت انقلاب کربلا چه بود، بسیار اهمیت دارد، این انقلاب، انقلابی بود که امام حسین (علیه السلام) مجری، امام حسن(علیه السلام) زمینه‌ساز و امام رضا (علیه السلام) احیاگرش بود

به گزارش alamolhoda.com ، آیت‌الله سید احمد علم‌‌الهدی صبح امروز در مراسم سخنرانی دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی و در جمع زائران و مجاوران این بارگاه ملکوتی با اشاره به اصل ماهیت انقلاب، اظهار کرد: واقعه کربلا را به اعتبار اینکه مجری این انقلاب سیدالشهدا(ع) است می‌گویند، انقلاب امام حسین(ع) در حالی که هویت اصلی انقلاب غیر از سیدالشهدا(ع) یک واقعیت دیگری است.

امام جمعه مشهد افزود: اگر در یک انقلاب، نظام حکومتی به کلی از بین برود و یک نظام حکومتی دیگری جای او را بگیرد، انقلاب سیاسی عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: کربلا انقلاب سیاسی نبود، زیرا سیدالشهدا(ع) زمانی که انقلاب کردند، حاکم یزید بود و بعد از جریان کربلا، باز هم حاکم بنی‌امیه بود و بعد از بنی‌امیه نیز حکومت به ستمگران نابکاری همانند بنی‌عباس رسید.

وی با بیان اینکه نظام مستبد دیکتاتوری بنی‌امیه بعد از شهادت امام حسین(ع) ادامه داشت، اضافه کرد: بر این اساس این انقلاب، انقلاب سیاسی نبود.

وی در ادامه با اشاره به انقلاب اقتصادی نیز تصریح کرد: هنگامی که در یک کشوری نظام اقتصادی سرمایه‌داری حاکم است و جای او را نظام اقتصادی سوسیالیستی می‌گیرد و بالعکس، در این صورت انقلاب اقتصادی رخ می‌دهد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: انقلاب امام حسین(ع) انقلاب اقتصادی هم نبود، زیرا همان نظام ارباب رعیتی که در زمان سیدالشهدا(ع) بر جامعه حاکم بود، بعد از شهادت امام حسین(ع) نیز ادامه داشت.

وی با طرح این پرسش که انقلاب امام حسین نه انقلاب سیاسی و نه اقتصادی بود، بنابر این چه انقلابی محسوب می‌شود، تشریح کرد: این شناخت اصل ماهیت انقلاب بسیار مهم است، آیا تنها برخورد یک لشکر 120 هزار نفره در برابر 120 نفر برخورد جبهه نابرابر بود یا انقلاب نام دارد؟ و این انقلاب کجا صورت گرفت؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شناخت این مسئله که ماهیت انقلاب چه بود، بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: این انقلاب، انقلابی بود که امام حسین(ع) مجری، امام حسن(ع) زمینه‌ساز و امام رضا(ع) احیاگرش بود.

وی با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) اساسا نظام جامعه‌داری بر این اصل استوار بود که تنها افراد به گذران زندگی بپردازند، تشریح کرد: اما اساس زندگی بر حسب رسالت پیامبر این بود که مردم در کنار هم و در خط بندگی خداوند با هم به سر ببرند و جریان روزمره تنها شرایط زیستی آنهاست و اصل زندگی آنها در بندگی خداوند است، به این معنا که آن روزی که بندگی خدا با خواب شب آنها نمی‌سازد، دیگر نمی‌خوابند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد؛ بعد از رحلت پیامبر این نظام برگشت و برای مردم خوردن و شهوت‌رانی اصالت پیدا کرد و در این خط افتادند که بیشتر از زندگی و مادیات لذت ببرند.

وی با اشاره به اینکه آنجایی که زندگی مردم در بستر رفاه اقتضا می‌کند که دنباله‌روی پسر هند جگرخوار می‌شوند، تاکید کرد: این انقلاب، انقلابی بود که بنا داشت زندگی مردم را به زمان زندگی پیامبر اکرم(ص) بازگرداند و دگرگون‌سازی کند و ارزش‌های زندگی مردم برگردد به آنجایی که همه چیز خود، فدای بندگی خداوند شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: وقتی بنا شد آنجایی که عبودیت خداوند اقتضا می‌کند حتی بچه شیرخواره را در میدان جنگ بیاورند و قربانی شود، می‌آوردند چون دین و عبودیت خداوند اصالت دارد نه زندگی.

وی با بیان اینکه وقتی قافله امام حسین(ع) به سمت کربلا در حال حرکت بود، یک کاروان دیگر نیز همسو با این کاروان حرکت می‌کرد که مربوط به ثروتمندان عراق بود و مقرر کرده بودند که با کاروان امام حسین(ع) برخورد و ملاقات نکنند، اظهار کرد: اما در یک قافله این دو کاروان با هم برخورد کردند که در آن مکان امام حسین(ع) زهیر را صدا کردند و با او صحبت کردند و در نهایت صحبت‌های امام حسین(ع) با وی او را دگرگون کرد.

امام جمعه مشهد در پایان یادآور شد: اگر بینش ما کربلایی شود و زندگی را برای ابدیت بخواهیم و هر چه سرمایه داریم برای بندگی خداوند مصرف کنیم، در آن لحظه آخر که از دنیا می‌رویم مانند زهیربن قین آقا را بالای سر خود می‌بینیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی