۱۴۰۳ يكشنبه ۰۹ ارديبهشت

 

خطبه اول نماز جمعه ـ آنچه امروز حتی در این نظام مقدس جامعه ما را تهدید می‌کند که از مرز انسانیت خارج شود، این تجمل‌پرستی‌ها، عیاشی طلبی‌ها و قدرت‌یابی‌ها برای تسلط بر قدرت، ثروت و امکانات است.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 6 آذرماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (ع) در ادامه بحث انسان الگویی قرآن در انسان زیستی، بابیان این‌که در بحث الگوی قرآنی در انسان زیستی، تفسیر آیات سوره انسان در خطبه اول بحث می‌شد؛ رسیدیم به آیه «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً»، این آیه دارای دو بخش است که بخش اول را در هفته‌های گذشته بحث کردم، به بخش دوم آیه رسیدیم «وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً».

ایشان ادامه داد: «ابرار که خانواده امیرالمؤمنین (ع) هستند، وفای به نذر می‌کنند و از آن روزی که مصیبت و شر آن روز فراگیر است، می‌ترسند»؛ اصولاً دو مشکل زندگی‌ها را ساقط می‌کند و انسان‌ها در عرصه زندگی و حیات وقتی با دو مشکل روبرو می‌شوند، زندگی به شکل ناراحت‌کننده و مصیبت‌بار درمی‌آید، ترس و فقر این دو عامل است.

ترس و فقر، دو عامل مؤثر در زندگی انسان

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که اگر ترس بر زندگی حاکم شد، این زندگی نمادی از بدبختی، پریشانی و گرفتاری خواهد بود، اظهار کرد: در این صورت ما در این آیه دو مؤلفه را در مورد الگوی انسان زیستی مشاهده می‌کنیم که در یک زندگی به وجود آمده که همان ترس و فقر است؛ خانواده‌ای که ازنظر فقر در تنگنای اقتصادی معیشتی‌اش، زندگانی او به‌جایی منتهی می‌شود که همه امکانات در سه صاع جو قرض گرفته و 5 قرص نان جو برای تمام اعضای خانواده منحصر است و این را هم باید به دیگران بدهند و خودشان ارتزاق نکنند و درعین‌حالی که این‌گونه زندگی می‌کنند، ترس هم بر این خانواده حاکم است «یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً».

ایشان افزود: مسئله فقر و مسئله ترس در زندگی، دو آفت و آسیب بزرگ است که زندگی را به یک نمادی از مصیبت و رنج و بدبختی مبدل می‌کند و در این آیه شریفه، همین دو عامل مؤلفه انسان الگویی انسان زیستی قرآن قرارگرفته است، چطور خداوند چنین الگویی را به‌عنوان انسان زیستی متمدنانه به ما معرفی می‌کند؟

وجود دو نگاه انسانی و حیوانی به زندگی انسان

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که نگاه به زندگی انسان از سوی برخی، یک نگاه حیوانی است، عنوان کرد: انسان‌هایی که بخواهند اسلام را زیر سؤال ببرند و بگویند اسلام نمی‌تواند به عنوان راهنما و راهگشا در جریانات پیچیده امروزی باشد، ممکن است به این نقطه اشکال و سؤال برسند؛ نگاه به زندگی دو نگاه است، یک نگاه حیوانی  و یک نگاه انسانی؛ گاهی نگاه به زندگی انسان، نگاه به زندگی یک گوسفند است که در یک مرو زار سبز و خرم بچرد، خوش بگذراند، در شهوت‌رانی‌اش آزاد باشد و همه امکانات خوش‌گذرانی، لذایذ نفسانی و خوراک لذیذ برای او فراهم باشد، این نگاه، نگاه حیوانی به انسان است.

ایشان خاطرنشان کرد: اندیشه‌هایی که امروز تمدن انسانی را تنها در یک تکنولوژی و فناوری تأمین‌کننده خوراک و لذت و شهوت یا در لفافه قدرت‌های استکباری و حکومتی که تأمین‌کننده بهترین نفسانیات باشند و چنین گاهی به زندگانی انسانی دارند، این نگاه یک نگاه حیوانی است نه انسانی.

در تمدن انسانی، انسان‌ها همدرد و همدم یکدیگرند

عضو خبرگان رهبری به بیان تفاوت زندگی انسانی و حیوانی پرداخت و تصریح کرد: زندگانی انسان بازندگانی جانوران و درندگان که چند سگ گردن‌کلفت به جان یک لاشه بیفتد و تا گلو بخورد و سیر شود از دور 30 سگ لاغر با شکم‌های تهی به این لاشه نگاه کنند و از گرسنگی رنج بکشند، این زندگانی حیوان است، زندگی یک درنده است، این تمدن انسانی نیست؛ تمدن انسانی این است که در همه امکانات، در همه داشتن‌ها و توانستن‌ها، انسان نظیر انسان است، انسان شریک و برادر انسان است، انسان، همدرد و همدم انسان هم در مصیبت و هم در توانستن است.

قدرت‌یابی و تجمل‌پرستی نظام اسلامی را تهدید می‌کند

ایشان ادامه داد: اگر بنا شد در یک مردمی و در یک جامعه  و کشوری، قدرت و کشور در یک نقطه متراکم شد، این نقطه و تراکم قدرت و ثروت در یک نقطه فساد آور است، زندگی را زندگی حیوانی می‌کند؛ برادران و خواهران، آنی که امروز حتی در این نظام مقدس جامعه ما را تهدید می‌کند که از مرز انسانیت خارج شود، این تجمل‌پرستی‌ها، عیاشی طلبی‌ها و قدرت‌یابی‌ها برای تسلط بر قدرت و ثروت و امکانات است.

تراکم قدرت برای تجمل پرستی و لذایذ، تمدن جهان حیوانی است

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که در تمدن حیوانی، انسان برای تراکم قدرت و لذایذ تلاش می کند، خاطرنشان کرد: این که انسان‌ها بیفتند در میدان فرصت‌یابی و قدرت طلبی که دست به توانمندی پیدا کنند که بتوانند سد سال ثروت را در یک‌شب پیدا کند و امکانات را متمرکز کنند و مثل آن سگی است که روی لاشه قدرت و پول بیفتند و تا گلوگاهشان سیر شوند و انواع لذایذ و تجمل‌پرستی‌ها در زندگانی آن‌ها صورت بگیرد و قشر آسیب‌پذیر جامعه به نان شب محتاج باشد، این جهان حیوان است، دنیای درنده است، دنیای انسان نیست.

ایشان افزود: قرآن الگوی انسان زیستی می‌خواهد نشان دهد، الگوی انسان زیستی از یک نقطه تراکم قدرت شروع می‌شود، چرا خانواده امیرالمؤمنین به عنوان الگوی انسان زیستی در قران یک سوره برایشان نازل‌شده؟ به خاطر این که این خانواده یک خانواده در حاشیه چریان قدرت و حاکم است، از نظر ثروت شاید این خانواده از ثروتمندترین خانواده‌های حجاز آن روز بوده.

در قران، الگوی انسان زیستی از ثروتمندترین خانواده حجاز معرفی شد

عضو خبرگان رهبری بابیان این که خانواده امیرالمؤمنین از ثروتمندترین خانواده‌های آن زمان حجاز به شمار می‌رفتند، ادامه داد: تنها اجاره فدک 80 هزار مثقال طلا بود که آن را جلوی خانه امیرالمؤمنین می‌ریختند، همه از آن سهم داشتند جز خانواده امیرالمؤمنین، یعنی خانواده‌ای که در حاشیه قدرت است و ثروتمندترین خانواده‌ها هم از نظر سلطه بر توانمندی و پول همین خانواده است، این خانواده برای گذران معیشتش با یک صاع جو قرضی و پنج گرده نان جو بخواهند فقط یک روز خودشان را بگذرانند و باز هم آن را به مسکین و فقیر بدهند، الگوی انسانی یعنی این.

دستاورد 250 سال مدرنیته جز آدم کشی و چپاول نبوده است

ایشان با تأکید بر این که دستاورد 250 سال مدرنیته جز آدم کشی و چپاول نبوده است، یادآور شد:  این را در هیچ مکتبی پیدا نمی‌کنید، این را در هیچ اندیشه‌ای پیدا نمی‌کنید، این همه مکاتب مادی که درروی کره زمین آمده، عربده‌کشی‌های 250 ساله مدرنیته که خود را پیام آور تمدن بشری در دنیا می‌داند، جز آدم کشی،  چپاول و استکبار و خون‌آشامی چیزی نمی‌بینید، این نمونه انسانی مال اسلام و قرآن است.

آینده‌نگری و ترس از قیامت عامل الگو شدن خانواده امیرالمؤمنین

امام‌جمعه مشهد مقدس بیان کرد: ضامن اجرای این زندگی کردن که از همه امکانات از حداقل قوت لایموت بهره‌مند باشد و از دیگر امکانات هم تنها برای اجرای عدالت استفاده کند نه در مسیر منافع شخصی، عاملش تنها یک‌چیز است، آن‌هم «یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً»، خوف از قیامت، این ضامن اجرایش است، چرا این‌جور زندگی می‌کنند؟ چون این ها آینده‌نگر و قیامت بین هستند.

ایشان، ترس از قیامت، مراقبت و آینده‌نگری را عوامل تبدیل‌شدن خانواده امیرالمؤمنین به الگوی انسان زیستی دانست و گفت: انسان الگویی قران، انسان را مثل یک جانور در قالب چند روزه یک جانور نمی‌بینند، انسان را یک موجود ابدی و باقی دیدند که باید مرحله گذار را طی کند، به نقطه ثبات برسد و در آن نقطه مثل اعلی خدا قرار بگیرد، بر همه هستی و وجود حاکم بشود، انسان را این‌گونه می‌بینند و برای این‌که در این مسیر نقصی ایجاد نشود، می‌ترسند، ترس مراقبت و ترس دقت، این الگوی انسان ریستی است نه انسانی که تنها بخورد، بخوابد و لذت ببرد و هستی را تنها در چند روز زندگی مادی و لذایذ نفسانی ببیند.

 

ویدئو خطبه اول



دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 26 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی