۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول نماز جمعه ـ کیفیت آماده‌سازی این است که خداوند به‌صورت یک جریان و مکانیزم عملیاتی، برنامه انسان را این‌گونه قرار داده است که عملی را که انجام می‌دهد، این عمل از بین نمی‌رود و به‌صورت دوم مبدل می‌شود.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته 27 شهریور مشهد مقدس، در ادامه بحث خطبه اول در تفسیر سوره مبارکه انسان در تبیین انسان الگویی قرآن کریم، بابیان این‌که هفته گذشته پیرامون شناخت کافران بحث کردیم، گفت: کلام ما در خطبه اول درباره انسان الگویی قرآن که موجب تفسیر آیات شریفه سوره مبارکه انسان شد و رسیدیم به این آیه، «إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْکافِرینَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعیراً»، «ما برای کافرین، زنجیرها، غول‌ها و آتش فروزان آماده کردیم»، در هفته گذشته بحث تفسیری در این آیه در سه محور است، اول شناخت کافرین است که پیرامون آن بحث شد که منظور از کافرین، کسانی هستند که بر ضد انسان الگویی قرآن هستند.

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: محور دوم درباره «انا اعتدنا» است؛ کیفیت عذاب برای کافرین چگونه است و محور دوم، غلال و سعیر است؛ سخن امروز در مورد نکته دوم است؛ مرحوم طبرسی درباره معنای «اعتدنا» می‌فرماید «ای حیحنا ودخرنا» «آماده کردیم و ذخیره‌سازی کردیم زنجیرها و غول‌های فروزان را برای کافرین»، برخی از بزرگان مفسرین به این آیه استناد کردند که دوزخ و بهشت قبلاً آماده‌شده‌اند و این‌طور نیست که مقارن قیامت بهشت و دوزخ به وجود بیایند.

ایشان بابیان این‌که در برخی بخش‌های تفسیر قرآن، بحث به نقاط پیچیده‌ای می‌رسد، عنوان کرد: برخی دوستان تذکر داده‌اند که مباحث تفسیری گاهی به نقطه‌هایی برخورد می‌کند که از حوزه توجه عمومی مستمع و نماز گذار نماز جمعه خارج است و برای برادران و خواهران ایجاد زحمتی ازنظر توجه و تعمق در مطلب می‌کند و لذا بنا شد ما نقطه‌هایی که به بحث‌های سنگین می‌انجامد، این نقطه‌ها را در بحث خودمان حذف کنیم.

چطور عذاب برای کافران ذخیره می‌شود؟

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: کیفیت آماده‌سازی خدا چگونه است؟ مرحوم طبرسی می‌گوید «ای حیحنا ودخرنا» «آماده می کنیم و ذخیره می کنیم»، یعنی در معنای اعتدنا، عنصر ذخیره را قائل می‌شود، چطور عذاب برای کافرین آماده و ذخیره می‌شود؟

ایشان بابیان این‌که ما در عالم خلق زندگی می‌کنیم که اقتضائاتی دارد، تصریح کرد: ما در عالم خلق به سر می‌بریم، عالمی است که مجموعه اراده‌های پروردگار و اجرا و تحقق مشیت ذات پروردگار باید از طریق اسباب و ابزار در یک مکانیزم عملیاتی اجرا بشود، عالم امر، عالمی است که اراده خداوند قالب است اما عالم خلق، عالمی است که برای تحقق اراده پروردگار یک مکانیزم عملیاتی وجود دارد در عرصه خلقت.

در عالم خلقت، مکانیزم عملیاتی کردن اراده الهی وجود دارد

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به وجود مکانیزم برای عملیاتی کردن اراده خداوند در عالم خلقت، اظهار کرد: پس این‌که خدا می‌گوید ما عذاب را برای کافرین آماده می‌کنیم و ذخیره می‌کنیم برای آنان، بایستی به مکانیزم عملیاتی ارادی ذات مقدس پروردگار توجه کنیم، کیفیت آماده‌سازی این است که خداوند به‌صورت یک جریان و مکانیزم عملیاتی برنامه انسان را این‌گونه قرار داده است، عملی که انجام می‌دهد، این عمل از بین نمی‌رود، به‌صورت دومی مبدل می‌شود.

ایشان اضافه کرد: خیران، مبرات، انفاق و عبادات به‌صورت یک جریان نعمت و لذت مبدل می‌شود، احادیث و روایات زیادی در این زمینه داریم، پیغمبر به اسماء فرمودند در شب معراج در آسمان دیدم عده ای

 مشغول غرس درخت‌اند، درختی را غرس می‌کنند و دست از کار می‌کشند، از جبرئیل پرسیدم چطور در گرماگرم کار، دست از کار می‌کشند، گفت ابزار به آنان نمی‌رسد، ذکری که بنده در دنیا می‌گوید، مبدل به ابزار و مصالحی می‌شود که آنان این درخت را غرس می‌کنند، بنده که از ذکر خدا ساکت می‌شود دیگر مصالح به آنان نمی‌رسد.

انسان در روز قیامت، اصل عمل را می‌بیند نه نتیجه آن را

آیت‌الله علم‌الهدی با استناد به آیاتی از قرآن، به تبیین دلایل اهمیت اعمال انسان پرداخت و گفت: در سوره آل‌عمران آیه 30، ذات مقدس پروردگار می‌فرماید: « یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعیداً وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» روز قیامت، روزی است که هر انسانی آنچه عمل کرده، او را حاضر می‌بیند، بحث خود عمل است «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ»؛ یک مثقال عمل خیر یا شر، عمل را می‌بیند، نه جزا و کیفر را ببیند و هر کار بدی هم کرده، او را هم حاضر می‌بیند، خود کار را می‌بیند، «تبدلو عن بینها و بینهو ابدأ بعیدا»، دوست دارید که بین آنچه از عمل تو در آنجا حاضر شده و بین این شخص، فاصله زیادی باشد، یعنی نتیجه عمل نیست، خود عمل است، «ما عملت من خیرأ و ما عملت من سوء».

مکانیزم پروردگار ایجاب می‌کند عمل ثواب مبدل به نعمت شود

ایشان افزود: خدا مکانیزم عملیاتی قرار داده در عمل انسان، عملی را انجام می‌دهم گناه، مبدل به عذاب می‌شود و عملی را انجام می‌دهم ثواب، مبدل به نعمت می‌شود، انا اعتدنا یعنی ما این را با این کیفیت آماده می‌کنیم و برای تو ذخیره نگه می‌داریم، یعنی آماده‌سازی برای کافر، زنجیر، غول و آتش فروزان، این‌گونه است.

آیت‌الله علم‌الهدی محور سوم بحث در این آیه از قرآن را چرایی وجود زنجیرها، غول‌ها و آتش فروزان بیان کرد که به‌عنوان سومین بحث مورد بررسی قرار خواهد گرفت، این بخش در خطبه اول نماز جمعه هفته آینده مطرح خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی