۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

 

امروز ما باید راهبردهای چگونگی رفتار با آمریکا و اروپا و فعالیت در عرصه‌های سیاسی را از اهل بیت بیاموزیم و منبع بهره‌گیری از آموزه‌های آنها، سیره سیاسی ائمه است 

به گزارش alamolhoda.com آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم شهادت امام جواد(ع) در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در مورد ائمه معصومین(ع) مشکل این است که در زمان حیات آنان تاریخ در دست دشمن بوده و تاریخ‌نگاران آن روز تابع قدرت‌های حاکم بودند که بر این اساس تاریخ اسلام تصویر کاملی از سیره اهل بیت، خصوصیات زندگی و نقش‌آفرینی آنها در عرصه سیاست نداشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تاریخ‌نگاران عموما تاریخ ائمه را از نظر سیره آنها در مسائل اخلاقی و فرهنگی و سیره دینی اهل بیت نقل کرده‌اند و درباره شخصیت سیاسی، سیره سیاسی و روش‌های خاصی که ائمه در برخوردهای سیاسی با تحولات روز و قدرت حاکم داشته‌اند، صحبتی نشده و این مسائل در تاریخ شیعه هم ثبت نشده است، در حالیکه سیره سیاسی اهل بیت آنقدر از راهبردها و آموزه‌ها مملو است که اگر ما بتوانیم تعریفی از سیره سیاسی اهل بیت داشته باشیم، در تمام مسائل و جزئیاتی که در تحولات سیاسی امروز به وجود می‌آید، می‌توانیم از این آموزه‌ها به خوبی بهره‌برداری کنیم.

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه امروز شاید حساس‌ترین عصر تاریخ شیعه از بعد رحلت پیامبر باشد، افزود: در هیچ زمانی، جریان تشیع، ولایت اهل بیت و وابستگی به معارف اهل بیت از نظر موقعیت سیاسی در دنیا همانند امروز نبوده است، زیرا در طول تاریخ، شیعه بخش عمده حیات خود را در تقیه به سر می‌برده و به عنوان یک جریان صاحب نقش در دنیا ظهور و بروز نکرده است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در مقاطعی از تاریخ همچون دوره صفویه، شیعیان به قدرت می‌رسیدند و از پرده تقیه خارج می‌شدند و فقط می‌توانستند مبانی اعتقادی و آموزه‌های اهل بیت را ظاهر کنند اما به عنوان محور قدرت تا به امروز، چنین شرایطی را نداشته و اینکه امامت و ولایت امام زمان، محور قدرت و حاکمیت قرار بگیرد، چرخه سیاست و معادلات بین‌المللی را بهم بزند و در دنیا نقش‌آفرینی کند، فقط در زمان ما اتفاق افتاده است.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از آموزهای سیاسی اهل بیت بیان کرد: امروز که در مقابل جریان‌های مختلف سیاسی قرار داریم، نیازمند آن هستیم که از راهبردها و آموزه‌های خاص اهل بیت بهره ببریم تا ما را در این عرصه از عمر و در این موقعیت حساس اجتماعی هدایت کنند بنابراین ضرورت دارد موضع‌گیری ما دقیقا بر مبنای راهبرد ائمه و آموزه‌های آنها انجام بگیرد.

وی با طرح این سئوال که امروز ما باید راهبردهای چگونگی رفتار با آمریکا و اروپا و فعالیت در عرصه‌های سیاسی را از چه منبعی بیاموزیم، گفت: تنها کسانی که می‌توانند پاسخ این سوالات را به ما بدهند، اهل بیت هستند و منبع بهره‌گیری از آموزه‌های آنها، سیره سیاسی ائمه است یعنی خود آنها زمانی که با حوادث سیاسی مواجه می‌شدند، چه می‌کردند، بنابراین ما باید از نوع رفتار ائمه(ع)، وظایف خود را استخراج کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه نظام شناخت ما از اهل بیت باید دچار تحول شود، افزود: ائمه(ع) ما اشخاصی مسئله‌گو و آدم‌های عابد و زاهد نبودند که تنها یک گوشه بنشینند و گریه کنند، بلکه آنان در کنار عبادت، مدیر جامعه نیز بودند و امت اسلام را کفالت می‌کردند.

وی اظهار کرد: ائمه(ع) با زورگویان و مستکبران چگونه برخورد می‌کردند؟ آیا بی‌تفاوت بودند و فقط دعا می‌خواندند و به مردم دعا یاد می‌دادند یا در این موقعیت‌های مختلف، برای حفظ مصالح اسلام و مسلمین در عرصه سیاست فعال بودند و مبارزه و مقابله می‌کردند که قطعا همین گونه است.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به تحولات سیاسی روز دنیا گفت: تحولات سیاسی امروز به ما نشان داده که همه مبارزه‌ها، جنگ مسلحانه و تشکیل میدان نظامی نیست، ما امروز در عرصه مبارزه با استکبار در منطقه به عنوان قدرت نخست، دشمن را محاصره کرده‌ایم و این کار نه با جنگ نظامی بلکه با فعالیت‌های سیاسی، روشنگری‌ها و شفاف‌سازی‌ها برای مردم مسلمان شکل گرفته است و ائمه ما نیز همین گونه رفتار می‌کردند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی