۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت

 

خطبه اول نماز جمعه ـ انسان که تنها داشته او، فکر و اندیشه است، توان تبدیل‌شدن به انسان کامل را ندارد، این تنها منطق قرآن نیست بلکه اندیشمندان مادی‌گرا نیز به این امر اعتراف کرده‌اند.

به گزارش Alamolhoda.com، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته، 16 مردادماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام) در ادامه تفسیر سوره مبارکه انسان پیرامون موضوع «الگوی قرآنی انسان زیستی»، با قرائت آیه اول این سوره «هَلْ أَتی‏ عَلَی الْإِنْسانِ حینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً» گفت: نکته‌ای که در آیه اول ظهور دارد، در محاط بودن انسان است که این انسان در عرصه وجود و هستی، در احاطه موجودات است، وجود و هستی بر او محیط است؛ این‌که می‌گویند »«هَلْ أَتی‏ عَلَی الْإِنْسانِ ...» دلالت دارد بر این‌که هستی بوده، وجود بوده اما انسان نبوده است پس انسان در احاطه محیط و هستی است.

ایشان ادامه داد: انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات اگر بخواهد زیست اشرفیت خود بر موجودات را ادامه دهد باید بر محیط احاطه داشته باشد درحالی‌که انسان محاط بر موجودات و هستی است.

انسان نسبت به هستی و اطراف خود، محیط است

امام‌جمعه مشهد مقدس به بیان مثالی از محاط بودن انسان در هستی پرداخت و اظهار کرد: مولوی در مثنوی خود مثالی می‌زند، فرض کنید یک باغ دارای چند درخت سیب است و بر شاخه‌های هر درختی صدها سیب می‌روید، در میان یکی از این سیب‌ها کرمی به وجود می‌آید، این کرم نه از بیرون سیب خبر دارد، نه از این‌که چند سیب در درخت وجود دارد و نه این‌که چند درخت در این باغ وجود دارد و نمی‌تواند اطلاع پیدا کند چون این کرم داخل سیب است، سیب بر او احاطه دارد و به بیرون از سیب نی تواند راه پیدا کند.

ایشان یادآور شد: ضرورت پیدایش یک انسانی که از بیرون این سیب خبر داشته باشد و آن احاطه بر درخت، باغبان و باغ داشته باشد، چنین انسانی باید وجود داشته باشد، آن‌وقت انسان کامل می‌شود که بر محیط احاطه داشته باشد.

اعتراف اندیشمندان مادی‌گرا به ناتوانی در تبدیل به انسان کامل

عضو خبرگان رهبری با طرح این سؤال که آیا برای انسان که تنها داشته او، فکر و اندیشه است، توان تبدیل‌شدن به انسان کامل وجود دارد، تصریح کرد: چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، چطور یک انسان می‌توان به‌عنوان یک انسان کامل، زندگی انسانی داشته باشد، هم آینده خود را بسازد، هم هستی و وجود را در استخدام خودش دربیاورد؟ این تنها منطق قران نیست، حتی کسانی که به‌عنوان یک نابغه و نخبه در عرصه مادی‌گرایی و علوم تجربی حضور داشتند به این حقیقت اعتراف داشته‌اند.

ایشان به بیان برخی اظهارنظر اندیشمندان مادی پیرامون انسان کامل پرداخت و عنوان داشت: کانت می‌گوید «واقعیت مجهول است و کسی نمی‌تواند از این واقعیت خبر داشته باشد»؛ نیوتون نیز گفته «تمام دانستنی‌هایی که انسان می‌داند اگر روی‌هم بریزیم، همچون یک قاشق چای‌خوری است که از یک دریا برداشته باشد و نسبت دانسته‌های بشر به این اندازه از مجهولات است».

انسان کامل علاوه بر احاطه باطنی، با مبدأ وجود در ارتباط است

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: انسان کامل باید یک انسان باید باشد که غیر از فکر، غیر از اندیشه، یک جریان احاطه و سلطه باطنی در مقام دانستن، علم و درک بر همه موجود پیدا کند لذا مولوی می‌گوید در میان این انسان‌ها که به‌مثابه آن کرم در سیب هستند، تمام دانسته‌های او فکر و علم نیست، بلکه انسانی است که با باغ و باغبان و همه‌جا در ارتباط است.

ایشان افزود: این‌که خداوند می‌گوید انسان یک موجود محاط است و سلطه بر هستی برای انسان‌ها امکان‌پذیر نیست، انسان متوجه این ضرورت می‌شود که به‌عنوان یک انسان چگونه بتوانم همه موجودات و عوامل هستی را در استخدام خودم دربیاورم؟ پس در بین ما انسان‌ها باید یک انسانی باشد به‌عنوان انسان کامل که بر وجود احاطه داشته باشد، هر طور او زندگی می‌کند، هر طور او در دنیا زندگی‌اش را می‌گذراند، او می‌شود الگوی قرآنی برای انسان زیستی و لذا وجود اقدس مولی امیرالمؤمنین می‌فرماید قسم به خدا اگر چرده از جلوی چشم من بردارند و همه واقعیت‌ها را ببینم، چیزی بر علم و دانسته من افزوده نمی‌شود.

بیان امیرالمؤمنین در جامعیت اطلاعات هستی نزد ایشان

امام‌جمعه مشهد مقدس به خطبه‌ای از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) اشاره و بیان کرد: ایشان دریکی از خطبه‌ها می‌فرمایند: «مردم، من علی هستم که چشم فتنه را درآوردم، از من بپرسید پیش از آن‌که مرا نیابید، قسم به خدایی که جان علی در اختیار اوست، از امروز تا روز قیامت از هر چیزی که بین شما و قیامت هست در عالم هستی، چه آنچه الآن وجود دارد و چه آنچه در آینده به وجود می‌آید، به شما می‌گویم».

وی به درک و بینش الهام گرفته از ذات اقدس الهی در وجود امیرالمؤمنین اشاره و عنوان کرد: علی (علیه‌السلام) با ارتباط با مبدأ هستی، با آن بینش و درک ولای خاصی که دارند، وجود اقدس امام می‌فرماید: «هرچه خدا بخواهد ما می‌خواهیم و هرچه ما بخواهیم، خدا می‌خواهد»؛ در زیارت جامعه می‌گوییم: «همه‌کاره شمایید، همه وجود در دست شماست، خداوند همه‌چیز را در اختیار شما قرار داده و همه دانستنی‌ها را خدا در اختیار شما قرار داده است»..

امیرالمؤمنین، الگوی قرآنی انسان زیستی است

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به نمازگزاران، گفت: برادر و خواهرم، به‌جایی آمده‌اید زیارت که بر همه هستی مسلط است و لذا خداوند الگوی قرآنی که در الگوی انسان‌زیستی می‌خواهد نشان دهد، می‌گوید این انسان کامل است که بر همه هستی اطلاع و احاطه دارد؛ این وجود الگوی قرانی انسان زیستی، مولا امیرالمؤمنین است.

ویدئو خطبه اول


دریافت
مدت زمان: 15 دقیقه 24 ثانیه

نظرات (۱)

سلام...لطفا صوت رو هم بذارین...فیلم حجمش خیلی بالاس...ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی