۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

عرصه دوستی، عرصه سرنوشت‌ساز زندگی انسان است

آموزه‌های اسلامی در دوست‌یابی و همچنین در تعامل و رفتار با دوست بسیار گسترده و سازنده است، نکته‌ای است که نسل جوان ما باید به آن توجه داشته باشند؛ ارتباطاتی که تحت عنوان دوستی و صمیمیت در عرصه‌های تحصیل، شغل، کار و سایر عرصه‌های اجتماعی برای شما پیش می آید، این عرصه‌ها، عرصه‌های سرنوشت‌ساز در زندگی شماست.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 18 دقیقه 14 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله علم‌الهدی، آیت الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس در آخرین روز سال 93 در حرم امام رضا (علیه‌السلام) بابیان این که بر حسب دستور مقام معظم رهبری در دو سال گذشته که باید در تریبون ها سبک زندگی اسلامی تبلیغ شود، نزدیک به دو سال است که طبق سرفصل‌هایی که در بیانشان مشخص فرموده اند، در خطبه اول نماز جمعه بحث ما درباره سبک زندگی اسلامی است، گفت: گفته شد که در نظام رفتاری، سرنوشت انسان به سرنوشت دیگران پیوند خورده است، از کسانی که سرنوشت آنان در زندگی ما اثر دارد، سرنوشت دوستان و نظام رفتاری در دوست‌یابی و تعامل با دوستان است.

ایشان ادامه داد: بعد از پیوند ازدواج، پیوند دیگری که در زندگانی انسان اثر فوق‌العاده دارد، پیوند دوستی و رفاقت است؛ گاهی جریان دوستی مسیر زندگانی انسان را عوض می‌کند، مواردی پیش می آید که آن مقداری که از زندگی او گذشت، اگر در چند سال گذشته در فلان مسافرت و مراسم شرکت نکرده بودم، سرنوشت امروز من این نبود، من در یک سرنوشت بهتر و برتری قرار داشتم.

عرصه دوستی، عرصه سرنوشت‌ساز زندگی انسان است

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که پیوند دوستی بعد از پیوند ازدواج، مهم ترین پیوند در سرنوشت زندگانی انسان است، خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلامی در دوست‌یابی و همچنین در تعامل و رفتار با دوست بسیار گسترده و سازنده است، نکته‌ای است که نسل جوان ما باید به آن توجه داشته باشند؛ ارتباطاتی که تحت عنوان دوستی و صمیمیت در عرصه‌های تحصیل، شغل، کار و سایر عرصه‌های اجتماعی برای شما پیش می آید، این عرصه‌ها، عرصه‌های سرنوشت‌ساز در زندگی شماست.

ایشان با اشاره به این که دو نفر در جریان یک رابطه دوستی به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند و این علاقه مندی در مسیر یک صمیمیت و پیوند دوستی، به یک دلبستگی مبدل می‌شود، تصریح کرد: دوستی یک جریان طبیعی در عرصه عمر است که انسان حساب نکرده و بدون دقت، خودش را به یک جریان بدون هدف در زندگانی اش می‌سپارد، دوستی هدفمند آن دوستی عاقلانه‌ای است که بر حسب هدف دوستی خود را با دیگران تنظیم کند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که حالتی که بر حسب عاطفی بر برخی جوانان وارد است که با یک برخورد دل می‌بندند و با یک چرب‌زبانی احساسات و عواطف خود را گره می‌زنند، باعث بدبختی جوانان ماست، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «تا زمانی که یک مکان پیدا نکردی، یک جایگاه مناسب برای دوستی، صمیمیت و بذل عشق و محبت پیدا نکردی، محبت نکن؛ برادر و خواهر جوان، عشقی که در وجود توست بسیار ارزشمند است، آن را جلوی هر عنصر بی‌ارزش، عنصر سودجو و انسان طماعی که در حاشیه دوستی با تو در صدد کامیابی در عرصه قدرت است، این گوهر گران‌بهای عشق دل را در این مسیر قرار نده.

همدلی و همگامی عناصر دوستی هدفمند

ایشان با یادآوری این که اگر جایی برای دوستی خود پیدا نکردی، آن را در دل خود نگه‌داشته و در هرجایی قرار نده، ادامه داد: دوستی هدفمند بر دو عنصر استوار است؛ عنصر اول، عنصر همدلی است؛ انسان باید با کسی دوست شود که همدل اوست، اختلاف فکری ندارند، تشدد بینشی بر آنان وارد نیست و دلدادگی‌های قلبی آنان به یک موضع مشترک است.

آیت الله علم‌الهدی، دومین عنصر دوستی عاقلانه را همگامی عنوان کرد و گفت: چرا با یکدیگر دوستی برقرار کردیم؟ برای گردش، خنده و تفریح یا این دوستی یک تعامل و همکاری است؟ باید دل‌ها به هم پیوند بخورد، دست ها گره شود و قدم‌به‌قدم باهم در یک مسیر مقدس ارزشمند قدم برداریم، همدلی و همگانی دو عنصری است که باید تکیه‌گاه دوستی و محبت قرار بگیرد.

عمر، سرمایه‌ای که باید در عبودیت خداوند می‌گذشت

ایشان با اشاره به پایان سال و گذشت یک سال از عمر انسان، خاطرنشان کرد: جمعه آخر سال و آخرین روز سال است، یک سال از عمر ما گذشت، معمولاً آخر سال همه به حساب زندگی خود می‌رسند؛ بیایید در روز آخر سال بر روی فرش امام رضا (علیه‌السلام) به‌حساب خودمان برسیم، زندگی چه بود، خوش گذشت، سخت گذشت، شیرین و تلخی آن گذشت اما چیزی که نگذشت این بود که یک سال سرمایه را به عنوان عمر از دست دادیم.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: در مسئله سرمایه یک سال عمر در عبودیت و بندگی خدا هرچه کردیم، نگذشت و باقی بود؛ اگر در عرصه عبودیت پروردگار، بنده خوبی بودیم و از او سرپیچی نکردیم، برای ما باقی است اما اگر نقصی داشتم، به گناه و معصیت دست زدم و جریان های ناهنجار در عرصه زندگی، زندگی ام را آلوده کردم، آن نگذشت؛ روزی حساب این سال به سراغ ما می‌آید که دست ما از آسمان و زمین کوتاه است، این کارها، این مظالمی که برای خود و زندگی تحمل کردی، خلاف‌هایی که مرتکب شدی، این ها نگذشت.

ایشان در پایان یادآور شد: خداوند فرصتی از سال 93 برای ما قرار داده، روی این فرش زانو زدی، روبه‌قبله نشسته‌ای در مقابل پروردگار و انجام فریضه جمعه، می‌توانی این یک سال را باخدا و امام هشتم تصفیه کنی؛ بگویی هرچه هستم روی فرش شما زانو زدم، شما می‌توانی پرونده گناه مرا در درگاه خدا پاک‌کنی.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی