۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه دوم: شاخصه رفتار سیاسی از زبان پیامبر

جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۴۸ ب.ظ

مردم و دولت رفتار خود را با رهنمودهای رهبری بسنجند/مقابله با حرف رهبری و زمین انداختن سخن ایشان درست است؟

رهبری فرمودند امسال، سال فرهنگ است، این بحث دولت تنها نیست، بحث مردم نیز هست، خیال نکنید طرف خطاب تنها دولت است، مردم هم سهم داشتند؛ وقتی رهبری می‌گوید قطع امید از بیگانگان و تصریح می‌کند کالای خارجی نخرید؛ شما از ابتدای سال تا الآن چقدر کالای خارجی خریدید؟ این‌طور در مقابله با رهبر ایستادن و این‌طور حرفش را زمین انداختن، درست است؟

خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه دوم


دریافت
مدت زمان: 17 دقیقه 39 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد مقدس، به بیان شاخصه رفتار سیاسی از زبان پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) پرداخت؛ پیش از شروع مطالب خطبه به دلیل بارش باران، گفت: نکته‌ای را قبل از شروع صحبت بیان کنم، خواهش می‌کنم از خواهران و برادرانی که در مکان‌های مسقف هستند مقداری جای خود را توسعه دهند و از برادران و خواهرانی که در فضای باز هستند، به خاطر بارش شدید باران در فضاهای بسته بنشینند، برای خطبه گوش دادن مانع نیست حتماً صف‌ها منظم باشد، همین‌قدر که این‌ها بیایند جا بگیرند و خطبه را گوش بدهند،برای نماز در یک موقعیتی کمی مجبور بشوند در زیر باران در فضای باز نماز بخوانند ولی لازم نیست در یک صفی در فضای باز و زیر باران خطبه را گوش بدهند؛ از مسؤولین انتظامات ستاد نماز جمعه، برادران و خواهران را به فضای مسقف راهنمایی کنند و این‌ها بیایند بنشینند و خطبه تمام شود و برای نماز به فضای باز برگردند.

ایشان به بیان مطالب اصلی خطبه پرداخت و ادامه داد: این جمعه در دهه فاطمیه قرارگرفته است و هفته گذشته، ایام سوگواری شهادت صدیقه اطهر (علیها سلام) بوده؛ پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) در تمام توصیه‌ها و سفارش‌ها در تکریم و عظمت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) داشته‌اند، یک بیان کوتاهی دارند که این بیان کوتاه درواقع یک معیار عظیم سیاسی در زندگی ما هست.

ایشان فرمودند «ان الله یرضى لرضاء فاطمة و یغضب لغضبها»، خداوند برای رضای فاطمه (سلام‌الله علیها) راضی می‌شود و به غضب فاطمه (سلام‌الله علیها)، خدا غضب می‌کند؛ این روایت را مرحوم علامه امینی در کتاب شریف الغدیر با اسناد متعددی از اسناد عامه و اهل سنت، این روایت را نقل می‌کنند که اگر این روایت ازنظر اسناد عامه و سنت در حد تواتر نباشد، در حد حدیث مستفیض است؛ یعنی اسناد زیادی برای این روایت در کتب عامه است.

شاخصه رفتار سیاسی در کلام پیامبر اکرم

پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) فرمودند خدا به رضای فاطمه (سلام‌الله علیها) راضی می‌شود و به غضب فاطمه (سلام‌الله علیها)، غضب می‌کند؛ این‌یک شاخصه سیاسی برای امت در همه زمان‌ها بود، تحولات سیاسی که در میان امت به وجود می‌آید، جریان‌های مختلفی که ازنظر بینش سیاسی، ازنظر خط و ربط سیاسی در بین امت در زمان‌های گوناگون به وجود می‌آید، رقابت‌هایی که بین افراد و جریان‌های در حوزه سیاست اتفاق می‌افتد، همه این‌ها یک شاخصه دارد و یک مؤلفه تشخیص حق و باطل است و آن، رضای فاطمه و غضب فاطمه است.

هرکجا رضای فاطمه (سلام‌الله علیها) است، آنجا حق است، هرکجا غضب فاطمه (سلام‌الله علیها) است، آن باطل است؛ از روزی که پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) این جمله را بیان کردند و رحلت کردند، این جمله برای زمان پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) و حیات و زندگانی صدیقه اطهر نبود، این جمله پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) به‌عنوان شاخصه سیاسی در همه زمان‌ها وجود دارد که ما کارهایی را که انجام می‌دهیم، حرکت‌های سیاسی که انجام می‌دهیم، رقابت‌هایی که می‌کنیم و جریان‌های سیاسی که به وجود می‌آیند، ببینند آیا با رضای فاطمه تطبیق می‌کند یا با غضب فاطمه.

مخفی بودن قبر صدیقه طاهره سندی از غضب ایشان ز انحراف خط ولایت

نکته‌ای که صدیقه اطهر خواستند به‌عنوان یک سند قطعی ثابت در جریان زندگی اسلام و امت اسلام باقی بماند، این‌که حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) در جریان انحراف رهبری از خط امامت راضی نبودند و غضب کردند؛ برای این‌که این غضب خود را به ثبت برسانند و یک سند قطعی در تاریخ به وجود بیاورند، به علی (علیه‌السلام) فرمودند: «یا علی، غَسِّلْنِی و کَفِّنِّی وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً»، ای علی، مرا شبانه غسل بده، شبانه کفن کن و شبانه دفن کن.

این به‌عنوان یک سند اصلی غضب من در این انحراف رهبری و خط امامت، این در تاریخ ثبت بشود که من از این انحراف رهبری از خط امامت غضبناکم، بشرهایی که آینده می‌آیند و قبر من را مخفی می‌دانند و دفن من را مخفی می‌بینند این را به‌عنوان یک سند بشناسند اما برادران و خواهران، اجرا و تولید این سند به دست امیرالمؤمنین بود و به چه سختی و مرارتی تولید این سند برای مولا تمام شد.

نصف شب تاریک علی ماند، تک‌وتنها و بدن بی‌جان فاطمه (سلام‌الله علیها)، مولا باید با دست خودش یک بدنی که بدن عزیزترین عزیزانش روی کره زمین است را دفن کند، خاک روی این بدن بریزد؛ اول دو رکعت نماز خواند، از خدا طلب صبر کرد، خدا به مولا صبر بدهد تا بتواند این سند تاریخ را ثبت و ایجاد کند؛ نماز مولا تمام شد، دست را برد زیر بدن فاطمه (سلام‌الله علیها)، بدن مجروح زهرا (سلام‌الله علیها) را زیردست گرفت، با دو کنده زانو آمد کنار گودال قبر، تک‌وتنهاست، هیچ‌کس نیست کمک کند، یک نگاهی به داخل گودال کرد، نگاهی به بدن مجروح فاطمه کرد، مگر می‌شود این بدن را در گودال گذاشت؟ مگر می‌شود روی این گودال با دست خودش خاک بریزد؟ امیرالمؤمنین می‌گوید ماندم چه کنم، مستأصل شدم که چه کنم؟

دیدم دو دست شبیه دست‌های پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) ظاهر شد، مولا بدن زهرا را به دستان پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) داد و شروع کرد با پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) حرف زدن، سلام بر تو ای پیغمبر، از خودم، از این فاطمه‌ای که امشب مهمان تو هست، یا رسول‌الله، بند از بند صبرم بریده‌شده، پیمانه صبرم به لب آمده است، دیگر کارد به استخوانم رسیده؛ آقا دخترت به شما خبر می‌دهد امت با او چه کرده‌اند اما به‌سادگی خبر نمی‌دهد، نمی‌گوید بپرس، می‌گوید سؤال پیچش کن.

چرا پیغمبر  (صلوات‌الله‌علیه) باید زهرا را سؤال‌پیچ کند؟ این به خاطر تجربه‌ای است که علی در این دو سه ماه داشته، علی دید زهرا از صورت سیلی خورده چیزی نگفت، از دست‌شکسته و بازوی ورم شده چیزی نگفت، در حال غسل دادن متوجه ورم بازوی فاطمه شد لذا می‌گوید سؤال پیچش کن؛ تولید و ثبت این سند برای امیرالمؤمنین خیلی سنگین تمام شد.

شاخصه رفتار سیاسی پیامبر امروز نیز حاکم است

برادران و خواهران، این شاخصه و مؤلفه‌ای که پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) قرار داده است در جریان سیاست امروز ما در کارنامه سیاست مسؤولین ما و شناخت حق و باطل جریان‌های سیاسی امروز کشور ما و اجرای سیاست‌های متنوع و گوناگون ارتباطات بین‌المللی و جریان سیاست اقتصادی ما، در همه موارد این شاخصه سیاسی که پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) قرار داده است، در امروز ما هم حاکم است.

ما امروز از کجا بفهمیم؟ آیا این سیاست در کشور رضای فاطمه است یا غضب فاطمه؟ فاطمه میوه دل دارد، فاطمه جریان دارد، فاطمه بچه‌هایش را دوست دارد؛ وجود اقدس امام زمان (ع) به‌عنوان آخرین یادگار معصوم صدیقه اطهر نماینده و نایب دارد، اگر بنا شد در این کشور و نظام ما هر سیاستی، هر برنامه‌ای، هر جریانی به دستور مقام معظم رهبری و با اراده رهبری تطبیق کرد، این رضای فاطمه (سلام‌الله علیها) است و هرچه مخالف با نظر، سیاست و اراده رهبری بود، این در حقیقت غضب فاطمه (سلام‌الله علیها) است.

مردم و دولت رفتار خود را با رهنمودهای رهبری بسنجند

برادران مسؤولین نظام، کارگزاران این نظام، سال 93 به پایان رسید، در انتهای سال 93 بیایید برنامه خود را ارزیابی کنید آیا مطابق غضب فاطمه است یا مطابق رضای فاطمه؛ کارهایی که کردید با رهنمودهای رهبری، با دستورات رهبری، باسیاست گذاری‌های رهبری، این‌ها را بیایید بسنجید و تطبیق کنید.

رهبری گفتند اقتصاد مقاومتی؛ حرف اقتصاد مقاومتی در این مملکت زیاد زده شد، یک سال از این برنامه گذشته است، در این عملکرد مسؤولین اقتصادی و متولیان اقتصادی، مؤلفه‌هایی که رهبری برای اقتصاد مقاومتی گفته‌اند، چقدر پیاده شد؟ فرمودند محور اقتصاد مقاومتی، نگاه به داخل، تکیه به قدرت‌های داخلی خودمان و قطع امید از بیگانگان و دشمنان.

21 بار از اول امسال تا الآن روی اقتصاد مقاومتی تذکر دادند، تحلیل کردند، رهنمود دادند و اصرار کردند، قطع امید از دیگران آیا  این‌که هر مشکلی در مملکت هست گره بزنیم به مذاکرات؟ هر نابسامانی را  در کشور گره بزنیم به آمریکا و رضای آمریکا؟ آیا این قطع امید از بیگانگان است؟ طرف مقابل غضب فاطمه است، شاخصه‌ای که پیامبر (صلوات‌الله‌علیه) مشخص کرده، واقعاً صدیقه اطهر راضی هستند بچه‌شان بگوید از بیگانگان قطع امید کنید، ما همه مشکلات را گره بزنیم به رابطه با بیگانگان، این واقعاً درست است؟

مردم در کنار دولت نسبت به مسئله فرهنگ سهم دارند

فرمودند امسال، سال فرهنگ، متولیان فرهنگ و جامعه ما، این بحث دولت تنها نیست، بحث مردم نیز هست، خیال نکنید طرف خطاب تنها دولت است، مردم هم همین‌اند، مردم هم سهم داشتند؛ در جریان فرهنگ، متولیان فرهنگ ببینند رضای رهبری به‌دست‌آمده؟ وقتی به مقام معظم رهبری در اجلاس گذشته خبرگان که عمده دغدغه آنان مسائل فرهنگی بود، رهبری هم فرمودند من هم از فرهنگ نگران هستم.

این‌که رهبر بگوید من هم از فرهنگ نگران هستم، یعنی این‌طرف تو حرف می‌زنی، می‌گویند جوانان تفریح، آزادی، نشاط و خوشی می‌خواهند، نشاط، خوشی و تفریح جوان به قیمت نابود کردن حدود الهی و ارزش‌های دینی است؟ به این قیمت؟ رهبری فرمودند من هم نگران هستم، این‌که رهبر نگران است آیا فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) غضب نمی‌کند؟ این شاخصه ماست که پیغمبر (صلوات‌الله‌علیه) اکرم قرار داده‌اند.

زمین انداختن کلام رهبری درست است؟

عزیزان ما بیایند بنشینند، چه کارگزاران نظام و چه مردم نسبت به وضعیتی که خودشان در عرصه اقتصاد و فرهنگ دارند، ببینند از ابتدای سال چه تعداد جنس خارجی برای خانه خود خریدی؟ آیا فاطمه راضی است؟ وقتی رهبری می‌گوید قطع امید از بیگانگان و تصریح می‌کند کالای خارجی نخرید؛ شما از ابتدای سال تا الآن چقدر کالای خارجی خریدید؟ این‌جور مقابله با رهبر ایستادن و این‌جور حرفش را انداختن؟

 

ویدئو بخش عربی از خطبه دوم

دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 41 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی