۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جلسه ی هفتاد و سوم

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۰۹ ق.ظ

فرائد الاصول

تعارض استصحاب باسایر اصول عملیه

المقام الثالث : مقام سوم، تعارض استصحاب باسایر اصول عملیه (برائت ، اشتغال وتخییر)

متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.
توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد
با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

دریافت

بحث در تعارض استصحاب با برائت بود. و گفته شد که استصحاب وارد بر برائت است اما مرحوم شیخ انصاری این حرف را قبول ندارند ودر رد این مطلب می گویند : در این سخن اشکال است که ، شی که در بقاء حرمتش شک است ، نهیی از ارتکابش در این زمان وارد نشده است پس باید در آن رخصت داده شده باشد . یعنی در مورد آب انگور در زمان قبل از رفتن دو سومش به هوا نهی وارد شده است . اما پس از آن ورود نهی در آن نا معلوم است ، تا از مغیا خارج ودر ما بعد غایت داخل باشد پس این شیی از حیث اینکه مسبوق به حرمت است حرمتش استصحاب می شود واز حیث اینکه ورود نهی در آن معلوم نیست در آن رخصت داده شده است از اینجا گاهی توهم تعارض و تساقط و رجوع به برائت عقلی می شود . خلاصه : آب انگور بعد از رفتن دو سومش به هوا در آن نهیی وارد نشده است و ورود نهی از نوشیدن آن پیش از رفتن دو سومش ، موجب منع از آن پس از رفتن دو سومش نمی شود یعنی موجب نمی شود که بر آن صدق کند که در آن نهی وارد شده است . همانطور که ورود نهی در مطلق آب انگور به اعتبار ورودش در برخی اگر در دخول در ما بعد غایت کفایت کند باید بر منع از هر کلی که از برخی افرادش منعی وارد شده ، دلالت کند و......

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی