۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

ادامه ی تفسیر سوره ی نصر

چهارشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۳۲ ب.ظ

مگر توهین به امام حسین(ع) با توهین به پیامبر فرق می‌کند؟

مصیبت این است که نظارت مطبوعات وزارت ارشاد نیز از کنار آن رد شد، شما دولت اسلامی و مسؤول نظام هستید، از کنار این موضوع می‌گذرید که ژست دموکراتیک به خود بگیرید که ما توهین به سیدالشهدا (ع) را آزاد می‌گذاریم؟ مگر توهین به امام حسین (ع) با توهین به پیامبر (ص) متفاوت است؟

ادامه ی تفسیر سوره ی نصر.مهدیه ی مشهد

 آیت‌الله علم‌الهدی در جلسه تفسیر قرآن کریم در مهدیه مشهد، به تفسیر سوره نصر پرداخت و با قرائت آیه اول این سوره «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ»، گفت: کلمه «نَصْرُ» به معنای یاری‌رساندن است، خداوند در می‌فرماید هرکجا یاری رساندم، سرانجامش موفقیت است.

وی بابیان این‌که برخی در برابر این کلمه تنها به کمک خداوند امیدوارند، اظهار کرد: این‌که تمام انتظار را از خدا داشته باشیم اشتباه است؛ وقتی ما در برابر جریان باطل قرار می‌گیریم به این معناست که خداوند می‌خواهد جریان الهی بر جریان شیطانی مسلط شود در غیر این صورت خداوند می‌توانست با یک امداد غیبی کار خود را پیش ببرد.

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به این‌که مشیت خداوند در این است که عده‌ای به خاطر خدا با دشمنان مقابله و ایثار کنند تا جریان خدا بر جریان شیطان پیروز شود، ادامه داد: نباید این‌گونه باشد که ما منکر و معصیتی ببینیم و بگوییم خدایا امام زمان را برسان؛ اگر خداوند می‌خواست این کار را بکند، خیلی زودتر این کار را انجام می‌داد اما نقش ما دراین‌بین چیست؟

برای جلوگیری از معصیت چه کرده‌ایم؟

وی افزود: مشکلی داریم که خیلی از دوستان به ما مراجعه می‌کنند که بی‌حجابی و فساد زیاد شده، ما چقدر برای اصلاح آن تلاش کردیم؟ پاس دادن موضوع به دیگران درست نیست، اگر از معصیت و نافرمانی پروردگار ناراحت هستید، خودتان حرکتی کنید نه این‌که به نهاد و مسؤولی این موضوع را پاس دهیم.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که دومین دلیل استفاده از نصر در این آیه، امداد خداوند به پیامبر در جنگ بدر است، خاطرنشان کرد: گاهی شرایط به نحوی است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان کاری کرد اما به‌یک‌باره خداوند کمک می‌کند و تمام شرایط کنار رفته و مشکل حل می‌شود.

وی به نصر خداوند در قبال انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از متفکران برجسته اندیشه سیاسی انگلیس تحلیلی بر انقلاب اسلامی ما کرده بود، گفت اگر بین وزیر خارجه آمریکا، وَنس و مشاور امنیتی کارتر، برجینسکی اختلاف نمی‌افتاد، انقلاب اسلامی نمی‌توانست به پیروزی برسد، برجینسکی از دوستان شاه بود و معتقد بود باید شاه بمان و وَنس معتقد بود باید شاه برود.

سلب قدرت تصمیم‌گیری مقامات آمریکا در برابر انقلاب اسلامی

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: خداوند آن دو دل را چنان به هم پیچاند که آنان نتوانستند در برابر انقلاب اسلامی ایران حتی تصمیم بگیرند، موضوعی که مهم است این است که آمریکا در برابر انقلاب اسلامی ایران توان تصمیم‌گیری را از دست دادند.

وی به تفسیر کلمه «والفتح» پرداخت و اظهار کرد: متأُسفانه در برخی ترجمه‌های قرآن، فتح را به معنای پیروزی ترجمه‌شده درحالی‌که فتح به معنای پیروزی نیست، ظفر به معنای پیروزی است، فتح به معنای برطرف کردن اشکال‌هاست، بهترین ترجمه‌ای که در زبان فارسی برای فتح وجود دارد، گشایش است.

گشایش پیغمبر در انسان‌سازی بود

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به این‌که مسئله پیروزی و تسلط بر کفار در این آیه صادق نیست، ادامه داد: پیغمبر بر دشمنانش مسلط نشد بلکه پیامبر بر آنان گشایش بود، این گشایش برای پیغمبر در انسان‌سازی بود، پیغمبر توان از بین بردن قوم جاهل را داشت اما ایشان برای آدم کشی نیامده، پیغمبر مبعوث شد تا از این انسان‌ها بنده خدا بسازد.

وی به رابطه علت و معلولی نصر و فتح اشاره کرد و گفت: هرکجا نصر خداوند آمد به دنبالش فتح خداوند نیز می‌آید، سؤالی مطرح می‌شود که آیا خداوند به امام حسین (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز کمک کرد یا نه؟ فلاسفه می‌گویند «تخلف معلول از علت امکان‌پذیر نیست» پس اگر فتح معلول و نصرالله علت باشد، پس هرکجا علت آمد معلول نیز باید باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که تمام امتیاز شهدای کربلا در این بود که در جوّ علیه امام حسین (ع)، جو زده نشدند، بیان کرد: اگر بگوییم خداوند کمک نکرده، همه فعالیت‌های امام حسین (ع) و حضرت فاطمه (س) را زیر سؤال برده‌ایم.

وی به بیان فتوحات حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) اشاره و بیان کرد: هم برای حضرت زهرا (س) و هم برای سیدالشهدا (ع) گشایش شد همان‌طور که می‌بینیم آن روز 30 نفر می‌گفتند «اشهد ان علی ولی الله» اما امروز 300 میلیون انسان می‌گویند «اشهد ان علی ولی الله»، در کربلا نیز فتح وجود داشت، امروز ببینید چه اتفاقی در دنیا افتاده و چه قیام‌هایی با الگو گیری از قیام عاشورا شکل‌گرفته است.

مگر توهین به امام حسین با توهین به پیامبر فرق می‌کند؟

امام‌جمعه مشهد مقدس با انتقاد شدید از چاپ گفت‌وگویی دریکی از روزنامه‌ها که امام حسین (ع) را «اسوه ای رنگ‌باخته» خوانده بود، گفت: گاهی چیزهایی در این مملکت به وجود می‌آید که انسان انتظار آن را ندارد؛ در روزنامه‌ای رسمی مصاحبه‌ای کردند که روزنامه‌نگار آن می‌پرسد «امروز برخی می‌پرسند امام حسین اسوه است، فکر نمی‌کنم الگو باشد، اگر هم الگو باشد، اسوه ای رنگ‌باخته است»، آخر بی‌شرف، بی‌حیا، از امام حسین (ع) اسوه‌تر در تمام رهبران دنیا و ادیان دیگر، الگویی پررنگ‌تر از سیدالشهدا پیدا می‌کنید؟

وی ادامه داد: مصیبت این است که نظارت مطبوعات وزارت ارشاد نیز از کنار آن رد شد، شما دولت اسلامی و مسؤول نظام هستید، از کنار این موضوع می‌گذرید که ژست دموکراتیک به خود بگیرید که ما توهین به سیدالشهدا (ع) را آزاد می‌گذاریم؟ مگر توهین به امام حسین (ع) با توهین به پیامبر (ص) متفاوت است؟

نظرات (۱)

لطفا تفسیر از رادیو پخش می شود هم در سایت ساعت ش پخش میکند بنوسید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی