۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

مردم باید اقتصاد مقاومتی را در زندگی  و دولت در دستگاه‌های کشور اجرا کنند/برخورد با مفاسد اقتصادی نشان از اقتدار نظام است

وقتی بنا شد بازار کشور ما بازار کالای خارجی شود، کالایی که در کشور تولید می‌شود ازنظر مردم مصرف ندارد، کارخانه‌ها ورشکست می‌شوند، تولید کنندگان ورشکست می‌شوند و سرمایه‌ها به جهت دیگری سوق پیدا می‌کند، امروز سرمایه‌ها به‌جای استخدام در جریان تولید، در جهت تجارت، در جریان توسعه رفاه و در جریان توسعه تجمل مصرف می‌شود.

خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

ویدئو خطبه دوم 

دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 34 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس به سالروز صور فتوای تحریم تنباکو اشاره کردند و گفتند: امروز، سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو به‌وسیله مرجع بزرگوار شیعه، مرحوم میرزای شیرازی (اعل الله مقامه الشریف) است که نمایشی ازنظر اقتدار دین در مقابله و مبارزه با استعمار شیطانی بریتانیا در آن روزگار بوده است؛ آنی که ما باید در سالروز این حماسه بزرگ به آن توجه داشته باشیم، مسئله فتوای تحریم تنباکو در حقیقت یک نمایش مقابله با استعمار و استکبار به‌وسیله اقتصاد مقاومتی بود.

وقتی دشمن توطئه شیطانی خود را یک قرارداد استعماری اقتصادی و تجارتی تحت عنوان قرارداد رژی کاملاً مشخص کرده بود و مسئله خرید تنباکوی ایران به‌وسیله انگلیس بهانه شده بود که این‌ها بیایند و کشور را تصرف کنند و کشور ناگهان در چنگ دشمن استعماری قرار بگیرد به‌عنوان این‌که بایستی انبار بسازند برای دپو کردن تنباکو با اسم انبار مشغول پادگان سازی شدند و به اسم حفاظت از مزارع تنباکو و جمع‌کردن این مالی که آن‌ها خریده بودند که بایستی مأمور بیاورند و برای تأمین امنیت اموالشان سلاح وارد کنند، آنان قبضه توپ وارد کشور کرده بودند و سلاح و نیروی نظامی عظیمی را می‌خواستند وارد کنند و به این وسیله ایران را تصرف کنند.

تحریم تنباکو با تکیه‌بر اقتصاد مقاومتی صورت گرفت

مرحوم میرزای شیرازی با صدور یک فتوا که کشت، برداشت و استعمال تنباکو الیوم حرام و در حکم محاربه با امام زمان است، همه نقشه دشمن را نقش بر آب کرد، این یک اقتصاد مقاومتی بود که این عالم عالی‌قدر با ابزار اقتصاد مقاومتی شیعه ایرانی را به جنگ، نبرد و به مقاومت در برابر توطئه استعماری و استکباری دشمن وادار کرد.

اگر مردم بخواهند کشت تنباکو نداشته باشند، از یک محصول کشاورزی رایج پرقیمت باید صرف‌نظر کنند و اگر بخواهند قلیان نکشند، یک اعتیاد رایج آن روز در همه اقشار و همه خانواده‌ها، جمع‌کردن و ترک کردنش به یک ریاضت سرسختانه‌ای نیازمند است و درواقع یک اقتصاد مقاومتی بود که هم از این درامد دست بکشند و هم این اعتیاد را ترک کنند آن‌هم در یک حرکت سراسری یک کشور که نقشه دشمن نقش بر آب شود.

این اقتصاد مقاومتی بود و مرحوم میرزای شیرازی با اقتصاد مقاومتی به جنگ با دشمن و مقابله با توطئه دشمن رفت؛ این الگو از سال گذشته موردتوجه مقام معظم رهبری قرار گرفتن و به‌عنوان یک راهبرد کوبنده، برنده و مقاوم‌ساز در برابر تهاجم ابتکاری دشمن در جریان تحریم‌ها به مردم و به دولت اعلام شد؛ در آخر بهمن سال گذشته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان یک راهبرد اعلام کردند، الآن یک سال از آن روز می‌گذرد و بعد در یک محفل سراسری که همه مسؤولان کشور به محضر ایشان رسیدند، در آنجا مؤلفه‌ها، انگیزه‌ها، مشخصه‌ها و شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی برای همه تبیین شد و بعدازاین تبیین، سیاست‌های خاص اقتصاد مقاومتی به‌طور رسمی از طرف مقام معظم رهبری به دولت اعلام شد.

وظایف مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی

یک سال از اول اعلام آن می‌گذرد، برادران و خواهران، این اقتصاد مقاومتی یک سلسله از مؤلفه‌های آن مربوط به ما بود، ما مردم بایستی انجام می‌دادیم، مقام معظم رهبری هم مشخص کردند، فرمودند: «اجتناب از اسراف، اجتناب از هزینه‌های زیادی و مخارج زیادی در زندگی» این حرکت مردمی به‌طرف اقتصاد مقاومتی است.

تنظیم بازار از طرف مردم به‌عنوان این‌که کالایی که در کشور هست، نوع خارجی آن را نخرند و نوع خارجی آن را مصرف نکنند که یک کار مردمی بوده؛ ما بیاییم ارزیابی کنیم و ببینیم بعد از یک سال، این دستور رهبر، دستور مرجع تقلید و مبسوط الیدی است که از طرف امام زمان اقامه حکم کرده است، شما مردم هم متدینید به‌عنوان تکلیف شرعی، واقعه در این‌یک سال این شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی را شما در زندگی چقدر انجام داده‌اید؟

واقعاً جنس خارجی نخریدید؟ آنی که تولید ما را دچار مشکل کرده، آنی که امروز کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند، آنی که سیل کارگر بی‌کار عائله‌مند گرسنه را روی دست نظام گذاشته است، مسئله برندهای خارجی و مصرف کالاهای خارجی در بازار کشور است.

مردم چه اندازه اقتصاد مقاومتی را در زندگی اجرا کردند؟

وقتی بنا شد بازار کشور ما بازار کالای خارجی است، آن‌هم کالایی که در کشور تولید می‌شود و درعین‌حال ازنظر مردم مصرف ندارد، کارخانه‌ها ورشکست می‌شوند، تولید کنندگان ورشکست می‌شوند، سرمایه‌ها را به جهت دیگری سوق می‌دهند، امروز سرمایه‌ها به‌جای استخدام در جریان تولید، در جهت تجارت، در جریان توسعه رفاه و در جریان توسعه تجمل مصرف می‌شود.

یک دستگاه تفریحاتی را در کنار حرم امام رضا (علیه السلام) با  یک عرض و طول به وجود می‌آورند، یک مجتمع تجارتی را ایجاد می‌کنند با میلیاردها سرمایه برای برداشت منفعت درحالی‌که در همین شهر ما کارخانه با 500 کارگر خوابیده است، چه کسی این کار را می‌کند؟ مردم این کار را می‌کنند، دولت تقصیری ندارد.

خرید کالای خارجی باعث ضربه خوردن تولید کشور است

ما آن کالا را مصرف نمی‌کنیم، آقای سرمایه‌دار می‌بیند پولش در تولید و کارخانه دارد ضرر می‌دهد، در مجتمع تجاری این پول نفع می‌دهد، یک تفریح گاه، یک مرکز تفریحی درست می‌کند و میلیاردها برداشت می‌کند و می‌آید اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند؛ از این‌طرف توسعه تجمل و توسعه رفاه مساوی شده با توسعه لاابالی‌گری و ولنگاری برای نسل جوان ما، سطح زندگی‌ها رفته بالا، عیش‌ها، نوش‌ها، گردش‌های پرهزینه خانواده‌ها را به چالش انداخته است که آقای سرمایه‌دار استفاده کند و پولش را بگیرد.

از این‌طرف هم دستگاه‌های تولیدی ما دارد می‌خوابد چون کالا و محصول آن بازار ندارد در کشور در کنار بازار خارجی، این را به ما دستور دادند، یک سال هم گذشت، برادران، خواهران، شما متدینین، نماز گزارید، ولایت را قبول دارید، واقعاً در عرصه زندگی ما در همان حد زندگانی خودمان این مسئله چقدر موردتوجه قرارگرفته است؟ خودمان را ارزیابی کنیم.

هزینه‌های زیادی زندگی را چقدر کم کرده‌ایم؟ جابجا کردن مدل اتومبیل، جابجا کردن پرده و دکور و مبلمان خانه در هرسال، عوض کردن فرش‌ها، مصرف لباس‌های خارجی چقدر در سطح زندگی ما مردم به‌فرمان رهبر و ولی امر و حجت امام زمان چقدر تغییر پیدا کرد و چقدر عوض شد؟ این مشکل از ماست.

وظایف دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی

یک بخش از اقتصاد مقاومتی مربوط به دولت و مجلس است، بودجه سال 94 را دولت تنظیم کرد، داد به مجلس، تلفیق کردند، مجلس و دولت باهم این بودجه 94 را اعلام کردند، این آقایان نمایندگان ما در مجلس و این مأمورین و کارگذاران دولت بیایند به این مردم اعلام کنند جریان اقتصاد مقاومتی و اصول اقتصاد مقاومتی و شاخصه‌های آن را که رهبری تعیین کردند، چقدر در این بودجه رعایت شد؟

این‌قدر مقام معظم رهبری تکیه داشتند بر ظرفیت داخلی کشور در اقتصاد مقاومتی، شما در جریان این بودجه چقدر تکیه‌تان بر ظرفیت‌های داخلی کشور  ازنظر رشد علم و فن‌آوری و توسعه علم و شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت‌های دانش‌بنیان چقدر در این بودجه نقش داشته؟

رهنمود رهبری مطالبه مردم است

فرموده‌اند ما باید وابستگی خود را به نفت قطع کنیم، جلوی فروش نفت خام را بگیریم، محصولات فرآورده نفتی را برایش بازار پیدا کنیم، واقعاً در این بودجه چقدر این حرف رعایت شد؟ رهنمود رهبر، نصیحت و موعظه یک آقای عمامه به سری نیست که یک آقایی بگوید بکنم یکی بگوید نکنم، رهنمود رهبر فرمان ولایتی است، رهنمود رهبر با همه نفوذ باید اجرا شود، رهنمود رهبر مطالبه این مردم است. «تکبیر»

از اول سال تا امروز که یک ماه از امسال باقی مانده، چقدر اتومبیل خارجی وارد کشور شد؟ چقدر لباس خارجی وارد کشور شد؟ چقدر دروازه های قاچاق به روی کالای خارجی در  این کشور باز ماند و چه مقدار حتی مواد غذایی موجود در داخل کشور، کارخانه های قند و شکر در بسیاری از نقاط کشور تعطیل شد، کارگران بیکار شدند و چه مقدار شکر وارداتی را تجار وارد کردند در مقابل دو چشم وزارت تجارت و صنعت؟

این ها همه اش مطالبات مردمی است، مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را گقتند، این ها در سالی انجام گرفت که سال اول اجرای اقتصاد مقاومتی بود، این ها مطالبه مردم است، مطالبه مردم را باید عزیزان مسؤول ما هم در مجلس و هم در دولت جواب بدهند.

خشنودی از برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی

امسال را مقام معظم رهبری فرمودند مدیریت جهادی و خوشبختانه در این مدیریت جهادی، امسال شاهد قضاوت های قاطع در قوه قضاییه نسبت به مفاسد اقتصادی بودیم حتی در برابر چهره ها هم ملاحظه نکردند در قاطعیت قضاوت خودشان البته باید توجه داشت که یک عده دارند سیاه نمایی می کنند، می گویند در این مملکت این همه اختلاس شد، این همه دزدی و فساد اقتصادی افراد مفسد انجام دادند و این کشور از این نظر از همه جا وضعش نابسامان تر است، نخیر اینطور نیست.

برخورد با مفسدین اقتصادی نشان از قاطعیت نظام است

آنی که مهم است این است که یک قاطعیت از طرف قوه قضاییه آمد و جلوی مفسد را گرفت، اینی که جلوی مفسد را گرفتند و مفسد را معرفی کردند و با قاطعیت حکم دادند، این در عوض دلالت بر قدرت نظام می کند، دلالت بر قاطعیت نظام می کند و این محور قاطعیت این نظام است، نگویید نظام نظارت نداشت که مفاسد اقتصادی شد؛ نظام آنقد اقتدار دارد که گریبان هر مفسدی را هر کسی در هر مقامی و در هر موقعیتی و در هر قدرتی هست می گیرد. «تکبیر»

امیداوری مردم از برخورد با مفاسد اقتصادی

می گویند مردم ناامید شده اند وقتی میبینند این همه فساد اقتصادی است، اتفاقأ مردم امیدوار شدند که در سال مدیریت جهادی، قوه قضاییه اینقدر اقتدار نشان داد و قاطعیت در قضا نشان داد که جلوی مفسدین را گرفت و این مردم را امیدوار کرد و امیداوریم این تداوم قاطعیت نسبت به پرونده های برخی وابستگان خانواده ها و یا بعضی از افراد مفسد اقتصادی که در جریان است این قاطعیت ادامه پیدا کند و بر این امید مردم افزوده شود و مردم امیدوار تر شوند و این قاطعیت در قوه قضاییه ضربه نبیند.

ویدئو بخش عربی از خطبه دوم

دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 5 ثانیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی