۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

امنیت آبرو در گرو داشتن همسایه خوب است

گاهی انسان در شرایطی قرار می گیرد که حاضر است تمام اموال خود را هزینه کند اما حیثیت او در امان بماند؛ از نقش آفرینی های همسایه داری و همسایه زیستی، موضوع امنیت حیثیت بسیار اهمیت دارد.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 23 دقیقه 26 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه مشهد مقدس در ادامه موضوع سبک زندگی اسلامی، بابیان این‌که کلام ما در خطبه اول نماز جمعه در سبک زندگی اسلامی است و بحث به‌نظام رفتاری و نظام رفتار اجتماعی رسید، گفتند: در نظام رفتار اجتماعی باید تمام نظام رفتار و ارتباط ما با اشخاصی که زندگی آنان با سرنوشت زندگانی ما مرتبط است، مشخص شود و مکتب اسلام در این زمینه آموزه‌های قابل‌توجهی دارد که برای زندگی ما در نظام رفتاری و جریان ارتباطات اجتماعی مشخص می‌کند.

ایشان ادامه دادند: از بین تمام کسانی که از حیث سرنوشت فوق‌العاده مؤثر است، مسئله همسایه است؛ ازنظر همسایه داری و با همسایه زیستن در هفته گذشته موضوعاتی طرح شد و مابقی امروز موردبحث قرار می‌دهیم؛ ازجمله نکاتی که ازنظر پیوند زندگی ما با همسایه موضوعیت دارد، موضوع امنیت ارض است، در زندگی ما مسئله امنیت آن‌قدر موضوعیت دارد که در کنار سلامتی، نعمت امنیت قرار دارد؛ وقتی کلمه امنیت به کار می‌رود، امنیت جان و مال به ذهن خطور می‌کند که جان ما مورد خطر قرار نگیرد  و مال ما مورد تعرض قرار نگیرد درحالی‌که از امنیت جان و مال، امنیت ارض مطرح است.

اهمیت امنیت آبرو در زندگی اجتماعی

امام‌جمعه مشهد مقدس به اهمیت امنیت آبرو در زندگی اجتماعی اشاره و اظهار کردند: گاهی انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که حاضر بود تمام اموال خود را هزینه کند اما حیثیت او در امان بماند؛ از نقش‌آفرینی‌های همسایه داری و همسایه زیستی، موضوع امنیت حیثیت است؛ گاهی از سوی یک همسایه شریر و سوء، آبروی انسان در معرض خطر قرار می‌گیرد که شاید هیچ‌کس همچون این همسایه در از بین بردن این آبرو نمی‌توانست مؤثر باشد.

ایشان افزودند: شما باید توجه داشته باشید که در انتخاب تمام خصوصیات مسکن، انتخاب همسایه مقدم است زیرا گاهی انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که مسکن ازنظر اقلیمی و خصوصیات دیگر، موقعیت خوبی دارد اما ازنظر همسایه، آبروی خود را از دست می‌دهد؛ پیامبر اکرم (صلوات‌الله‌علیه) می‌فرمایند: «سه چیز در زندگی مصیبت کمرشکن است که اگر برای انسان پیش بیاید دیگر تحمل مقاومت در برابر او در زندگی نخواهد داشت»، یکی از آن سه چیز: آن همسایه‌ای که با چشمانش تو را می‌پاید و در دلش رصد می‌کند برای این‌که به تو ضربه بزند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کردند: او در زندگی، رفت‌وآمد، برخوردها، مسائل اخلاقی و فرهنگی زندگی شما دقت می‌کند و همه این کارها را به خاطر این انجام می‌دهد که نقطه‌ضعفی بگیرد و آن را برجسته کند؛ اگر از شما خوبی ببیند سعی می‌کند آن را دفع کند و نشان ندهد اما اگر از شما نقطه‌ضعفی ببیند، آن را شایع می‌کند، نقل می‌کند و آبروی شمارا می‌برد.

تأثیر همسایه شرور در زندگی انسان

ایشان به تأثیر همسایه شرور در زندگی انسان اشاره کردند و ادامه دادند: گاهی افراد در زندگی دچار حوادثی از ناحیه آبروبری همسایه می‌شوند که تمام‌مسیر سرنوشتشان فرق می‌کند، از آن‌طرف هم برخورد با همسایه یک مظلمه‌ای است که با هیچ‌چیز جبران نمی‌شود؛ جریانی را فردی از قول مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید ابوالهادی شیرازی نقل می‌کرد، می‌گفت ایشان نقل کرد وقتی در سامرا خدمت میرزای شیرازی تحصیل می‌کردیم.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کردند: مرحوم میرزا وقتی وارد سامرا شد یک کارپردازی داشت که به‌عنوان یک فرد امین، معتبر و مؤمن شناخته‌شده بود که موردقبول مردم نیز بود، می‌گوید یک عده از تجار شیراز عازم سفر حج شدند و به عراق آمدند، آنان پول همراه خود را به سفارش مرحوم میرزا، به کارپرداز ایشان مراجعه کردند و پول خود را به امانت گذاشتند.

ایشان افزودند: آن مرد نیز به هریک از آنان نشانی از پول آنان داده بود تا اگر از دنیا رفت، پول آنان از بین نرود؛ این تاجران به حج رفتند و بازگشتند، همه پول‌های خود را دریافت کردند به‌جز یک نفر، آن فرد نشانه خود را گم‌کرده بود و یا دریافت نکرده بود، مستأصل شد و نزد میرزای شیرازی رفت، میرزای شیرازی اعمالی به او آموخت تا برود به وادی‌السلام و اعمالی انجام دهد تا روح مؤمن ظاهر شود و اگر این اعمال را در وادی برهوت انجام دهد، اگر روح فاسقی باشد در آنجا ظاهر می‌شود؛ این فرد اعمال را در وادی‌السلام انجام داد اما او حاضر نشد، به وادی برهوت رفت و اعمال را انجام داد و او ظاهر شد، از او پرسید تو چرا در این وضعیت هستی؟ او گفت امان از مرد قصاب و غیب شد. ورثه میرزای شیرازی به دنبال آن مردم قصاب که در گذشته همسایه او بود رفتند.

اهمیت همسایه در کلام پیامبر

امام‌جمعه مشهد مقدس به نوع تأثیر سخنان یک همسایه در سرنوشت همسایه دیگر اشاره و بیان کردند: قصاب گفت من یک دوستی در موصل داشتم که از او گوسفند می‌خریدم و قصابی می‌کردم، مراودات ما خیلی خوب بود، تصمیم گرفتیم فرزندان ما باهم ازدواج کنند تا ارتباط دوستی آنان به ارتباط فامیلی تبدیل شود. آن مرد برای تحقیق نزد این کارپرداز رفت، او گفت «نمی‌دانم»، این پاسخ او باعث شد آن دوست برود، کاروکاسبی من از بین برود و ضرر کنم، دختر من نیز ازنظر آبرو در وضعیت بدی قرار گرفت.

ایشان اظهار کردند: امیرالمؤمنین فرمودند پیامبر آن‌قدر در مورد همسایه سفارش کردند که ما گمان کردیم همسایه از همسایه ارث می‌برد، گاهی اوقات یک برخورد اشتباه در عرصه همسایگی خانواده‌ای را از هستی ساقط می‌کند و سرنوشت انسان را به‌کلی از بین می‌برد، باید مراقب بود ضامن امنیت آبرو در حوزه امنیت همسایگی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی