۱۴۰۳ شنبه ۰۳ آذر

جلسه ی هفتاد و یکم

دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰ ق.ظ

فرائد الاصول

اصالت صحت در اقوال واعتقادات


دریافت

اصالت صحت در اقوال توضیح آن گذشت اما اصالت صحت در اعتقادات : توضیح آن این است که هرگاه شک شود در اینکه اعتقاد مسلمانان ناشی از مدرک صحیحی مانند قرآن کریم است بدون آنکه در مقدمات (صغری وکبرای ) اعتقاداتش کوتاهی کرده باشد ویا ناشی از مدرک فاسدی باشد مثل تقلید از پدر ومادر ویا اکثریت والدین هم به خاطر کوتاهی از سوی او در مقدمات اعتقاداتش بوده است در این صورت ظاهرا واجب است حمل کنیم بر اینکه اعتقادش را از مدرک صحیح وبدون کوتاهی در مقدمات صغری وکبری اخذ کرده است وبه دلیل ظاهر برخی ادله وروایات پیشین گفته مانند وجوب حمل امور مسلمانان بر حسن نه قبیح .

اما هرگاه در صحت عقائد مسلمانان شک شود یعنی شک شود که مطابق واقع است یا خیر در این صورت دلیلی بر وجوب حمل بر مطابق با واقع وعالم نفس الامر بودن نیست واگر چنین چیزی (حمل بر مطابقت با واقع) ثابت می بوده واجب بود که هر خبری که مسلمانان بدان خبر می دهند حجیت داشته باشد یعنی اصل در خبر مسلمان کاشف بودن آن از اعتقاد مخبر است . لازمه مطابق با واقع بودن عقائد مسلمانان آن است که همه عقائد ضد ونقیضی که در مورد ذات وصفات خداوند تبارک وتعالی در بین مسلمانان است از عرفا وفلاسفه و اخباریون و.. همگی هم در مقدمات عقائد کوتاهی نکرده اند همگی هم به قرآن استناد می کنند مطابق با واقع است وحال آنکه بطلان مطابق با واقع وحق بودن این همه عقائد ضد ونقیض از بدیهیات است و..........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی