۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

جلسه ی شصت و نهم

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۳۷ ق.ظ

فرائد الاصول

تنبیه ششم در اصالت صحت



دریافت

تنبیه ششم این است که علت تقدیم اصالت صحت بر استصحاب چیست ؟  جواب آن در جلسه قبل گذشت اما مقدم کردن اصالت صحت بر استصحابات موضوعیه ای که فساد بر آنها مترتب است مانند اصالت عدم بلوغ وعدم امتحان مبیع با دیدن یا وزن کردن در این موارد سخنان علما متفاوت است . به ویژه علامه وبرخی از متاخرین از ایشان .

تحقیق آن است که اگر : این اصل را از ظواهر قرار دهیم چنانکه ظاهر کلمات اکثر علما است . در این صورت اشکالی در تقدیم اصالت صحت بر آن استصحابات نیست ( زیرا بدیهی است که امارات بر اصول حکومت دارند زیرا با وجود امارات معتبر شکی که موضوع اصل است برطرف می شود بله اگر اصلی در مورد اماره وارد شود به گونه ای که اگر اصل اخذ نشود لغویت آن لازم می آید باید آنرا براماره مقدم کرد ولذا گفتیم که اصالت صحت بر استصحاب فساد مقدم است هر چند اصل صحت از اصول باشد واستصحاب از امارات )

اگر آنرا از اصول قرار دهیم : الف : اگر مراد از صحت در ان الاصل الصحه خود ترتب اثر باشد در این صورت اشکالی در تقدیم استصحاب موضوعی بر آن نیست زیرا نسبت به آن مزیل است

ب : واگر مراد از صحت این باشد که فعل به گونه ای باشد که اثر بر آن مترتب شود به این صورت که اصل مشخص کننده موضوع از جهت ثبوت صحت برای آن باشد نه مطلقا در این صورت در تقدیم آن بر استصحاب موضوعی اشکال است و......

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی