۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

جلسه ی شصت و هشتم

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۳۵ ق.ظ

فرائد الاصول

تنبیه ششم در اصالت صحت



دریافت

تنبیه ششم این است که علت تقدیم اصالت صحت بر استصحاب چیست ؟ اصالت صحت مقدم بر استصحاب ، مخالف با آن است به دلیل اخص بودن دلیل اصالت صحت از دلیل استصحاب . زیرا اصالت صحت در مورد استصحاب وارد است اگر اصالت صحت بر استصحاب مقدم نشود لازم می آید که اصالت صحت لغو باشد وتقدیم اصالت صحت بر استصحاب به عنوان مجرد تخصیص نیست بلکه حکومت است . اما تقدیم اصالت صحت بر استصحاب فساد وآنچه در معنای استصحاب فساد است مانند اصالت عدم وجوب آشکار است . زیرا شک در بقای حالت سابق بر فعل مشکوک و ارتفاع آن حالت ناشی از شک در سببیت این فعل و تاثیرش می باشد . بنابر این هرگاه به تاثیر آن حکم شود ، حکمی برای آن شک نخواهد بود . یعنی اصالت صحت احراز می کند این را که معامله ، جامع شرایط معتبر در آن باشد بنا بر این اصل سببی حاکم بر اصل مسببی است خواه استصحاب واصالت صحت هر دو از امارات باشند وخواه هر دو از اصول باشند وخواه یکی از امارات ودیگری از اصول باشد ویا برعکس آن ، به ویژه اگر این اصل را از ظاهر معتبر قرار دهیم .

اما مقدم کردن اصالت صحت بر استصحابات موضوعیه ای که فساد بر آنها مترتب است مانند اصالت عدم بلوغ وعدم امتحان مبیع با دیدن یا وزن کردن در این موارد سخنان علما متفاوت است . به ویژه علامه وبرخی از متاخرین از ایشان .

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی