۱۴۰۳ پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت

دیدار با اعضاء ستاد نماز جمعه مشهد

يكشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۴ ق.ظ

انقلاب ما به دین ما ژستی داده که در دنیا در مقابل همه دشمنان قد علم کرده ایم

آنچه که برای ما مهم است این نیست که کشور و اقتصاد ما مدیریت شود، این نیست که اقتصاد ما توسعه پیدا کند، آنچه که در پرتو نظام برای ما حائز اهمیت است این است که دین ما حاکم شده و اسلام ما عزیز شده و شعائر و حدود الهی در کانون زندگی ما اقامه شود.

دیدار با اعضاء ستاد نماز جمعه مشهد، گلمکان - مشهد

آیت الله علم الهدی ظهر امروز در جمع اعضای ستاد نماز جمعه مشهد در اردوگاه شهید بهشتی گلمکان ضمن تشکر و قدر دانی از مسئولین و زحمت کشان ستاد نماز جمعه ، خدمت در این عرصه را توفیق الهی دانسته و افزود: پایمردی مردم ما در پای نظام باعث سقوط دشمنان و ایده های شیطانی آنان شده است و عامل اصلی پایمردی مردم در پای نظام و مقاومت در برابر دشمنان، اقامه نمازهای جمعه بوده است.

 


خادمی ستاد نماز جمعه مشهد؛ توفیقی قطعی از ناحیه امام هشتم(ع) است


وی خاطر نشان کرد: در مشهد مقدس برای هر مرد و زن زائر و مجاور آرزو و آرمان قطعی خدمت حرم مطهر امام هشتم(ع) است و بسیاری از شخصیت های برجسته از زائران و نخبگان ارزشمند در مقام تهیه حکمی هستند که افتخار خادمی حرم امام هشتم(ع) را پیدا کنند.


آیت الله علم الهدی با بیان اینکه خادمی حرم امام رضا(ع) به طور کلی در تنظیف و تطهیر و در خدمت گزاری های انتظاماتی خلاصه نمی شود، گفت: برای شما خواهران و برادران ستاد نماز جمعه خوشبختانه این افتخار در حوزه عبودیت در حرم و بهترین عبادت ها که ادای فریضه الهی در روز جمعه است وجود دارد و حکم قطعی آن از ناحیه امام رضا(ع) صادر شده است.


افتخار خادمی حرم امام رضا(ع) در بین خانواده ها نهادینه شود


وی ادامه داد: خوشبخاته شما توفیق دارید خادم حرم امام رضا(ع) باشید آن هم خادم در جریان عبادتی که در این حرم انجام می گیرد و آن هم عبادت کم نظیر شعائرالله در روز جمعه که همان نماز جمعه است، خود این موقعیت برای شما خواهران و برادران امتیاز ارزشمندی است و این افتخار و امتیاز در خانواده شما نهادینه شود.


امام جمعه مشهد عنوان کرد: وقتی صحبت در تحول نیروهای ستاد بود برخی ها از این موضوع ناراحت بودند که بنده پیشنهاد کردم که فرزندان خانواده های نماز جمعه که از افراد جوان و کارآمد بودند، جایگزین شوند زیرا خدمت در نماز جمعه خدمت در حرم مطهر است و سزاوار است این خدمت در خانواده شما نهادینه شود.


وی با اشاره به برکات اقامه نماز جمعه، افزود: نماز جمعه صرف نظر از اینکه عبادت خداست، برکات ارزشمندی دارد و برکت شهادت برخواسته از نماز جمعه است.


اقامه نماز های جمعه؛ عامل اصلی ایستادگی مردم در پای نظام و مقاومت در برابر دشمنان


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 34 سال از عمر انقلاب می گذرد و تا امروز مردم ما پای نظام ایستادند، تصریح کرد: پایمردی مردم ما در پای نظام باعث سقوط دشمنان و ایده های شیطانی آنان شده است و عامل اصلی پایمردی مردم در پای نظام و اقامه نمازهای جمعه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: خوشبخاته هر هفته در کشور حدود 700 نماز جمعه برگزار می شود و اینکه در 700 نقطه از بخش و روستا و شهر و مرکز استان مسلمانان در روبروی قبله قرار بگیرند و از انقلاب شان دم بزنند و از عزت اسلام دم بزنند و عظمت بندگی خدا را در صفوف نماز جمعه در 700 نقطه نمایش بدهند، دین را در جامعه ما نهادینه می کند و قدرت اسلام در این کشور به طور عمیق ریشه خواهد دواند و هیچ قدرتی نمی تواند به اساس اسلامیت و بنیه دینی ما لطمه بزند و این به برکت نماز جمعه است و سنگربان نماز جمعه شما خادمین ستاد نماز جمعه هستید.


عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: ارزشمندی خدمت رسانی به مومنین در نماز جمعه باید در باور اعضای ستاد نماز جمعه مشهد گنجانده شوند زیرا شما تفریح و در کنار خانواده بودن را فدای خدمت به خلق خدا می کنید و این چنین خانواده ای در سلامتی و رحمت به طور کلی بیمه خواهد شد.


اقامه نماز جمعه به برکت خون شهداست


وی با بیا اینکه اگر انقلاب پیروز نمی شد فضیلتی مانند نماز جمعه نداشتیم، تأکید کرد: اقامه نماز جمعه به برکت خون شهدا و پیروزی انقلاب است.


آیت الله علم الهدی خطاب به خانواده های شهدا اظهار کرد: صفوف فشرده نماز جمعه ای که در این نظام دشمن شکن شده است سرمایه جان دادن عزیز شماست و سرمایه گزاری شما در عمر جان فرزندتان این نتیجه را داشته است و هزینه شهادت فرزند شما این نیست که جاده و خیابان ها را توسعه پیدا کرده و آب و برق تأمین شده است، این ها بهاء خون جان عزیز شما نیست بلکه خون بهاء شما این است که در هر نقطه ای صدها و هزاران مومن در کنار هم می ایستند و الله اکبر می گویند، فضیلت این الله اکبر ها قیمت شهادت و خون بهاء عزیزان شماست.


وی ادامه داد: آنچه که برای ما مهم است این نیست که کشور و اقتصاد ما مدیریت شود، این نیست که اقتصاد ما توسعه پیدا کند، آنچه که در پرتو نظام برای ما حائز اهمیت است این است که دین ما حاکم شده و اسلام ما عزیز شده و شعائر و حدود الهی در کانون زندگی ما اقامه شود.


خطاهای مسئولین و خلاء های فرهنگی را به حساب نظام نگذاریم


امام جمعه مشهد خاطر نشان کرد: عزت این نظام ، عزت اسلام و دین ما ست و دین ما اگر بخواهد در برابر دشمنان در یک ژست مقتدردانه جلوه کند جز در سایه این نظام نیست و این بسیار کفران نعمت و خدانشناسی است که خلاء و کمبودها و ندانم کاری های برخی مسئولان و خلاء های فرهنگی را به حساب نظام بگذارند و این نظام را با آن خلاء های فرهنگی بخواهند از دین جدا کنند.


وی عنوان کرد: اگر امروزه در روی کره زمین این نظام و انقلاب نبود از چه ژست قدرتمندانه ای برخوردار بود؟ اینکه ما از یک درب حرم وارد شویم و از درب دیگر خارج شویم این برای اسلام عزت می شود؟ این نمازی که ما در یک گوشه بخوانیم، عزت برای اسلام می شود؟ وهابی ها هم این چنین نمازی را می خوانند و در سایه این نماز فسادها و بیدادگری ها و آدم کشی ها انجام می دهند و این عزت برای اسلام نیست.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نمونه ای از عزت اسلام، بیان کرد: عزت برای اسلام این است که شما خدمتگزار نماز جمعه ای هستید که 50 هزار مرد و زن در صفوف ایستاده اند و در این نماز جمعه 50 هزار نفری که می خواهند نماز بخوانند اول نام امام زمان و اهل بیت (ع) را می برند و این قدرت و شکوه اسلام است.


وی اظهار کرد: این انقلاب ما به دین ژستی داده که در دنیا قد علم کرده و دشمنان دین را در دنیا ذلیل کرده است و این باید مورد باور همگان باشد.


وی با خطاب به اعضای ستاد نماز جمعه مشهد تصریح کرد: شما در نماز جمعه مأمور و خدمتگزار کسی نیستید و وابستگی سیاسی و جریانی هم ندارید و فقط خادم خدا هستید و در حرم امام رضا(ع) خدمت عبادت خدا را انجام می دهید.


سرمایه اولیه خدمت در نماز جمعه اخلاق و برخورد صحیح با مومنین است


امام جمعه مشهد عنوان کرد: اگر کسی بخواهد خدمت خدا را انجام دهد باید هرچه کامل تر و منظم تر از ظرفیت های وجودیش از این خدمت استفاده کند که سرمایه اولیه این چنین خدمتی، اخلاق و برخورد صحیح با مومنین است.

 

وی با اشاره به اینکه همه نمازجمعه های کشور از یک جمعیت ثابت برخوردارند، گفت: اما نمازجمعه مشهد مرتبط در حال تغییر است و ورود زائران باعث می شوند جمعیت نماز جمعه ثابت نباشد و کنترل یک جمعیت متغیر بسیار سخت است و لذا شما باید همه رهنمودهایی که باید در خصوص اتصال و ارتباط صفوف در هفته های گذشته گفتید را دوباره تکرار کنید.


امام رضا(ع) کم خدمتی و بی احترامی نسبت به زوار را قبول نمی کنند


آیت الله علم الهدی اذعان کرد: شما تنها با نمازگزار برخورد ندارید با مرد و زنی برخورد دارید که اولا بنده خداست و دوما میهمان امام رضا(ع) است و امام رضا(ع) روی میهمان خود خیلی حساس هستند و هر کم خدمتی را نسبت به خود تحمل می کنند ولی کم خدمتی و بی احترامی نسبت به زوار را قبول نمی کنند.


وی تأکید کرد: اخلاق و برخورد صحیح با مومنین در ستاد نماز جمعه حرف اول را می زند و خواهران و برادران باید به آن توجه داشته باشند.


وی با بیان اینکه خیلی ها که در نماز جمعه شرکت می کنند، نماز جمعه بلد نیستند، افزود: باید با یک زبان نرم مشکلاتی که احتمالا بوجود می آورند را حل کنید. ما مسئول و مأمور عبادت مردم هستیم و این در رأس مسئولیت ماست و باید کاری انجام دهیم که عبادت مردم صحیح انجام گیرد و سعی کنیم عبادت مردم را درست انجام دهیم و اگر در جایی کسی نماز را اشتباه می خواند مسائل شرعی را به او بازگو کنیم.


اقامه نماز نافله و اذان گفتن در نماز جمعه مبطل نماز است


عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: از زمانی که نماز شروع می شود و تا زمانی که نماز پایان می یابد، باید سر و پا گوش باشیم، متأسفانه یکی از عیوبی که ما داریم این است نماز جمعه با اصول انجام نمی گیرد، به عنوان مثال، اذان جزء نماز جمعه است و باید نمازگزاران گوش کنند اما شاهد هستیم برخی نافله می خوانند و این خلاف نماز جمعه است.


وی خاطر نشان کرد: خادمین نماز جمعه باید این اشکالات را اصلاح کنند و بدتر این است که یک عده در صفوف نماز جمعه اذان می گویند و بنده بارها گفته ام که انتظامات نماز جمعه به این افراد تذکر بدهند زیرا این کار بدعت و باطل است.


عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: برخی از عرب ها بویژه عراقی ها اهل نماز جمعه نیستند و حتی شاید در عراق اصلا در نماز جمعه شرکت نکنند، اینها قالبا با حرف زدن، نماز خواندن و با موبایل صحبت کردن صفوف را برهم می زنند که باید انتظامات نماز جمعه با محبت جلوی آنها را بگیرد.


نماز جمعه کار دشوار و سختی است


وی با تأکید بر اینکه باید نماز جمعه با تمام آداب و مورد رضایت امام رضا(ع) انجام شود، اذعان داشت: نماز جمعه کار سخت و دشواری است، از همه سخت تر برای من امام جمعه است که می خواهم خطبه بخوانم و جای دو رکعت نماز است و نماز گزاران تنها گوش می دهند اما بنده باید به جای دورکعت نماز حرف بزنم و این حرف ها باید خیلی حساب شده باشد.


امام جمعه مشهد عنوان کرد: بنده به طور میانگین در هر جمعه برای خطبه های نماز جمعه که دو تا 20 دقیقه بیشتر نیست، به طور میانگین چهار ساعت مطالعه می کنم، باوجود اینکه بنده نیم قرن تجربه سخنوری و منبر دارم.


وی یادآور شد: شما انتظامات هم مدیر این دو رکعت نماز در بین مردم هستید و این کار سنگینی است که بخواهید با حفظ کرامت انسانی و حفظ احترام زوار امام رضا(ع) این دو رکعت را مدیریت کنید.

به مشروح کامل سخنان توجه فرمایید :

دریافت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی