۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

خطبه اول: اصول رفتار سیاسی در نظام اسلامی

جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰ ب.ظ

تکلیف مسؤولین نظام اسلامی، گسترش اطاعت از خدا و پیشگیری از معصیت‌هاست

یک فرمانده، مدیر و یک آقای وزیر یا استاندار یک سوپرمارکتی نیست که شغلش استانداری، فرماندهی باشد، محور در نظام رفتاری سیاسی این است که بر مبنای اصول دینی بر مبنای براندازی معصیت خدا صورت گیرد.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول

دریافت
مدت زمان: 16 دقیقه 25 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در ادامه موضوع سبک زندگی اسلامی به سخن در نظام رفتاری رسید و در نظام رفتاری کلام در بحث رفتار سیاسی بود.

ایشان ادامه دادند: در تبیین نظام رفتار سیاسی همان‌طوری که شما عزیزان مستحضر هستید، از فرمایش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روایت سع سعة بن سوهان چهار اصل در نظام رفتار سیاسی اسلام استنتاج کردیم که دو اصل آن‌که مشارکت سیاسی و اجتناب از رانت‌خواری بود هفته گذشته بیان شد.

امام‌جمعه مشهد مقدس به سومین اصل در رفتار سیاسی نظام اسلامی اشاره و اظهار کردند: اصل سومی که ما در نظام رفتار سیاسی در فرمایش مولا استفاده می‌کنیم این است که مشارکت سیاسی و فعالیت سیاسی باید باانگیزه الهی و اطاعت پروردگار و دور از قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی صورت بگیرد. فرمودند در زندگانی اجتماعی، هماهنگی و همکاری شما مردم در عرصه سیاست باید مبتنی بر طاعت و فرمان‌برداری خدا باشد، یکدیگر را کمک کنید که یکدیگر را از معاصی خدا پیشگیری کنید.

ایشان افزودند: محور در فعالیت‌های سیاسی برای یک مسلمان این است که ارزش‌ها که نماد طاعت پروردگار است در جامعه توسعه پیدا کند و ضد ارزش‌ها که نماد معصیت و نافرمانی خداست براندازی شود؛ یعنی تمام کسانی که در عرصه اجتماعی فعالیت سیاسی می‌کنند چه آنان که در یک مسؤولیت در مناسب سیاسی اجتماعی قرار می‌گیرند و چه آنان که به‌عنوان مشارکت در انتخابات شرکت می‌کنند باید محور فعالیتشان این باشد که ارزش‌های دین در جامعه حاکم شود، طاعت پروردگار با حاکمیت ارزش‌ها در جامعه صورت گیرد و ضد ارزش‌ها در جامعه براندازی شود.

عضو خبرگان رهبری شما ملاحظه می‌کنید که وجود مقدس امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نامه‌ای که به استاندار خود در آذربایجان می‌نویسند، محور فعالیت در مشارکت سیاسی به‌عنوان یک آقای استاندار آذربایجان برای شما اشعث بن غیث این است که بدانی مکلفی، این‌یک شغل نیست، انجام تکلیف است.

ایشان بابیان این‌که مسؤولین باید خود را در موقعیت خدمت ببینند، خاطرنشان کردند: یک آقای وزیر، یک فرمانده و یک فرمانده در نظام دینی با یک سوپر مارکتی فرق دارد، در سوپرمارکت این آقا شغل و منشأ درآمدش است اما یک فرمانده، مدیر و یک آقای وزیر یا استاندار یک سوپرمارکتی نیست که شغلش استانداری، فرماندهی باشد، محور در نظام رفتاری سیاسی این است که بر مبنای اصول دینی بر مبنای براندازی معصیت خدا صورت گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه دادند: انگیزه الهی و انگیزه اطاعت خدا و پیشگیری از معصیت خدامحور همه مشارکت‌های سیاسی است، چه مدیریت نظام و چه در عرصه مشارکت سیاسی؛ امام بزرگوار در وصیت‌نامه خود این را گفتند این است که این انگیزه الهی را که خداوند متعال در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید، آن انگیزه که خداوند در قران فرموده کدام است؟ قیام باید برای خدا باشد، مسئله قدرت نیست.

ایشان تصریح کردند: مسابقه و منافسه در قدرت ما درحرکت‌های سیاسی نداریم، حضرت سیدالشهدا کلام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را تکرار کردند، «خدایا تو می‌دانی این حرکتی که ما انجام دادیم مسابقه در قدرت نیست، مولا می‌گوید من نمی‌خواهم قدرت را از معاویه بگیرم»، امام حسین می‌گوید «من که با یزید می‌جنگم برای مسابقه قدرت با یزید نیست، خدایا برای این‌که معالم دین تو را نشان دهیم و اسلام را در بلاد تو ایجاد کنیم و برای این‌که مظلومین بندگان تو در برابر ظلم و ستم و استکبار امنیت پیدا کنند».

امام در بخش دیگری از سخنان خود می‌فرمایند: «تا روزی که شما مردم قیامتان، راهپیمایی‌تان، نماینده مجلس شدن و وزارت را به دست گرفتن برای خداست، این عزت برای شما ادامه دارد اما اگر بنا شد در مملکت شما مسابقه قدرت پیش آمد، بنا شد جناح‌ها و حزب‌ها و دستگاه‌های سیاسی مسابقه قدرت بگذارند، آنجا جایی است که ما همه‌چیز را از دست خواهیم داد».

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی