۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت

انقلاب ما یک انقلاب آسمانی به تمام معناست

جریان انقلاب یک دریای مواجی است که در این دریای مواج تنها یک سر و گردن پیداست و آن هم سر و گردن امام و هیچ کس دیگر نمی تواند ادعا کند در انقلاب نقش به خصوصی داشته اند؛ به جز مقام معظم رهبری، علمای بزرگوار و آیت الله طبسی در مشهد که عمر انقلابی ایشان به سال 38 بازمی گردد، چنین افرادی در مقام اثر بخشی در انقلاب بوده اند.

برنامه ی زنده ی تلویزیونی گفتگو، صدا و سیمای  خراسان رضوی
آیت الله علم الهدی در برنامه ی زنده ی تلویزیونی گفتگو که از شبکه ی خراسان رضوی پخش شد بیان داشت: مقام معظم رهبری در ابتدا به عنوان یک عنصر جوان و وابسته و شاگرد امام در سطح یک رزمنده ستیز گر با رژیم ستمشاهی ظهور کردند.



دریافت

در 15 خرداد 42 برای تبلیغ به بیرجند رفته بودند که دستگیر شدند و به مشهد منتقل شدند، بعد هم مسئله ی ستیزه گری ایشان با رژیم ستمشاهی، ایشان به عنوان چهره شفاف جلوه گر شدند و این باعث شد سال های اول حرکت امام را یا در زندان به سر ببرند و یا در روستاهای سیستان و بلوچستان.

وجود مقدس ایشان در همان نقطه هم به عنوان یک محور مبارزه و تداوم نهضت امام نقش آفرین بود؛ مراجعات و ارتباطاتی که برقرار می کردند، در مواقعی که رهبری به مشهد منتقل می شدند، ایشان در مسیر تداوم نهضت و تداوم انقلاب دو نقش اصلی ایفا می کردند، اول مدیریت مبارزه و بعد ستیز با نظام ستمشهای بود.

مبارزاتی که آن روز در مشهد صورت می گرفت نیاز به یک مدیریت داشت که از سوی ایشان این مدیریت صورت می گرفت چون شرایط مشهد با سایر نقاط کشور متفاوت است؛ آستان قدس که آن موقع به عنوان یک پایگاه و سنگر روحانیت وابسته به دربار، بیشتر فعالیت های عوام فریبی و حرکت های جلب و جذب برخی جریان نا آگاه به عنوان دین در کل کشور ایفا می کرد و تمام تلاش آستان قدس در آن زمان در این زمینه صورت می گرفت.

ساواک در آن زمان در مشهد، بخشی از مأموریت و مسؤولیتش، کنترل آستان قدس و هدف دهی در مسیر اهداف رژیم ستمشاهی بود.

با این شرایط، مدیریت مبارزات نیاز به یک یکپارچگی داشت که مقام معظم رهبری این حرکت را انجام می دادند؛ نقش دوم این بود که جریانات انقلاب و مبارزه را در محیط حوزه و دانشگاه نهادینه کنند، بصیرت افزایی سیاسی و انقلابی در بدنه حوزه علمیه ودانشگاهی آن روز با خفقانی که ساواک به وجود آورده بود کار ساده ای نبود.

مشهد در مسیر انقلاب حرکت ها و نقش های کلیدی را انجام می داد و نقش های کلیدی ایفا می کرد، مشهد مثل امروز که مرجع ایاب و ذهاب زائرین از داخل و خارج است، در آن زمان هم همینطور بود؛ این که برای مردمی که از سیار نقاط می آیند مشهد به عنوان یک نقطه با سبقه انقلابی معرفی شود و یک حرکت مبارزه با نظام ستمشاهی و ضد شاهی بخواهد جلوه گر شود، کار خیلی مهمی بود و اثر فوق العاده ای نیز داشت.

وقتی امام بزرگوار را به ترکیه تبعید کردند، مقارن شده بود با ماه رجب، آنجا به مدت یک ماه نماز جماعت مسجد گوهرشاد و حرم مطهر تعطیل شد که برای نظام ستمشاهی خیلی سنگین و گران شد، در آن زمان استاندار، سپهبد امیر عزیزی یک ارتشی بود که با تمام توان خود اصرار داشتند در ایام ماه رجب که ماه زیارتی است نماز جماعت دایر شود و نتوانستند، آنجا نخواندن این نماز جماعت تقریبأ کمر نظام را شکست.

شرایط و وضعیت دوران ستمشاهی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی

انقلاب ما یک انقلاب آسمانی به تمام معناست؛ جریان انقلاب یک دریای مواجی است که در این دریای مواج تنها یک سر و گردن پیداست و آن هم سر و گردن امام و هیچ کس دیگر نمی تواند ادعا کند در انقلاب نقش به خصوصی داشته اند؛ به جز مقام معظم رهبری، علمای بزرگوار و آیت الله طبسی در مشهد که عمر انقلابی ایشان به سال 38 بازمی گردد، چنین افرادی در مقام اثر بخشی در انقلاب بوده اند.

دوران رژیم ستمشاهی امری است که در قالب تصویرها، فیلم ها و بیان خاطرات نمی گنجد، سیاست آنان این بود که بخش عمده جامعه را در یک فلاکت و نکبت زندگی نگه دارند زیرا تثبیت سلطه و هژمونی آمریکا را در این می دیدند که مردم پر و بال نداشته باشند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی