۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

رانت‌خواری امری حرام در اسلام و نوعی دزدی در کشور است

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که فردی با استفاده از این امکان و رانت‌ها شرکت‌های چنین و چنان بزند و کارخانه‌ها بزنید در فرهنگ اسلامی مضموم است، عنوان داشتند: رانت‌خواری یک نوع دزدی در کشور است.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

 

ویدئو خطبه اول



دریافت
مدت زمان: 23 دقیقه 31 ثانیه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس به بیان خصوصیات رفتار سیاسی پرداختند و گفتند: کلام ما در خطبه اول درباره سبک زندگی اسلامی بود و بحث در نظام رفتاری اجتماعی در سبک زندگی اسلامی است. یکی از ابعاد رفتار اجتماعی که باید نظامش را از آموزه‌های دین اخذ کنیم، رفتار سیاسی است که عبارت است از این‌که انسان در عرصه رفتاری خودش در کنار همه برنامه‌ها، یک دخالت در شکل‌گیری حریان حکومت و جریان اجتماعی و نظارت و مراقبت بر جریان اجتماعی داشته باشد.

ایشان ادامه دادند: متأُسفانه در این رابطه، جریان‌های سیاسی و انسان‌های مقید به این موضوع از یک نظام منسجم دینی آگاه نیستند و رفتار سیاسی در جامعه ما متکی و مبتنی بر یک سلسله تجربیات و آموزه‌های غربی و لیبرال است نه جامعه دینی؛ اساس و اصل قطعی در یک جریان لیبرال در مسابقه در قدرت‌یابی بین جریان‌ها و تشکل‌هایی است که به‌عنوان جریان سیاسی در جامعه مطرح می‌شوند و اصل مسابقه در قدرت به‌عنوان یک رفتار در نظام اسلامی و آموزه دینی ما محکوم است.

امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار کردند: روایتی از ذهبی شافعی در کتاب «میزان الاعتدال» از عبدالله عمر نقل کرده؛ عبدالله عمر می‌گوید در روزی  که بخشی از کبار اصحاب در خدمت پیغمبر بودند، رسول‌الله آهی کشیدند و فرمودند: زمانی که خزانه‌ها و گنجینه‌های امپراتوری روم و ایران بر شما گشوده شود، کدام‌یک شما در ارزش‌های دین و مبانی اسلامی مقاوم خواهید بود؟

ایشان افزودند: وقتی پیغمبر این جمله را گفتند، عبدالرحمان بن اوف گفت یقین بدانید آن روزی هم که امپراتوری رم و ایران در اختیار ما باشد، ما آن‌چنان خواهیم بود که رول الله آن‌طور است، پیغمبر فرمودند این‌طور نیست که شما مثل ما باشید، شما می‌افتید بر مسیر مسابقه قدرت و در مسابقه قدرت قرار می‌گیرید، به نقطه‌های دورافتاده از سرزمین اسلام منتقل خواهید شد و تازه‌مسلمان شده‌ها را به جنگ هم می‌اندازید، اشاره به جنگ جمل و ماجرای طلحه و زبیر بود؛ تنافس در اسلام محکوم است، وقتی پیغمبر می‌خواهند در جواب عبدالرحمان اوفی که این جمله را به پیغمبر بگویند، درزمانی که عبدالرحمان بن اوف از غنائم یک لباسی شده بود که چون سهم او کم بود نتوانسته بود برای خود پیراهن تهیه کند.

اولین اصل در رفتار سیاسی، مشارکت سیاسی است

آیت‌الله علم‌الهدی، اولین محور رفتار سیاسی در کلام امیرالمؤمنین را مشارکت سیاسی دانستند و بیان کردند: اولین محور در کلام امیرالمؤمنین، مشارکت سیاسی را به‌عنوان یک اصل در رفتار سیاسی ما مشخص می‌کند؛ اصل مشارکت سیاسی یک اصل در رفتار سیاسی است؛ این‌که آیا یک آقا به‌عنوان یک شیعه، نمازخوان و روزه‌گیر و متعبد به ولایت امیر مؤمنان، آیا حق دارد در جریان سیاسی جامعه دخالت کند؟

ایشان ابراز داشتند: امیرالمؤمنین به سع سعه فرمودند وقتی می‌بینی مردم در یک جریان مدیریتی قرار گرفتند، از جمع مردم خارج نشو، یک مرد از قوم خود و سرنوشت قومش بی‌نیاز نیست، شما به‌عنوان یک انسان سرنوشتت گره‌خورده با سرنوشت این جامعه است، همان‌طور که در زندگی فردی نمی‌توانید بی‌تفاوت باشید در سرنوشت اجتماعی نیز نمی‌توانید نسبت به سرنوشت جامعه بی‌تفاوت باشید.

سرنوشت اسلام به سرنوشت این نظام گره‌خورده است

عضو خبرگان رهبری به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کردند و اظهار کردند: ایشان فرمودند: «این‌که آقایی عبای خود را  بپوشد و بگوید من به کارهای کشور و نظام کاری ندارم، افتخار نیست، این ننگ است زیرا از مسلمانان جداشده و از سرنوشت اسلام جداشده»، برادران، خواهران، مردم جان دادند و خون دادند تا در این کشور چنین نظامی به وجود آمد، امروز سرنوشت اسلام در دنیا به سرنوشت این کشور و نظام گره‌خورده است. «تکبیر»

ایشان افزودند: این‌که هر بلای سر دین و هر تهاجمی به مبانی دینی و شیعه شد، هر ناهنجاری در کشور ترویج شد، بگوید من کاری ندارم، این نماز را که همه می‌خوانند، کسی که به سرنوشت اسلام کار ندارد، شما می‌خواهید نماز شما پشت سر این فرد در درگاه خدا قبول باشد؟

امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که این سخن نظریه سیاسی، پندار سیاسی و جریان سیاسی و حزبی نیست، تصریح کردند: چه کسی باید وکیل شود؟ ما باید وارد عرصه شویم، نمایندگی مجلس یعنی برنامه‌ریزی برای ارزش‌های دین که بدانیم کجاست و حکم الهی کجا رعایت می‌شود؟ اگر نگوییم سرنوشت جامعه و مردم، سرنوشت دین مطرح است، اگر راضی شویم هر لائیک و بی‌دینی بر کرسی برنامه‌ریزی این مملکت تکیه بزند، بعد بگوییم ما به این امور کاری نداریم و دخالت نمی‌کنیم، این حرکت یک مسلمان است؟

رانت‌خواری امری حرام در اسلام و نوعی دزدی در کشور است

ایشان به بیان اصل دوم مطرح‌شده در کلام امیرالمؤمنین پرداختند و ابراز داشتند: اجتناب از رانت‌خواری، دومین اصل در رفتار سیاسی امیرالمؤمنین است؛ اولین جمله ایشان به سع سعه این بود که حواست جمع باشد که از عیادت من به‌عنوان یک امتیاز و رانت سیاسی استفاده نکنی؛ این‌که یک شخص سیاسی  یک روز دست رهبر سیای خود را ببوسد، با او عکس بگیر و از او هزینه کنی در رانت سیاسی و اقتصادی، این دو، دو امر منفور و حرام در مسیر حرکت سیاسی و اقتصادی اسلام است.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که فردی با استفاده از این امکان و رانت‌ها شرکت‌های چنین و چنان بزند و کارخانه‌ها بزنید در فرهنگ اسلامی مضموم است، عنوان داشتند: رانت‌خواری یک نوع دزدی در کشور است.

ایشان تأکید کردند: اگر بناست به یک آقایی اطلاعاتی داده شود باید به سبب امکانات و توانایی او در توسعه جامعه حاصل شود نه این‌که فردی به‌واسطه آشنایی با فلان شخص به موقعیت سیاسی برسد.

نظرات (۱)

  • یا ابا صالح مهدی ادرکنی
  • سلام علیکم
    خداوند حافظ این سید بزرگوار باشد و دعایی خیر اقا امام زمان بدرقه راه مالک اشتر سید علی خامنه ای باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی