جلسه ی پنجاه و ششم
فرائد الاصول
استصحاب اصل مثبت
رسیدیم به این مطلب که مراد از نفی اصول مثبت چیست ؟
پس اگر بگویید بر فرض بپذیریم که اخبار بر ترتیب غیر لوازم ونه لوازم غیر شرعی دلالت نمی کنند ولی بر ترتیب لوازم شرعی به طور مطلق که دلالت می کنند خواه بی واسطه باشد مانند وجوب نفقه همسر در مثال یاد شده وخواه با واسطه امر عقلی یا عادی باشد مانند وجوب درهم
اما پاسخ این است که : آثار شرعیه ای که در زمان یقین مترتب می شد بر دو دسته است 1- آثار شرعیه ای که متعلق به خود عنوان متیقن بما هو متیقن است . مانند وجوب نفقه که بر عنوان حیات مترتب است 2- آثار شرعیه ای که متعلق به عنوان دیگری است که با عنوان متیقن سابق ملازمه دارد آنچه بر شخص شاک واجب است عمل متیقن با مستصحب از جهت تیقنش بدان می باشد (یعنی آثار دسته اول ) واما آثار دسته دوم یعنی آنچه بر او واجب است از جهت تیقنش به امری که عقلا یا عادتا ملازم آن متیقن است بر شخص شاک واجب نمی باشد ، زیرا وجوب آثار بر شخص شاک متوقف بر وجود واقعی برای آن امر عقلی یا عادی است با این صورت که بالوجدان به رشد ونمو قطع یابد یا وجود جعلی و...........