۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

ادامه ی تفسیر سوره ی،خدا پرستان و بت پرستان

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۷:۳۴ ب.ظ

خدا پرستان و بت پرستان هر دو به یگانگی و مبدا بودن یک خدا اشتراک نظر دارند

اتفاق نظر خدا پرستان و بت پرستان به این موضوع بر می‌گردد که بت پرستان چندین خدایان را هم در نظر می‌گرفتند و بر این عقیده بودند که خدای آتش خود آفریننده آتش بوده و آن خدا مبدا هیچ دخالتی در پرستش موجودات نداشته در حالی که خداپرستان هستی و بقای تمام موجودات جهان را وابسته به قدرت خداوند متعال می‌دانند.

ادامه ی تفسیر سوره ی کافرون، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه ی تفسیر سوره «الکافرون» در مهدیه مشهد اظهار داشت: عده‌ای بر این باورند که ابتدا بشر بت پرست بود و به واسطه هدایت انبیا خدا پرست شد در حالی که اکتشافات باستانی و آثار تاریخی به جا مانده از قرون گذشته بیانگر این است که سابقه خداپرستی در انسان اصیل تر از پیشینه بت پرستی در وی بوده است.

امام جمعه مشهد درباره اهمیت فهم تفاسیر آیات قرآن کریم گفت: تفسیر قرآن همانند مجالس سخنرانی و وعظ نیست بلکه برای فهم بیشتر تفاسیر باید از ابتدا تا انتها به مطالب گوش سپرد و نکات را با بینش و بصیرتی عمیق دنبال کرد تا بتوان به معانی مورد نظر خداوند برای پیاده سازی آن در امور زندگی رسید.

وی ادامه داد: ذات مقدس پروردگار در این سوره دو نکته را تکرار می‌کند که نخستین نکته بیانگر این است که پیامبر آنچه را که کفار عبادت می‌کنند عبادت نمی‌کند و نکته دوم هم اشاره به این موضوع دارد که کفار، خداوند متعال که معبود پیامبر است را نمی‌پرستند که این دو نکته در عین دارا بودن وجوه اشتراک لفظی، دارای تفاوت هستند.

آیت الله علم الهدی ضمن برشمردن دیگر تفاوت‌های معنایی و تفسیرها در سوره الکافرون افزود: خداوند در این سوره عبادت خود توسط پیامبر و عدم پرستش کفار را با جملات اسمیه و فعلیه بیان می‌کند در حالی که عدم پرستش بت‌ها توسط پیامبر را تنها با جمله‌ای اسمیه خاطرنشان می سازد که این تفاوت به نوع پرستش پیامبر و کفار وابسته است به گونه‌ای که پیامبر از گذشته تا به آینده خداوند را می‌پرستد اما کفار در هر لحظه معبودی جدید را عبادت می‌کنند و منافق هستند.

وی یکی از مشکلات جامعه کنونی را گرایش انسان به مادیات دانست و تاکید کرد: در تفسیر آیات سوره الکافرون بیان شده که در لا به لای خدا پرستی پیامبر، بت پرستی نیست اما در لابه لای بت پرستی کفار، خدا پرستی است و یکی از مشکلات انسان در عصر حاضر این است که در لا به لای خداپرستی او بت پرستی دیده می‌شود و میل و گرایش به مادیات و قدرت آن چنان در انسان جای می‌گیرد که پرستش خالصانه خداوند فراموش می‌شود.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: بشر از ابتدا خداپرست بوده اما در طول تاریخ علایق و شهوات انسان به مرحله‌ای رسید که پرستش مادیات بر پرستش خداوند برتری یافت که این علایق با وجود خدایان متعدد در میان بت پرستان تحت عنوان خدای باد، باران، آتش و...ظهور یافت.

وی ضمن برشمردن اشتراکات و تفاوت‌های خداپرستان و بت پرستان تصریح کرد: خدا پرستان و بت پرستان هر دو به یگانگی و مبدا بودن یک خدا اشتراک نظر دارند و اتفاق نظر آنان به این موضوع بر می‌گردد که بت پرستان چندین خدایان را هم در نظر می‌گرفتند و بر این عقیده بودند که خدای آتش خود آفریننده آتش بوده و آن خدا مبدا هیچ دخالتی در پرستش موجودات نداشته در حالی که خداپرستان هستی و بقای تمام موجودات جهان را وابسته به قدرت خداوند متعال می‌دانند.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: برخی خداپرستان به واسطه توجه به مادیات و قدرت از بت پرستان هم بت پرست تر می‌شوند و تعالیم انسان ساز قرآن و پیامبر رحمت را به فراموشی سپرده تا آنجا که به بی ثباتی در عبادت و بندگی خدا می رسند و کاری را که باید برای خدا انجام دهند برای غیر خدا انجام می‌دهند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی