۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر سوره کافرون،عبادت و عبودیت

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۱۸ ب.ظ

شیطان در عبودیت کم آورد نه در عبادت

عبادت مهم نیست عبودیت مهم است. شیطان در عبودیت کم آورد در عبادت کم نیاورد. شیطان برای اینکه بر انسان سجده نکند  بخدا گفت من دو رکعت نماز می خوانم که چند هزار سال طول بکشد و هیچ مخلوقی قدرت این عبادت را نداشته باشد پس عبادتش کم نبود اما عبودیت در مقابل خدا نداشت.

ادامه ی تفسیر سوره کافرون، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر چهارشنبه شب ها به ادامه ی تفسیر سوره کافرون پرداخته و افزود: بحث ما در تفسیر آیه دوم به بحث محتوایی آیه رسید. ظاهر آیه این است که پیغمبر (ص)به آنها بگو شما بت می پرستید و من بت پرست نیستم اما اصل معنای آیه این نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: معنای آیه این است من مانند عبادت شما عبادت نمی کنم. برای درک معنا باید در اصل عبودیت بحث کنیم. این حرف پیغمبر(ص) نشان دهنده ی این است که عبادت شما بی منطق و بی محتوا است و ریشه در باورمندی قلب شما ندارد. عبادت کفار با ناهنجاری های اخلاقی همراه بود چون ریشه در باورمندی آنها نداشت.

 

وی گفت: عبادت با عبودیت فرق می کند. عبادت عملی است که از انسان صادر می شود ولی پشتوانه ی عمل چیست و برای که هست ربطی به فعل ندارد یا نه؟ لذا فعلی با یک حجم انجام می شود از یک انسان عین توحید است و از دیگری عین شرک. یک فرد نماز را با حمد صوره و صحیح برای خدا انجام میدهد و این عین توحید است اما فرد دیگری همین عمل را انجام می دهد ولی برای ریا که این عین شرک است.

امام جمعه ی مشهد مقدس تصریح کرد: پس عبادت مهم نیست عبودیت مهم است. شیطان در عبودیت کم آورد در عبادت کم نیاورد. شیطان برای اینکه بر انسان سجده نکند  بخدا گفت من دو رکعت نماز می خوانم که چند هزار سال طول بکشد و هیچ مخلوقی قدرت این عبادت را نداشته باشد پس عبادتش کم نبود اما عبودیت در مقابل خدا نداشت.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: عبادت مظهر عبودیت است. عبودیت را در فارسی به پرستش ترجمه می شود. عبادت به معنای پرستش نیست. حال این پرستش یعنی چه؟ پرستش حرکتی است در باطن و دل و مغز مافوق عشق و جریانی بالا تر از عشق است. عشق از "عشق" است. عشق محبتی است که مانند گیاه پیچک اطراف دل انسان می پیچد و همه خصائص را از دل می گیرد و همه ی محبت ها را ازدل میگیرد و همه ی دوستی ها فدای یک دوستی می شود.

 

وی افزود: پرستش آنجایی است که یک خاطر خواهی در دل انسان باشد که نه تنها محبت های دیگر را بخشکاند بلکه اراده  تصمیم انسان را بسوزاند وهمه را تابع خود کند. بالاتر از عشق پرستش است و این مفهوم عبودیت است و این حالت اول عبودیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: عبودیت وجود خارجی و داخلی دارد. وجود خارجی همین پرستش است، دل مومن مرکز فرماندهی خدا است و این دل عرش الرحمن است چون این عبودیت خدا در دل مومن است و وجود باطنی عبودیت است.

امام جمعه ی مشهد مقدس تصریح کرد: عبودیت سه عنصر دارد، عنصر اول نیت است که تصمیم برای خدا است و غیر از این باشد عبودیت ناقص است. دوم سنت است یعنی تصمیم باید منطبق با فرمان و حکم خدا باشد. عنصر سوم هم اهمیت است که باید دید از نظر معبود کدام یک از اعمال مهم تر است.

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی