۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

انتظار کم معلمان دلیل بر رفع مسئولیت از مسئولان نیست

یک معلم باید بداند وارد یک شغل روحانی شده نه یک شغل درآمدزا، معلمی با مشاغل درآمدزا قابل‌مقایسه نیست، معلمی که بنیان‌گذار فرهنگ و فرهنگ‌ساز این جامعه است، خودش باید در زندگی خود فرهنگ تولید کند،امام فرمودند، معلمی شغل انبیاء است؛ اگر معلمی شغل انبیاء است پس زندگی معلمی نیز باید زندگی انبیا باشد. از اول معلمی که این شرافت را پذیرفته باید این زندگی را نیز بپذیرد اما به این معنا نیست که مسئولین نسبت به زندگی این افراد مسؤولیتی ندارند.

دیدار با اعضاء کانون تربیت اسلامی استان خراسان رضوی

آیت الله علم الهدی در دیدار با اعضاء کانون تربیت اسلامی استان بیان داشت: وجود کانون یک خصوصیت دارد که عزیزان کمتر به آن توجه دارند، آن هم ضرورت و هم منافع آن است؛ نظام ما، نظام مردم‌سالاری است مردم‌سالاری واقعی تنها در ایران است، جامعه مدنی غربی یک مکانیزمی است که مردم را از عرصه سیاست و نظام کنار می‌گذارد.یا احزاب تصمیم می‌گیرند و یا جریان‌ها.

وی افزود: مسئله جامعه مدنی غربی را به‌عنوان یک ارزش مطرح کرده‌اند، دموکراسی واقعی متعلق به اسلام است، مردم‌سالاری واقعی را در این کشور داریم، آنجایی که خیلی کشورهای پیشرفته هستند، احزاب و جریان‌ها حاکم هستند و مردم کاره‌ای نیستند و می‌بینیم که در انتخابات سطح مشارکت پایین است.

امام جمعه ی مشهد مقدس تصریح کرد: اقتضای این نظام مردم سالار این است که قدرت بین جریان‌ها و افراد شناور باشد، هیچ فرد و جریانی نمی‌تواند مسئولیت را در خودش نهادینه کند. می‌بینیم که برخی بعد از به قدرت رسیدن به دنبال نهادینه کردن قدرت برای خود هستند که نتوانسته‌اند

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در عرصه 35 ساله نظام اگر بررسی کنیم می‌بینیم که برخی از این‌ها آنقدرتشکیلات سازی کردند تا قدرت را برای خود نهادینه کنند اما نشد و این به برکت رهبری نظام است، چون رهبری در نظام هست قدرت ها نمی‌توانند برای خود سند ثبتی درست کنند و جریان‌ها نمی‌توانند به‌عنوان قدرت نهادینه در نظام رسوخ کنند.

آیت الله علم الهدی افزود: طبیعی است اگر بنا شد در یک جریان انتخاباتی و مردم‌سالاری یک جریان و فرد سرکار بیاید به‌تدریج تا پایین نوع مدیریت‌ها جابجا می‌شود؛ اشکالات این تغییرات مالیات این مردم‌سالاری است که برخی مدیریت‌ها ثابت نیست و تصمیم‌گیری‌ها تغییر می‌کند.

وی گفت: در این جریانات جریانی که برحسب موقعیت نیروی انسانی از همه دستگاه های مدیریت کشور گسترده تر است، آموزش و پرورش است؛  از نظر  نیروی انسانی ما نهادی را در دستگاه های اجرایی مثل آموزش و پرورش نمی‌بینیم، این‌که یک جریان در آموزش‌وپرورش وجود داشته باشد از نیروهای نخبه و فرهیخته و خط‌مشی رسالت آموزش‌وپرورش و اصول کلی و آن جریان محوری دینی و اسلامی آموزش‌وپرورش را پیگیری کند، ابتکار ارزشمندی است که تحت عنوان این کانون پیاده شد و این نهاد، یک‌نهاد ارزشمند در آموزش‌وپرورش بود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در مقام فرض و تبیین، حرف‌های زیادی برای بیان دارد؛ در نهادی که در این عرصه تشکیل می‌شود، آنچه مهم است، مسئله عملیات است، جریان‌های اصلی و محوری آموزش‌وپرورش که بر مبنای بینش‌های ارزشمندی که شما نسبت به تربیت دارید، را در گروه‌های مخصوص این‌ها را بررسی کنید و مشکلات را با متولیان امر حل کنید. متولیان وقتی می‌بینند که کانون یک جناح خاص سیاسی نیست و در موضع‌گیری‌های جناحی و جریانی قرار نمی‌گیرد، مسئولان وابسته به هر جریان و جناحی باشند حرف شمارا می پذیر ند.

وی افزود: مشکل اساسی در آموزش‌وپرورش، این است که هر نیرویی که نخبه است، یا یک دستگاه دیگر او را صید می‌کند و یا آن نخبه به‌واسطه شرایطی که در آموزش‌وپرورش بوده، آموزش‌وپرورش را ترک می‌کند، ما آمده‌ایم آینده جامعه  و مغز متفکر جامعه خود را به دست کسانی سپرده‌ایم که به دلیل نداشتن جایی برای رفتن در آموزش‌وپرورش مانده‌اند.

امام جمعه ی مشهد مقدس بیان داشت: بعضی مدیریت‌ها یا ضعیف بوده‌اند و یا نمی‌خواستند یک فردی که صاحب‌فکر است و ممکن است در این حوزه برای آنان اسباب زحمت است باشد و آن افراد را جابجا کردند. آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهادینه‌ترین جریان آموزش در کشور از این نوع نگاه‌ها ضربه خورده و می‌خورد؛ هرگاه در جمع شما نشسته‌ایم، مسائل اقتصادی معلم وزندگی معلم هم در حوزه خواهران و هم برادران مسائل روز شد، هر وزیری که آمد نتوانست این مسئله را حل کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در نظام گذشته این مسئله حادتر بود، در سال 39 و 40، آن تظاهرات و اعتصاب‌ها و تحصن‌های شدید برای حقوق معلم‌ها وجود داشته که کشته هم داشت، در نظام ما مدیران اولیه از تبار آموزش‌وپرورش بودند، شهید بهشتی و شهید باهنر از این قشر بوده‌اند، امروز نیز اقدامات زیادی شده که وضع اقتصادی معلمین بهتر شود اما هنوز آن‌طور که لازم است نشده است.

وی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب مسئله معیشت معلمین به‌عنوان مسئله اصلی در هر دولتی مطرح بوده، تا به الآن نیز تفاوت‌هایی نسبت به اول وجود داشته

حقوق معلمان باید بالاترین حقوق در مشاغل باشد

این‌که بخواهیم حقوق معلم بالاترین حقوق در مشاغل شود،

یک اصل مطرح است که نوع کار معلم و پزشک متفاوت است، شما در تدوین امکانات رفاهی بدن و در زندگی چقدر کار می‌کنید و در تأمین امکانات روح چقدر سرمایه‌گذاری می‌کنید؟  معلم همچون  روحانیت است؛ امکانات یک مرجع تقلید ازنظر موقعیت از یک رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر بالاتر است، تمام شئون یک زندگی مرجع تقلید را ارزیابی کنید باکسی که در اوج توان اقتصادی و سیاسی است؛ کسی که این حرفه را برگزیده باید از ابتدا خود سبک زندگی خود را طبق روحانیت تنظیم کند.

زندگی معلم باید زندگی انبیاء باشد،

یک معلم باید بداند وارد یک شغل روحانی شده نه یک شغل درآمدزا، معلمی با مشاغل درآمدزا قابل‌مقایسه نیست، معلمی که بنیان‌گذار فرهنگ و فرهنگ‌ساز این جامعه است، خودش باید در زندگی خود فرهنگ تولید کند،امام فرمودند، معلمی شغل انبیاء است؛ اگر معلمی شغل انبیاء است پس زندگی معلمی نیز باید زندگی انبیا باشد. از اول معلمی که این شرافت را پذیرفته باید این زندگی را نیز بپذیرد اما به این معنا نیست که مسئولین نسبت به زندگی این افراد مسئولیتی ندارند.انتظار کم معلمان دلیل بر رفع مسؤولیت از مسئولان نیست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی