۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

جلسه ی پنجاه و پنجم

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۳۸ ق.ظ

فرائد الاصول

بحث در استصحاب اصل مثبت



دریافت

رسیدیم به این مطلب که مراد از نفی اصول مثبت چیست ؟

بایددانست صور بطلان استصحاب فراوان است : مانند 1- استصحاب حکم برای اثبات ملزوم وملازم ومقارن 2- استصحاب موضوع برای اثبات لوازم عقلی وعادی اش 3- استصحاب موضوع برای اثبات ملزومش یا ملازمش یا مقارنش واصل مثبت در اصطلاح علما ، استصحاب موضوع است برای اثبات لوازم عقلی وعادی وگاهی بر مثبت ماهیت اطلاق می شود مانند 1- اجرای اصالت عدم وجوب سوره برای تعیین اینکه نماز ماهیتی مرکب از اجزای معلوم است وگاهی بر مثبت موضوع اطلاق می شود مانند استصحاب حیات برای اثبات نفس حیات وهیچ کدام از اینها حجت نیست وبه خاطر تعدد اطلاقاتش در یک جمله می گوییم شاید این عبارت (نه عقلی ونه عادی ) همان مراد آنان از چیزی باشد که بر زبان مردم این عصر به عنوان نفی اصول مثبته شهرت یافته است لذا : مرادشان از نفی آن است که اصل مثبت امری ملنند رشد وروییدن را در خارج ثابت نمی کند تا حکم شرعی اش مانند وجوب درهم نذر شده به خاطر رشد ونمو بر آن مترتب می شود بلکه مودای اصل (لا تنقض) امر شارع است به عمل بر طبق مجرای استصحاب شرعی ومترتب کردن اثر شرعی

پس اگر بگویید بر فرض بپذیریم که اخبار بر ترتیب غیر لوازم ونه لوازم غیر شرعی دلالت نمی کنند ولی بر ترتیب لوازم شرعی به طور مطلق که دلالت می کنند خواه بی واسطه باشد مانند وجوب نفقه همسر در مثال یاد شده وخواه با واسطه امر عقلی یا عادی باشد مانند وجوب درهم و.........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی