۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت

جلسه ی پنجاه و چهارم

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۳۵ ق.ظ

فرائد الاصول

استصحاب احکام شرایع سابق



دریافت

ثمرات استصحاب شریعت پیشین : شش ثمره برای این بحث آمده است . 1- اولین ثمره قصد اخلاص در عبادات است . از جمله ثمرات اثبات این اصل 1- عبادت بودن واجب 2- وجوب نیت وقصد اخلاص در عبادت می باشد توضیح مطلب در جلسه قبل گذشت .  3- ثمره سوم : امکان ترجیح تعفف بر تزویج به خاطر عمل حضرت یحیی (ع ) 4- ثمره چهارم : جواز کلاه شرعی در عمل به سوگند ( داستان حضرت ایوب (ع) وهمسرش )5- ثمره پنجم : دیه کامل به جای نصف 6- ثمره ششم جعل منفعت به عنوان مهریه

توضیح چهار ثمره آن داده شد اما توضیح ثمره پنجم : از جمله ثمرات یاد شده ثمره ای است برداشت شده از این آیه قرآن که می فرماید در تورات بر آنان مقرر کردیم که جان در مقابل جان و چشم در مقابل چشم می باشد .

به این آیه در مورد این حکم استدلال شده که اگر کسی که دارای دو چشم است چشم کسی را که یک چشمی است در بیاورد مجنی علیه می تواند دیه کامل بگیرد زیرا کسی که یک چشمی است مانند شخص دو چشمی می باشد و اگر بخواهد یک چشم جانی را درآورد آیا می تواند نصف دیه را نیز بگیرد یا نه؟ مقتضای ظاهر آیه این است که نمی تواند .

ثمره ششم : جعل منفعت به عنوان مهریه : از جمله ثمرات یاد شده حکایتی است از حضرت شعیب علیه السلام که در این آیه قرآن آمده من می خواهم یکی از این دو دختر خود را که مشاهده می کنی به نکاح تو درآورم به  شرط آنکه 8 سال برای من کار کنی و اگر 10 سال را تمام گردانی اختیار با توست که ظاهرش جواز قرار دادن منفعت به عنوان مهریه است .

اما اشکال این ثمره : اشکال این ثمره آن است که حکم این مسئله از عمومات و از روایات خاصه ای که در خصوص این مسئله در کتاب نکاح وارد شده معلوم است لذا ثمره ای در استصحاب و اعاده آن نمی باشد ( در نتیجه استصحاب احکام شرایع پیشین ثمره عملی ندارد .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی