۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جلسه ی پنجاه و دوم

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۲۸ ق.ظ

فرائد الاصول

استصحاب احکام شرایع سابق



دریافت

ثمرات استصحاب شریعت پیشین : شش ثمره برای این بحث آمده است . 1- اولین ثمره قصد اخلاص در عبادات است . از جمله ثمرات اثبات این اصل 1- عبادت بودن واجب 2- وجوب نیت وقصد اخلاص در عبادت می باشد توضیح مطلب در جلسه قبل گذشت

اما ثمره دوم : جواز مجهول بودن مال جعاله وضمان مستقر نشده: از جمله ثمرات یاد شده حکایتی است در مورد منادی حضرت یوسف (ع) پس از آنکه حضرت یوسف (ع) امر کرد به مخفی کردن ظرف در توشه برادرش بنیامین به خاطر نگه داشتن او را نزد خودش . در آیه شریفه آمده است که یوسف (ع) فرمود برای هرکس که آن ظرف سرقت شده را بیاورد یک بار شتر خواهد بود ومتصدی گفت من ضامن آنم . پس مستدل می گوید این آیه دلالت بر جواز مجهول بودن مال جعاله دارد زیرا بار شتر از نظر جنس ومقدار مجهول است ونیز دال بر جواز ضمان چیزی است که مستقر نشده است واشتغال ذمه ای حاصل نیامده است به دلیل عدم استحقاق مال جعاله قبل از عمل پس موزن ضامن مالی شده است که در ذمه مستقر نشده است .

اما اشکال وارد شده  بر این ثمره : الف شاید مقدار بار شتر نزد آنان بر حسب عرفشان ونیز جنس آن با قرائن معلوم بوده ب : افزون بر این احتمال که قول منادی صرف وعده بوده نه جعاله ج : افزون بر آنکه به مجرد فعل منادی حکم شرع ثابت نمی شود زیرا قول منادی حجت نیست ونه اذن قبلی حضرت یوسف (ع) را در این کار ثابت می کند ونه تقریر بعدی او را.

از این اشکال آخری عدم ثبوت شرعیت ضمان امر مستقر نشده برمی آید خصوصا که هر کدام از جعاله وضمان صوری بوده از ایندو (جعاله وضمان ) پنهان ماندن مسئله بر برادران یوسف (ع) اراده شده است و..........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی