۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر سوره کافرون، مستضعف و کافر

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۲۳ ب.ظ

دشمن امروزه ما کفار و مستکبرانی هستند که جلوی راه هدایت انسانها را گرفته اند

استکبار دو خاصیت دارد اول اینکه خود را تافته ی جدا بافته و برتر میداند و دوم اینکه سرنوشت مردم را دنباله روی منافع و شهوات و لذایذ خود قرار میدهد که یا مردم تسلیم میشوند یا تسلیم نمی شوند که در اینصورت آنها را چه از نظر فکری و اقتصادی ضعیف نگه میدارد.

ادامه ی تفسیر سوره کافرون، مهدیه ی مشهد

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر چهارشنبه شب ها به ادامه ی تفسیر سوره کافرون پرداخته و افزود: کافر کسی است که علم به حقیقت دارد ولی آن را انکار میکند و از آن چشم می پوشد و کسانی که اینگونه کافر باشند و انکار حقیقت کند این انکار ادامه خواهد داشت. مجموعه یخیل عظیم از نسل بشر که منکر اسلام و اهل بیت هستند کسانی هستند که حق بر آنها روشن نشده و لذا انکار می کنند اینها در اصطلاح دین کافر نیستند بلکه مستضعف اند یعنی کسی که حق بر او روشن نشده و قدرتی هم برای تشخیص حق ندارد و حتی کفر آن هم از روی استدلالی نیست.



دریافت

وی گفت: خداوند در قرآن در سوره ی نسا آیه 97 و 98 مستضعف را تبیین می کند. انسان ضعیف مستضعف نیست بلکه ضعیف است. این آیات انسان هایی گنهکار و کافری که به خود ظلم کردند و با داشتن امکانات، جریانات استکباری باعث شدند حق را نبینند و نشناسند مستضعف میداند که که ماوی آنها جهنم است جز آنها که چاره ای برای پیدا کردن راه هدایت نداشتند.

امام جمعه ی مشهد مقدس تصریح کرد: استضعاف معلول جریان استکباری است، استکبار دو خاصیت دارد اول اینکه خود را تافته ی جدا بافته و برتر میداند و دوم اینکه سرنوشت مردم را دنباله روی منافع و شهوات و لذایذ خود قرار میدهد که یا مردم تسلیم میشوند یا تسلیم نمی شوند که در اینصورت آنها را چه از نظر فکری و اقتصادی ضعیف نگه میدارد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: برای آن عده ای که به علت وجود جریان های استکباری حجت بر آنها تمام نشده است اینها نتوانسته اند به فطرت خدا جوی خود برسند و مستضعف اند. اینها به جهنم نمی روند و خدا عرصه ای برای روشن شدن حق و ازمایش برای آنها قرار میدهد که آنها که در این عرصه ایمان بیاورند به بهشت میروند و اگر ایمان نیاورند جهنمی هستند لذا به هر انسانی که اهل بیت و خدا را قبول نداشته باشند نمی توانیم جهنمی بگوییم.

وی افزود: در روایتی امام باقر(ع) مستضعف را کسی دانسته که نه راه هدایت به کفر را پیدا کرده و دلیلی بر کفر خود ندارد و نه راهی برای ایمان. نه تونایی فکری دارد که مومن شود و نه اینکه کافر شد و با دلیل خدا را انکار کند و مانند بچه می ماند که درک آنها هم در حد کودک است. ازاینها قلم برداشته شده و همینگونه می روند تا عرصه ی آزمایش برای آنها فراهم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دشمن امروزه ما کفار و بی دین ها هستند که جلوی راه هدایت انسانها را گرفته اند نه مستضغفین که در گمراهی هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی