۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جلسه ی نهم

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۳۹ ق.ظ

تفسیر اجتماعی قرآن

سوره ی حشر

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی سوره مبارکه حشر آیه شریفه 20  پرداخته و افزود:  

لایستوی اصحاب النار واصحاب الجنه :اصحاب جهنم با اصحاب اهل بهشت مساوی نمی باشند. این آیه خطاب به جامعه آمده است . اما منظور از اصحاب النار در این آیه کسانی است که خدا فراموش هستند ومنظور از اصحاب الجنه کسانی است که خدا فراموش نمی باشند .

در این آیه دوبحث داریم : 1- بحث مفهومی آیه 2- بحث مصداقی آیه



دریافت

اما بحث مفهومی آیه : مفهوم اصحاب النار ومفهوم اصحاب الجنه چیست ؟ اصحاب النار کسانیکه خدا را فراموش کرده اند وجامعه ای که خدا را فراموش کرده اند واصحاب الجنه کسانیکه ویا جامعه ای که خدا را فراموش نکرده اند. بین خدا فراموشی وخود فراموشی ارتباط است مانند کسیکه تا خود را نشناخته خدا را نمی شناسد لازمه خود فراموشی این است که هدف خلقت وآفرینش خود را فراموش می کند لذا اصحاب النار می شود.

لایستوی در این آیه منظور چیست ؟ مساوی نبودن در فرجام و آخرت منظور است یا منظور مسئله دیگری است ؟ این فرجام وسرنوشت آخرت که از بدیهیات است وآیه که بحث از بدیهی نمی کند . بلکه مسئله عمیق وپیچیده ای را خداوند متعال در این آیه عنوان وتبیین می فر ماید . وآن خبری است که از ماهیت زندگی اجتماعی دنیایی ودر حال حاظر این دوگروه عنوان می فرماید . یعنی زندگی اجتماعی این دو گروه با هم تغایر دارد.

توضیح مطلب : این فرمایش قرآن نازل به زمان نزول آیه نیست وبرای همه دوران زندگی بشر می باشد . اما اصحاب النار : (جامعه خدا فراموش) مانند گرگ درنده زندگی می کنند در بینشهای سیاسی وهمزیستی آنها بر اساس مطامع سیاسی ومنافع شخصی است واصحاب الجنه (جامعه خدا باور) نظام هم زیستی آنها با نظام هم زیستی اصحاب النار متفا وت است آنها بدنبال خدمت به یکدیگر هستند تا از این طریق بتوانند به خداوند نزدیک شوند.

در نتیجه لا یستوی خبر هست ولی خبری بدیهی از فرجام نیست بلکه خبر در بینش ونوع رفتار اجتماعی واخلاق در همین جهان این دو گروه است واین دو گروه دوماهیت جدا از هم  هستند که در بینش – اخلاق – ورفتار باهم متفاوت می باشند.و.........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی