۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت

ادامه ی تفسیر سوره ی کافرون،کفر و کافر

چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۱۸ ب.ظ

یکی از لغزشگاه های ظریف در بحث ایمان و دین، باور ها و اندیشه های سیاسی است

باور ها و اندیشه های سیاسی  راحت آدم را کافر می کند. عده ای فکر میکنند سیاست ربطی به دین و ایمان ندارد و خارج از دین است. راحت یک سلسله مبانی را در عرصه ی سیاست باور میکنند و همین مبانی آنها را بی دین میکند.

ادامه ی تفسیر سوره ی کافرون، مهدیه مشهد

آیت الله علم الهدی در امه تفسیر چهارشنبه شب ها به ادامه ی تفسیر سوره کافرون پرداخته و بیان داشت: بحث ما درمورد کلمه ی کافرون است، مقصود در این کافرون چیست؟ برخی مفسرین آن چند کافر که نزد رسول اکرم(ص) رفته بودند را کافرون دانستند در صورتی که اینجا نکته ای هست و آن اینکه خطابات قرآن عام و کلی است. این حکم و خطاب در صورتی که شان نزول چیز خاصی باشد اما مورد خطاب عام است مانند این آیه اول سوره کافرون که شان نزول همان چند کافر است اما خطاب عام است و این "ال" هم "ال" شمول است و شامل همه می شود.



دریافت

وی افزود: کفر یک معنای لغوی دارد، معنای لغوی کفر طبق نظر راغب اصفهانی پوشانیدن چیزی است. در قرآن چهار مورد استعمال کفر داریم که متناسب با این معنای لغوی است. استعمال اول کفر ناسپاسی در برابر شکر است. مورد دوم کفر به معنای جبران است که کفاره هم از آن گرفته شده است. مورد سوم برائت وجدایی است.معنای چهارم کفر چشم پوشی است. همه ی این معانی با معنای پوشش متناسب است.

امام جمعه ی مشهد مقدس بیان داشت: در این سوره مقصود کافر همین مورد چهارم است در صورتی که حق را بداند و حق بر او ثابت شده باشد و بعد آن را انکار کند. و این افراد تا آخر هم ایمان نمی آورند. در اینجا دومطلب وجود دارد که با این چهار برداشت خیلی از مسلمین کافر هستند. یا شکر این نعمات را نمی کنند یا از بسیاری از حقایق چشم پوشی می کنند و آنها را زیر پا میگذارند. اعتقاد به ولایت یعنی حاکمیت از آن خدا است و الان امام زمان(عج) مظهر اجرایی حاکمیت الله هستند اما چون در پس پرده ی غیبت هستند خود ما را به حجتشان ارجاع دادند پس حاکمیت ولی فقیه مربوط به امام زمان(عج) است. اگر بنا شدکسی مشروعیت نظام را از شورا دانست و انسانها این کفر است.

آیت الله علم الهدی در ادامه گفت: منکر ولایت اهل بیت(ع) بودن هم کافر است چون این ولایت از اهل البیت(ع) است و کسی که از آن چشم پوشی کند از حقیقتی چشم پوشی کرده است. این چشم پوشی همان کفر است که حقیقت ولایت و امامت را صرف نظر کرده است. اگر بنا شد کسی حاکمیت امام را نپذیرفت هر حاکمیتی جز آن طاغوت است و این حاکمیت آنها را از نوذر توحید و اسلام به تاریکی میبرد.

وی افزود: یکی از لغزشگاه های ظریف در بحث ایمان و دین، باور ها و اندیشه های سیاسی است که راحت آدم را کافر می کند. عده ای فکر میکنند سیاست ربطی به دین و ایمان ندارد و خارج از دین است. راحت یک سلسله مبانی را در عرصه ی سیاست باور میکنند و همین مبانی آنها را بی دین میکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مشکل ما در فتنه ی 88 همین بود که در عرصه سیاست با ولی امر و نائب امام زاویه پیدا کردند و به جایی رسیدند که نه تنها ضد امام بلکه ضد پیغمبر(ص) می شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی