۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت

یکی از آموزه‌های سوره کافرون ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌ها و پیشنهادات غیرمنطقی دشمن است

امروز اگر اقتصاد ما در معرض خطر قرار گیرد و دشمن نیز زیاده خواهی کند، عده‌ای براساس مصلحت اندیشی سیاسی کوتاه آمدن را مطرح می‌کنند و عده دیگر مقاومت؛ اما خارج از این مصلحت اندیشی‌ها سوره کافرون مسیر ایستادگی تا پای جان را به مسلمانان می‌آموزد چرا که با تسلیم در برابر زیاده خواهی کافران، در توسعه کفر آن‌ها شریک می‌شویم.

ادامه ی تفسیر سوره ی کافرون، مهدیه مشهد

آیت‌الله علم الهدی ‌در جلسه تفسیر قرآن کریم که در محل مهدیه مشهد و با محوریت تفسیر سوره مبارکه "کافرون" برگزار شد، اظهار داشت: دین مبین اسلام همانطور که برای امور فردی مسلمانان احکام تعیین کرده است برای عرصه اجتماعی نیز که پای حیثیت و خون مسلمین و نوامیس در میان بوده ‌حلال و حرام تعیین کرده است.



دریافت

امام جمعه مشهد مقدس گفت: در شرایط فعلی اوضاع شفاف است چرا که برای به نتیجه رسیدن این نهضت خون‌های زیادی داده شده است، اما قبل از انقلاب متدینین در تردید بودند لذا باید پیام‌ها را از قرآن کریم استخراج کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: سوره مبارکه کافرون 8 پیام دارد که رهنمودهای سیاسی را برای زندگی مسلمانان ارائه می‌دهد و حجت را بر همه جریانات سیاسی و کسانی که نمی‌دانند پیرو کدام مسیر باشند تمام می‌کند؛ یکی از این آموزه‌ها ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌ها و پیشنهادات غیرمنطقی دشمن است.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر اقتصاد ما در معرض خطر قرار گیرد و دشمن نیز زیاده خواهی کند، عده‌ای براساس مصلحت اندیشی سیاسی کوتاه آمدن را مطرح می‌کنند و عده دیگر مقاومت؛ اما خارج از این مصلحت اندیشی‌ها سوره کافرون مسیر ایستادگی تا پای جان را به مسلمانان می‌آموزد چرا که با تسلیم در برابر زیاده خواهی کافران، در توسعه کفر آن‌ها شریک می‌شویم.

‌آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: آن زمانی که دشمن پای میز مذاکره می‌آید، ضعف دشمن نمایان می‌شود چرا که اگر دشمن قدرت براندازی اسلام را داشته باشد پای میز مذاکره نمی‌آید و در چنین شرایطی ما باید از موضع قدرت وارد شویم؛ این یک راهبرد قرآنی در سیاست خارجی منطبق با شرایط روز است.

امام جمعه مشهد مقدس با برشمردن سایر آموزه‌های سیاسی سوره مبارکه کافرون افزود: هیچ وقت نباید با عنوان وحدت، از اصول و ارزش‌های خود دست بکشیم؛ پیام کفار قریش برای پیامبر هم اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات بود، اما بدون تکیه بر اصول.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: امروز نیز انقلاب، ولایت، رهبری، ارزش‌های دینی و دفع منکرات شرعیه از اصول ماست و این اصول در دورانی که نیاز به وحدت وجود دارد هم قابل تنازل نیستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره در طرح مسئله حفظ وحدت با دیگر مذاهب و ادیان گفته‌اند که اصول اعتقادی و مرزهای باورهای ما سر جای خود قرار دارد.

‌عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: درس دیگر این سوره این است که در دین خود معامله‌گر نباشیم و دین مان را ندهیم که در مقابلش چیز دیگری بگیریم؛ اگر انسان خدا را باور داشته باشد دین خود را معامله نمی‌کند.

وی افزود: در سیاستی که اسلام در سوره مبارکه کافون تبیین کرده است، نباید برای خوشایند دشمن به هر کاری دست زد؛ بزرگ ترین دستاورد شیطان نیز "عمل زدگی" است، یعنی انسان به جایی برسد که با مبانی دینی‌اش در تضاد است، اما به خاطر خط سیاسی‌اش ادامه دهد.

امام جمعه مشهدمقدس افزود: در عرصه سیاست باید صف‌ها از هم جدا شود چرا که اختلاط صفوف و جریان‌های سیاسی بزرگ‌ترین آفت است که سبب سقوط حاکمیت دینی می‌شود و مردم را در شناسایی حق از باطل دچار تردید می‌کند. مقام معظم رهبری در سال 76 یا 77 این موضوع را با عنوان "جدا شدن جریان‌های خودی از غیر خودی" مطرح فرمودند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی