۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

جلسه ی سی ام

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱ ق.ظ

فرائد الاصول

استصحاب

 


دریافت

بحث ما درباره مقدار دلالت اخبار مختص به شک در رافع است . اختصاص اخباری که غیر از اخبار عامه است ( یعنی اخبار خاصه ) به قولی که ماآن قول را برگزیدیم (مورد شک در رافع ) روشن است ، اما اخبار عامه : مانند (لا تنقض ) که دلالت بر حرمت نقض یقین با شک دارند . مشهور میان متاخرین استدلال به روایات عامه است بر حجیت استصحاب در همه موارد (خواه شک در رافع وخواه شک درمقتضی )

اشکال محقق خوانساری در استدلال به اخبار بر حجیت مطلقا : در این استدلال اشکال است وتوضیح این اشکال را محقق در شرح دروس آورده است وتوضیح می دهند که حقیقت نقض ، همان رفع هیئت اتصالیه است مانند واریسیدن طنابی که ریسیده شده است .

ونزدیکترین معنای مجازی به این معنای حقیقی : بر فرض مجاز بودنش در سایر موارد همان رفع یک امر ثابت است که جز با رافعی مرتفع نمی شود مانند طهارت . وگاهی این نزدیکترین معنای مجازی بر مطلق رفع ید از یک شئی اطلاق می شود گر چه بخاطر عدم مقتضی برآن باشد بعد از آنکه دارنده آن اقتضا بوده است . مانند رفع ید از تیمم به خاطر یافتن آب پس از تیمم کردن به خاطر نبود آب . بنا بر این معنی سوم مراد از نقض تداوم نداشتن آن شئی وبنا گذاشتن بر عدمش پس از وجودش می باشد .

حال که این (معنای سه گانه نقض را دانستید ) می گوییم اراده معنی حقیقی متعذر وغیر ممکن است به دلیل اینکه عدم یقین از اجسام  متصل اجزا است تا قابلیت رفع هیئت اتصالیه بین اجزا آن را داشته باشد . ودر این صورت امر دائر است میان :الف ، اینکه مراد از نقض مطلق ترک عمل وترتیب اثر دادن باشد . که در اینصورت نقض یقین یعنی رفع ید از یقین همان معنای سوم است که در اینصورت منقوض برای هر یقینی به صورت عام باقی می ماند وب : آنکه از این نقض (یقین) ظاهر آن ، که همان معنای دوم (رفع امر ثابت ) است اراده شود . که در اینصورت متعلق نقض به یقینی اختصاص پیدا می کند که شان آن استمرار است و...........

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی