۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

جلسه ی پنجم

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۵۱ ق.ظ

تفسیر اجتماعی قرآن

سوره ی حشر

آیت الله علم الهدی در ادامه ی تفسیر آیات اجتماعی قرآن کریم به ادامه ی تفسیر سوره ی حشر پرداخته و افزودند: آیه شریفه هجده این سوره درباره تبیین جامعه مومنین وخصوصیات جامعه دینی بود وخداوند فرمود یا ایها الذین آمنو :خطاب به جمع نموده است . اما همانطور که انسانها دچار تغییر می شوند جامعه هم دچار تغییر می شود .سوال اینجاست که چگونه یک انسان مومن وخدا باور منحرف می شود ؟ تغییر انسانها دائر مدار اختیار آنها است واراده انسانها اراده آزاد است برای آنکه کمال بشر یک کمال ارادی است باید اراده اوآزاد باشد زیربنای اراده ماهم خواست واندیشه ما است .



دریافت

ایشان در ادامه بیان داشتند: درروایتی وارده شده است که یکی از اصحاب پیامبر (ص) به نام ثعلبعه انصاری نزد پیامبر اکرم (ص) آمد واز ایشان می خواهد که برای زیاد شدن اموال او دعا نماید پیامبر اکرم(ص) در جواب در خواست او می فرمایند ایمان تو به خاطر شرائط حال زندگی توست اما او اصرار می کند ومی گوید من انسان با ایمانی هستم اگر اموالم زیاد شود می توانم کارهای خیر انجام دهم .پیامبر برای او دعا می کنند وبعد از اینکه صاحب مال واموال زیادی می شود به دلیل پرداخت زکات مخالف پیامبر(ص) ومرتد می شود.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: در این آیه 19 خداوند می فرمایند :ولا تکونوا کاالذین نسوا الله فانساهم انفسهم . نباشید مانند آنها که خدارا فراموش کردند پس خداوند هم خود آنها را به خودشان فراموشاند.

ایشان افزودند: نسوا در اینجا به معنی غفلت است اما غفلت بعد از علم به وغفلت قبل از علم ویا در حال علم به معنی سهو است .خداوند می فرماید شما انسانهای مومن ممکن است بر ایمان خود باقی نمانید وجامعه هم همینطور است . ودر این آیه خداوند می فرماید شما دچار نسیان می شوید یعنی به غفلت بعد از علم مبتلا می شوید لذا باید مراقب دین مداری خود باشید وهمچنین مسئولان جامعه اسلامی هم باید مراقب بر ایمان جامعه اسلامی باشند (مراقبت بر ایمان اجتماعی داشته باشند ) زیرا اگر چنین مراقبتی نداشته باشند جامعه دینی منحرف خواهد شد . لذا اگر کسی در جامعه اسلامی مسئول شد ومراقب دین مداری جامعه نبود از هر مرتد وکافری بدتر وخطرناکتر است .زیرا ضربه به دین مداری جامعه می زند .

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: "کاالذین "در این آیه منظور منافقین است .زیرا منافقین هستند که خداوند آنها را به خودشان فراموشانده است ومنافقین شامل هدایت عامه خداوند ورحمانیت نمی شوند زیرا دچار غفلت بعد از علم به خداوند شده اند .ومنظور از فراموشی هم فراموشی از بسیاری از ابزار هدایت خداوند است واستعداد های که برای سیر معنوی دارند فراموش می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی