۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

افزایش واردات کالاهای غیر ضروری، فاجعه مدیریت صنعت و تجارت کشور است

ما قرآن و دین‌داریم، راهبرد ما را قرآن و حدیث تعیین می‌کند، مسیر حرکت ما هم در حوزه اقتصاد و سیاست به‌وسیله قرآن و حدیث تنظیم می‌شود، کشور لیبرال دموکرات نیست که یک آقا هر جور منافع و هوای نفسش اقتضا کرد کشور را اداره کند؛ نظام اقتصادی ما بر اساس راهبرد قرانی و حدیث ائمه باید تنظیم شود؛ آیه قرآن است که راه را به ما نشان می‌دهد.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه السلام)

 

ویدئو خطبه اول



دریافت
مدت زمان: 20 دقیقه 52 ثانیه

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) بابیان این‌که  کلام ما در خطبه اول در سبک زندگی اسلامی در مسئله الگوی مصرف بود، به مطالب مطرح‌شده در هفته گذشته اشاره کردند و گفتند: در هفته گذشته عرض شد یکی از محورهای الگوی مصرف در زندگانی فردی و خانوادگی، تعادل بین درآمد و هزینه است و در مسئله زندگی اجتماعی، الگوی مصرف تعادل بین تولید و مصرف است.

باید نکته‌ای را تذکر دهم که یک نقطه اعتقادی در برابر این کشور و نظام است؛ این نظام قبل از این‌که به مردم تعلق داشته باشند به اسلام تعلق دارد چراکه قائمه این نظام خون شهداست، این شهدا جان داده دین و ایثارگر در راه اسلام هستند، این‌ها در راه اسلام جان دادند؛ کسانی که در هر حوزه‌ای از بالا تا پایین، از کوچک تا بزرگ، مدیریتی را در این نظام می‌پذیرند باید توجه داشته باشند که در اجرای مدیریت، اصول سبک زندگی اسلامی باید رعایت شود.

لزوم تعهد مدیران اجرایی کشور بر الگوی مصرف اسلامی

ایشان به لزوم تعهد مدیران اجرایی کشور بر اجرای الگوی مصرف در سبک زندگی اسلامی، اظهار کردند: وقتی یک جریان اجرایی، مدیریت اجرایی کشور را می‌پذیرد باید نظام اقتصادی اسلام و الگوی مصرف در سبک زندگانی اسلامی برای جامعه موردتوجه در مدیریت قرار گیرد و در مدیریت الگوی مصرف ازنظر اقتصاد اجتماعی که تعادل بین تولید و مصرف است، دستگاه‌های مدیریتی برای این‌که هزینه در برابر تولید در عرصه زندگی و اقتصاد اجتماعی کنترل شود باید بین تولید و واردات تعادل ایجاد کنند.

امام‌جمعه مشهد مقدس به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کردند و افزودند: مقام معظم رهبری یک الگوی قوی و جامع اراده دادند به نام اقتصاد مقاومتی، در مؤلفه هشتم که ایشان در جمع مسؤولین و مدیریان کشور توضیح دادند، صرفه‌جویی و پرهیز از هزینه زائد است؛ در کنار مؤلفه‌هایی که در عرصه تولید و درآمد مبتنی بر تولیدات داخلی دستور فرمودند، مؤلفه هشتن را پرهیز از هزینه‌های زائد دستور دادند.

اگر یک دولت بخواهد با این مؤلفه‌ها کشور را اداره کند، باید بین واردات و تولید یک تعادل ایجاد کند و بیش از یک سال است که مقام معظم رهبری مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را مشخص فرموده‌اند ولی متأسفانه دستگاه‌های اجرایی ما در مدیریت این نکته یا اجرا نکردند یا عاجز ماندند.

افزایش هفت برابری واردات کلاه، فاجعه مدیریت صنعت و تجارت کشور است

ایشان به خبر افزایش واردات کلاه اشاره کردند و عنوان داشتند: در اخبار گفته شد واردات کلاه نسبت به سال گذشته هفت برابر سال گذشته است، چطور تعادل واردات و تولید برهم‌خورده که کلاهی که مردم می‌خواهند بر سر خود بگذارند باید از خارج از کشور وارد شود، این دستگاه‌های مدیریتی ما تکلیفی ندارند در برابر خون شهدا؟ ما باید اسلام و الگوی مصرف سبک زندگی اسلامی را اجرا کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کردند: آقایی که مدیریت صنعت و تجارت را در این دولت به عهده گرفته باید این‌قدر ولنگار مدیریت کند که تنها یک کلاه وارداتی هفت برابر باشد و بقیه مصارف غیرضروری به طریقی به همین وضعیت است، اتومبیل‌های کذایی، وسایل تزئینی، دستگاه‌های مختلف، لوازم‌آرایش، این را بیایید به سایر هزینه‌ها و مصارفی که وارد می‌شود در کنار تولید در این کشور قرار دهید، این مدیریت فاجعه است در برابر سبک زندگی اسلامی.

بیان قرآن در تبیین الگوی مصرف اسلامی

از مقام معظم رهبری بالاتر، از امام و پیغمبر بالاتر، این خداست که دارد حرف می‌زند، «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنا مُتْرَفیها فَفَسَقُوا فیها فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمیراً»، «هر وقت کشوری را بخواهیم به هم بزنیم، مردمی را بخواهیم بدبخت کنیم، جماع‌های را بخواهیم ساقط کنیم، به مترفین این‌ها امر می‌کنیم که فسق کنند و آن‌وقت آن‌ها را در هم بکوبیم».

ایشان ادامه دادند: باید به چند نکته در این آیه توجه کنیم که مفهوم قطعی این آیه، مسئله الگوی مصرف و تجاوز از مرز الگوی مصرف اسلامی در سبک زندگی اسلامی است؛ در این آیه سه کلمه «مُتْرَف»، «أَمَرْنا» و «فَفَسَقُوا» داریم؛ مُتْرَف از ترفه گرفته‌شده به معنای توسعه، مُتْرَف یعنی کسی که در مصرف زیاده‌روی کند؛ فِسق هم به معنای خروج است، آیه می‌گوید «أَمَرْنا مُتْرَفیها»، ما که خدا هستیم به مترفین امر کردیم.

از امام باقر (ع) در تفسیر این آیه روایت‌شده است که ایشان به «هَمران» دستور می‌دهند که «أَمَرْنا» را مشدده بخوان و «أَمَّرْنا» بخوان، یعنی آدم‌های زیاده رو در مصرف و هزینه را ما در آن جامعه زیاد می‌کنیم؛ افراد هزینه‌ساز در میان آن‌ها زیاد می‌شوند از حدود مصرف خروج می‌کنند؛ این جامعه، قریه، دولت و ملت به خاطر مترفین در هم کوبیده می‌شود.

نظام اقتصادی کشور باید بر اساس راهبرد قرآنی باشد

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کردند: مردمی که مازاد بر تولیدات روزانه‌شان، واردات کلاهی است که واردات آن هفت برابر سال گذشته شده و اول محکوم این موضوع آن مدیری است که اجازه این کار را داده و اول فاسق اوست.

برادران، خواهران، ما قرآن و دین‌داریم، راهبرد ما را قرآن و حدیث تعیین می‌کند، مسیر حرکت ما هم در حوزه اقتصاد و سیاست به‌وسیله قرآن و حدیث تنظیم می‌شود، کشور لیبرال دموکرات نیست که یک آقا هر جور منافع و هوای نفسش اقتضا کرد کشور را اداره کند؛ نظام اقتصادی ما بر اساس راهبرد قرانی و حدیث ائمه باید تنظیم شود؛ آیه قرآن است که راه را به ما نشان می‌دهد.

جامعه‌ای که اقتصاد مقاومتی نداشته باشد محکوم به نابودی است

ایشان بیان داشتند: این برنامه تکوینی و آفرینشی خداوند است، در آن قانون خلقت و ساختار تکوینی که ذات مقدس پروردگار قرار داده است، جامعه‌ای که در آن مدیریت اقتصاد مقاومتی نباشد، آن جامعه برحسب قانون خلقت محکوم به نابودی و اضمحلال است؛ کسی که مدیریت تجارت و صنعت را به دست می‌گیرد نباید به این آیه قرآن توجه داشته باشد؟

احتیاج به یک مدیریت بالا دارد زیرا تعادل بین تولید و مصرف در جامعه با مدیریت حفظ می‌شود نه توسط رعایت تک‌تک مردم.

آیت‌الله علم‌الهدی با طرح این سؤال که آیا نظام مدیریتی ما باید بر اساس منافع و سودجویان مترفین تعیین شود، تصریح کردند: مسائل اقتصادی، خیابان‌ها و مبلمان شهری باید در این راستا مدیریت شود؟ واقعاً این است نظام اسلامی ما؟ ما الگو داریم. مقام معظم رهبری در فرودین 92 اعلام اقتصاد مقاومتی کردند و یک ماه بعد جلسه گرفتند و همه مدیران کشور را دعوت کردند و بیش از یک ساعت و نیم تمام مؤلفه‌ها، تکیه‌گاه‌ها و ابزار اجرایی مدیریت اقتصاد را توضیح دادند و همه‌اش کارشناسانه بود، تمام کارشناسان اقتصادی کشور یک کلمه نگفتند که این مسئله کارشناسی نیست، یک رهبر با این عظمت، تدبیر و حکمت راه را نشان دهد و مجریان به یک‌راه دیگر بروند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی