۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

اشراف خانه‌ها به یکدیگر سبب شده تا به مسئله عفت کم‌توجهی شود

اسلام نمی‌تواند در برابر بلند‌مرتبه‌سازی سکوت کند همانطور که رهبری نیز نسبت به این مسئله در شهرها اعتراض دارند؛ البته این بر اساس پسند شخصی ایشان نیست بلکه بر مبنای حدیث، آیه و قرآن است.

ششمین کنفرانس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری. دانشگاه فردوسی مشهد

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در ششمین کنفرانس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشتند: آنچه که امروز اهمیت دارد، پرداختن به مبحث مبانی دینی و الگوهای اسلامی در برنامه‌ریزی شهری است چرا که ما باید تمامی مسائل را در نظام اسلامی با دو رویکرد به اسلام پیوند بزنیم؛ یک رویکرد این است که معیارها، مؤلفه‌های دینی را شناسایی کرده و جریان‌های کارشناسانه با متخصص بر حسب این مؤلفه‌ها برنامه‌ریزی و الگوسازی عملیاتی خود را معین کنند.



دریافت

ایشان در ادامه افزودند: دوم اینکه ما بیاییم و از اندیشه‌های گوناگون و بینش‌های مختلف متخصصانه استفاده کنیم و یک الگوی جامع از دیدگاه‌های متعدد بوجود آورده و ابعاد آن را با ارزش‌های دینی تطبیق دهیم تا نکته‌های خاص فقاهت دینی در یک الگوی مشخص پیاده‌سازی شود که البته این از دیدگاه فرهنگی سیاسی نیست، بلکه اسلامیزه است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اعلام اینکه در این کشور نظام، نظام اسلامی است و حاکم نیز اسلامی و مشروعیت حاکم از خدا گرفته شده است، بیان داشتند: خداوند برای تمام زندگی مردم برنامه، قانون و حکم ارزشی دارد و در یک نظام اسلامی که اصل نظام حاکمیت بر اساس الله است؛ هر نوع مدیریتی باید اسلامی و نه اسلامیزه باشد.در جامعه‌ای که نظام اسلامی است مدیریت اسلامیزه جواب نمی‌دهد، تخصص یک امر بیگانه با اسلام نیست و علم در نقطه مقابله با دین قرار نگرفته بلکه با آن آمیخته است و حتی تخصص هم در خدمت اسلام قرار دارد.

ایشان بیان کردند: اسلام راهبرد می‌دهد و تخصص‌ها در راستای راهبردهای اسلام به کار گرفته می‌شود لذا مدیریت شهری در واقع مدیریت همزیستی مسلمانان بر اساس اسلام است. اسلام در شخصیت عینی خود در دو ضعف فردی و اجتماعی زندگی انسان‌ها پیاده می‌شود که ضعف زندگی اجتماعی همان شهر است و شهر باید به عنوان یک ضعف جامعه دینی دیده شود.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کردند: در دین اسلام سلسله مسائلی به هنجارها برخورد دارند و مسائلی نیز به هنجارهای زندگی برخورد نمی‌کنند و در این جا جایی است که تخصص‌ها باید با اصول کارشناسی تطبیق داده شود.

آیت الله علم الهدی با اعلام اینکه عفت، آرامش و تعاون اصول قطعی هنجاری است در جامعه دینی ما هستند تاکید کردند: این اصول باید سرلوحه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری قرار گیرد.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش در زمینه ساخت و سازهای بلند بیان کردند: در اسلام حدیث‌های بسیاری در رابطه با ساخت و سازهای بلند وجود دارد چرا که این مسئله برای اسلام اهمیت والایی دارد. اشراف خانه‌ها به یکدیگر سبب شده تا به مسئله عفت کم‌توجهی شده و با ده‌ها هنجار دینی دیگر برخورد ایجاد شود.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: اسلام نمی‌تواند در برابر بلند‌مرتبه‌سازی سکوت کند همانطور که رهبری نیز نسبت به این مسئله در شهرها اعتراض دارند؛ البته این بر اساس پسند شخصی ایشان نیست بلکه بر مبنای حدیث، آیه و قرآن است.

ایشان با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری حرف اول را مدیریت ساخت و سازها می‌زند افزودند: ما نمی‌توانیم جامعه‌ای را تشکیل دهیم که به نام جامعه دینی باشد اما ظرف آن مطابق قرآن و فرمایش پیغمبر برنامه‌ریزی نشده باشد بنابراین هر برنامه‌ریزی که در مدیریت شهری صورت می‌گیرد باید مطابق زندگی دینی باشد.

آیت الله علم الهدی در زمینه ششمین کنفرانس مدیریت و برنامه‌ریزی شهری بیان کردند: در این کنفرانس مقالاتی مطابق کار کارشناسی شده ارائه گردیده و ضرورت دارد از دستاوردهای این کنفرانس بهره‌برداری لازم را کرده و برنامه‌ریزی راهبردی را در مدیریت شهری با تکیه بر مبانی دینی و الگوهای اسلامی پیاده‌سازی کنیم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی