۱۴۰۳ شنبه ۰۱ ارديبهشت

ادامه تفسیر آیه 6 سوره بینه

دوشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۰۶ ب.ظ

نهایت حرکت کفار دوزخ است.

این سوال برای ما مطرح است که یک کافر که در امری متخصص است و با تخصصش به خلق خدمت میکند مثلا یک پزشک متخصص که جان صدها انسان را نجات میدهد یا یک دانشمند که با یک اختراع خدمت عظیمی بخلق میرساند مانند ادیسون مخترع برق چون کافرست جایگاهش دوزخ است؟ از دیدگاه عبودیت وبندگی خدا و بحث فلسفه خلقت وآفرینش وبا توجه به آیه 5 و 6 سوره بینه هر فرد کافری انتهای مسیر حرکتش دوزخ است.

ادامه تفسیر آیه 6 سوره بینه ، مهدیه مشهد

دریافت

آیت الله علم الهدی در ادامه تفسیر سوره بینه به تفسیر آیه  6 "ان الذین کفروا من اهل الکتاب والمشرکین فی النار جهنم خالدین فیها اولئک هم شر البریه"  این سوره پرداختند، ایشان مطلب را اینگونه آغاز کردند که برای تفسیر این آیه باید از تفسیر آخر این آیه "هم شر البریه" شروع کرد چون واقعیت کفار، از اهل گتاب ومشرکین در این قسمت تعبیر شده واین واقعیت اینست که آنها در آتش وارد میشوند.کسانیکه کافر شدند از یهود ونصری ومشرکین آنها در آتش جهنم مخلدن وآنها شر البریه اند.

 

ایشان در ادامه برای بریه دو تفسیر بیان کردند، عده ای از مفسران آنرا برگرفته از بری بمعنی خاک دانستند که بدین معنیست که کافران بدترین خاکیانند وبدترین ساکنان زمین.اما اگثر مفسران بریه را از برء بمعنای خلق میدانند یعنی اینها بدترین مخلوقاتند ازسمائیان وخاکیان.حتی برخی قراء شر البریه را شر البرء میخوانند. اما چگونه انسان از همه مخلوقات بدتر میشود؟

 ایشان جواب این سوال را اینگونه بیان کردند که موجودات دیگر سقوط محدود دارند مثلا حیوان با سقوط از حیوانات به گیاه یا جماد میرسند اما انسان نه، رتبه وجودی انسان از همه مخلوقات بالاترست  اما زمانی که خصوصیت انسانیش را از دست دهد رتبه وجودی خودرا هم ازدست میدهد.انسان دارای عقل، اندیشه و اراده برای حرکت به سمت کمال است، حال اگر انسان اراده کند کمال نداشته باشد کمال ارادی از انسان گرفته میشودو با از دست دادن خصوصیات انسانی این فرد شر البریه میشود چون حیوان نیست وخصوصیات مثبت حیوانی را ندارد، گیاه هم نیست چون گیاه موجودی متکامل و دارای رویش است ولی این انسان رویشی ندارد. جماد هم نیست چون جماد هم خاصیت وجودی دارد اما این انسان نه.

 

ایشان تحلیل این مطالب را گاهی اوغات برای تحویل به مردم سخت وسنگین دانست زیرا مثلا به یک پزشک متخصص یا مخترع بزرگ چون کافرست بگوییم ازبدترین جماد هم بدترست.اما خدا این آیه رابلافاصله بعد از آیه "وما امروا الا..." که دین قیمه را ترسیم کرده آورده ومیگوید از دیدگاه عبودیت وبندگی خدا وفلسفه خلقت هر فرد کافری در هر جایگاه ومقام و... شر البریه ست.

ایشان در قسمت آخر آیه کلمه "نار" را تفسیر کردندکه نار یعنی آتش ودر نابود سازی وبراندازی چیزی موثرتر از آتش نیست هر گونه فردی کشته شود بازهم ازو چیزی باقی میماند اما در آتش نه.رفتن کفار به جهنم یک جریان قهری سیر است و بیا این موضوع را میرساند که آنها حساب وکتاب ندارند واین حساب وکتاب مربوط بماست که دم از عبادت وخدا پرستی میزنیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی