۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

همایش و شب شعر اصحاب الحسین(ع)،بهترین اصحاب

يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۰۰ ب.ظ

اکنون و بعد از 35 سال افرادی که نزدیک به امام(ره) بودند در مقابل انقلاب قرار گرفته‌اند

ما این ریزش‌ها را در تاریخ انقلاب داشته‌ایم و علت این ریزش‌ها این است که دید این افراد با دید امام (ره) و دید اصحاب امام حسین(ع) مطابق نشده است. از صدر اسلام تاکنون پرچم رهبری با وجود ولایت امام زمان به دست کسی داده نشده که در رهبری خیانت کند، این پرچم به کسی داده شده که حکمت داشته باشد. شهدای کربلا بینش و دید خود را با امام تطبیق داده‌اند و در عمل نیز آن را اثبات کرده‌اند. دید ما نسبت به زندگی و مسائل فردی و خانوادگی باید همسو با مقام امامت باشد. 

همایش و شب شعر اصحاب الحسین(ع)، تالار همایش‌های آستان قدس رضوی

آیت‌الله علم‌الهدی در همایش و شب شعر اصحاب الحسین که امشب در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشتند: همایش اصحاب‌الحسین در بهترین موقعیت زمانی که مصادف با شب هفتم امام حسین (ع) است برگزار شده است. در روز ورود امام حسین (ع) به سرزمین کربلا تعداد اصحاب و یاران ایشان قریب به هزار و 200 نفر بود اما در شب عاشورا بعد از اینکه به دستور امام چراغ‌های خیام حرم خاموش شد عده‌ زیادی رفتند و این تعداد بنابر قولی به 72 تن رسید که تعداد باقی مانده از آنها اصحاب اهل بیت امام بودند.



دریافت

ایشان خاطرنشان کردند:‌ اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند، پیامبر(ص) هرچه می‌گوید همه آن وحی است به راستی سندی قابل قبول است، با این دیدگاه امام حسین (ع) در واقعه عاشورا در زمان صحبت با اهل بیت(ع) و یاران خود هیچ وقت احساسی حرف نزدند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کردند: هیچ‌گاه در تبیین فرمایش‌های سیدالشهدا (ع) مسئله احساس در میان نبوده است؛ با این حال وجود مقدس امام حسین (ع) در روز عاشورا می‌فرمایند، اصحاب من در واقعه عاشورا جزو باوفاترین انسان‌ها در زمین بودند با این دید تعبیر امام (ع) این است که همه اصحابی که برای معصومین آمده‌اند هر کدام نقش و ویژگی خاصی داشتند همچنین می‌توان به عمار و یاسر و میثم تمار اشاره کرد.

ایشان افزودند: اینکه امام حسین(ع) در حدیثی اهل بیت را بهترین و پاکترین‌ها معرفی می‌کنند به خاطر این است که ایشان خواسته‌اند اعلام کنند اهل بیت تابلویی است که سایرین باید خود را با آن تطبیق دهند، در این تعبیر، امام حسین(ع) اصحاب خود را بهترین و باوفاترین اصحاب معرفی می‌کنند، اصحاب ائمه برای وجود معصومین نقش مهمی داشته‌اند. از این تعبیر امام حسین(ع) دو نکته بدست می‌آید، اول آنکه نوکری در این خاندان به انسان مقامی والا می‌دهد که باعث می‌شود وارد در این تبار شویم و ارزش و اعتبار حاصل کنیم و نکته دوم در وابستگی به مقام ولایت است، ائمه تابلو هستند و با الگو گرفتن از این مولفه‌ها اصحاب باید سبک زندگی و رفتار را تمرین می‌کنند.

آیت الله علم الهدی بیان داشتند: اگر ملاک، جانبازی و جانسپاری باشد نمونه‌های فراوانی حتی در شهدای دوران هشت ساله دفاع مقدس وجود دارد، آن چیزی که امروزه باید به آن توجه کنیم ویژگی‌های رفتاری نیست، ما باید پیچ و مهره‌های وجودمان را با پیچ و مهره‌های فکری ائمه و اصحاب تنظیم کنیم. نگاه به زندگی باید با نگاه به آنها مطابق شود.

ایشان در ادامه تصریح کردند:‌ واقعه عاشورا شرایطی را به وجود آورد که در مظهر امام حسین (ع) اصحاب و آدمی به درجات والا کشیده می‌شوند. با این حال در تاریخ انقلاب باید ببینید، هنوز دید نسبت به زندگی با مبحث اصحاب‌الحسین تنظیم نشده است و باید این موضوع مهم را گفت که در برابر ولایت هیچ چیز ارزش ندارد و برای فرد دید و بینش سیاسی معنا و مفهوم ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کردند: زمان حرکت امام (ع) به سوی کربلا خیل زیادی از مردم بودند که ایشان را دوست داشتند اما در مبحث سیاسی با امام اختلاف داشتند و ایشان را در روز عاشورا تنها گذاشتند با این دیدگاه امام (ع) از تمام هستی خود گذشت و حتی بچه‌های خود را فدای آینده اسلام است.

ایشان در ادامه افزودند: اکنون و بعد از 35 سال افرادی که نزدیک به امام(ره) بودند در مقابل انقلاب قرار گرفته‌اند، ما این ریزش‌ها را در تاریخ انقلاب داشته‌ایم و علت این ریزش‌ها این است که دید این افراد با دید امام (ره) و دید اصحاب امام حسین(ع) مطابق نشده است. از صدر اسلام تاکنون پرچم رهبری با وجود ولایت امام زمان به دست کسی داده نشده که در رهبری خیانت کند، این پرچم به کسی داده شده که حکمت داشته باشد. شهدای کربلا بینش و دید خود را با امام تطبیق داده‌اند و در عمل نیز آن را اثبات کرده‌اند. دید ما نسبت به زندگی و مسائل فردی و خانوادگی باید همسو با مقام امامت باشد.  ما در مقام ولایت و مسئله پیروی از ولی امر مسلمین به عنوان حکم زیاد نگاه نمی‌کنیم بلکه در این مملکت تمام ادیان از مسیحی تا قشرهای گوناگون از ولی امر که حجت امام زمان (ع)‌ است پیروی می‌کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان اضافه کردند:‌ واقعه عاشورا امروز باید طوری در جامعه‌مان جریان داشته باشد که دید و اعتقاد و همچنین عمل و رفتار سرلوحه زندگی مردم واقع شود با این حال عشقی که اصحاب امام به ایشان داشتند در روز عاشورا از هیچ چیزی دریغ نکردند. همچنین از دوران صدر اسلام تاکنون هیچ کدام از ائمه ما به اندازه امام حسین (ع)‌ یارانی اینچنین باوفا نداشته‌اند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی