۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

حضرت ابوالفضل(ع) دارای بصیرت و ایمان با صلابت بود

رئیس مذهب جعفری در ارتباط با قمر بنی هاشم دو ویژگی معرفی می‌کنند ویژگی اول اینکه ابالفضل دارای بصیرت و دیگر اینکه دارای ایمان با صلابت بود. ایمان با صلابت ایمانی قوی است و از یک قدرت و استحکامی برخوردار است اما این معنا برای ایمان باصلابت کفایت نمی‌کند

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی، حرم منور رضوی

آیت الله علم‌الهدی صبح امروز در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در جمع زائران و مجاوران حرم منور رضوی ضمن تسلیت این ایام اظهار کردند: در مورد قمر بنی هاشم(ع) اشعار زیادی گفته شده است، قلمفرسایی‌های ادبی بسیار هنرمندانه‌ای رخ داده است و تحلیل‌های متنوع و متعددی نسبت به بیان عظمت ابالفضل عباس ارائه شده است اما هیچکدام اینها برای ما اطمینان بخش تر از بیان معصوم(ع) نیست.



دریافت

ایشان در ادامه افزودند: وجود اقدس امام صادق(ع)، رئیس مذهب جعفری در ارتباط با قمر بنی هاشم دو ویژگی معرفی می‌کنند: ویژگی اول اینکه ابالفضل دارای بصیرت و دیگر اینکه دارای ایمان با صلابت بود. ایمان با صلابت ایمانی قوی است و از یک قدرت و استحکامی برخوردار است اما این معنا برای ایمان باصلابت کفایت نمی‌کند.

آیت الله علم الهدی تصریح کردند: انسانها باورمندی‌هایشان در رفتارشان رنگ ایجاد می‌کند ولی این رنگ باورمندی در نظام رفتاری افراد گاه قوی و شفاف و مشخص است و گاهی رنگی که باورمندی در نظام رفتاری ایجاد می‌کند از یک شدت برخوردار نیست.

ایشان بیان کردند: انسانهای زیادی را می‌شناسید که مقام و ثروت ندارند اما بخاطر ایمانی که دارند هیبتی پیدا می‌کنند که همه برای آنها احترام قائل می‌شوند و این یک ایمان باصلابت استف بعنی ایمانی که در اندیشه یک مومن است صلابتش در نظام رفتاری کاملا ظهور می‌یابد.


آیت الله علم الهدی اظهار کردند: امام خمینی(ره) می‌فرمود آن شبی که در سحر 15 خرداد ماموران نظام ستمشاهی مرا دستگیر کردند آن کسی که پشت فرمان بود یک سرهنگ ارتشی بود که به قدری بدنش می‌لرزید قدرت کنترل فرمان اتومبیل را نداشت، آخرالامر به ایشان گفتم چرا می‌ترسی من که یک نفر بیشتر نیست؟ این را می‌گویند ایمان با صلابت، یعنی صلابتی در امام بود که آن ارتشی می‌ترسید که امام کنارش نشسته است.

ایشان خاطرنشان کردند: امام صادق(ع)می‌فرماید عموی من عباس صلب الایمان بود، این ایمان باصلابت از کجا آمده بود؟ صلابت ایمان قمر بنی هاشم در اثر نافذالبصیره بودن ایشان است اما نافذالبصیره چیست؟

ایشان افزودند: بصیرت یعنی بینش؛ بینش بر دو قسم ارادی و انفعالی است، بینش انفعالی یعنی اینکه شما الان در صحن حرم رضوی نشسته‌اید و همه چیز را می‌بینید اما دیدن اینها بینش انفعالی است یعنی شما برای دیدن اینها اینجا نیامده‌اید اما به صورت انفعالی به چشم شما می‌اید و همین بینش گاهی در انسان اثر می‌گذارد و سرلوحه یک دید عمیقتر برای انسان می‌شود. در مقابل بینش انفعالی، بینش ارادی است، گاهی شما به چیزی با اراده نگاه می‌کنید.


آیت الله علم الهدی تصریح کردند: در کربلا سه دسته آدم بود و در هر سه دسته هر دو بینش وجود داشت، عده‌ای افرادی بودند که برابر امام موضع داشتند و طرفدار بنی امیه بودند در کنار اینها خوارج بودند که با وجود اقدس امام حسین عداوت داشتند، دسته دوم مردمانی بودند که دنبال قال و قیل بودند یعنی با هر بادی حرکت می‌کنند و همواره به سمت قدرت متمایل هستند و اینها اکثر لشکر عمرسعد بودند و دسته سوم مارقین بودند که روزی وابسته پیغمبر و اهل بیت بودند و اینها جدا شده بودند.

ایشان در ادامه بیان کردند: فردی در لشکر عمر سعد که نزدیک 90 سال داشت از اصحاب پیغمبر در جنگ احد بود و در رکاب پیغمبر جنگید و همین ثمر بن جند 90 ساله در رکاب عمر سعد با پسر پیغمبر می‌جنگد و یا فرد دیگری که در جنگ صفین در رکاب امیرالمومنین بود و امروز در کربلا حضور داشت و یا فرد دیگری که در جنگ جمل در رکاب حضرت امیر بود و اینک برابر پسرش قرار گرفته بودند.

آیت الله علم الهدی افزودند: در این میان دسته اول و دسته سوم دارای بینش ارادی بودند یعنی آمده بودند تا با امام حسین بجنگند و در سایه جنگ با ایشان برای خود موقعیت و مال و منال ایجاد کنند.

وی گفت: اما اکثریت لشکر عمر سعد بینش انفعالی داشتند اینها چشمشان به صورت انفعالی به یک قدرت و ساز و برگ افتاده بود و دنبال همین راه افتاده بودند.

ایشان تاکید کردند: وجود اقدس امام صادق(ع) ویژگی اول حضرت ابالفضل را نافذالبصیره عنوان می‌کند که قطعا بیتش و بصیرتی ارادی و هدفمند دارد، بینش ارادی ممکن است بینشی باشد که هدفش پول و مقام و قدرت و لذت و شهوت باشد و یا هدفش می‌تواند خدا باشد.

آیت الله علم الهدی افزودند: گاهی فضای اجتماعی آن قدر غبارآلود است که اصلا انسان حق را پیدا نمی‌کند. قمر بنی هاشم برایش نافذالبصیره بودن یک الگو و تابلو بود و اگر کسی نافذالبصیره باشد دارای صلابت ایمان است.

ایشان بیان کردند: لشگر 120 هزار نفره عمر سعد به سوی امام حسین(ع) حرکت کرد، زینب کبری سراسیمه آمد دید امام حسین پشت خیمه نشسته است و زینب فریاد زد برادر اینها حمله کرده‌اند، آقا سیدالشهدا با خونسردی فرمود خواهرم، عباس کجاست؟

آیت الله علم الهدی افزودند: امام حسین(ع) حجت خداست و قطب عالم امکان است اما به برادر می‌گوید برادر، جانم به قربان تو. برو از اینها امشب را مهلت بگیر. قمر بنی هاشم سوار بر اسب آمد و جلوی این 120 هزار نفر ایستاد و تا چشم لشگر به اندام ابالفضل افتاد همه ایستادند.

ایشان بیان داشتند: ابالفضل فرمود حجت خدا امشب را از شما مهلت می‌خواهد و اگر بنای جنگ دارید بگذارید برای فرا. امشب را ما می‌خواهیم عبادت کنیم و عمر سعد خواست تا اندازه‌ای با تانی پاسخ دهد اما لشگر فریاد زد ما مهلت می‌دهیم. لشگر عمر سعد از ترس قمر بنی هاشم تا صبح بیدار بودند، صبح که امام حسین(ع) لشگر خود را مرتب کرد پرچم را به قمر بنی هاشم داد و لرزه بر اندام لشکر کفر انداخت.

نظرات (۱)

السلام علیک یا حسین ابن علی(ع)
ایام سوگواری ماه خونین محرم رو بر شما تسلیت عرض میکنم...
علی یار و یاورتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی